عمومی

به پشت سر نگاه کنید، اخبار جعلی در تعقیب شما هستند

صرف تولید اخبار جعلی و دریافت کلیک از مخاطبان و کسب درآمد از تعداد بازدید از سایت ها داستان اخبار جعلی را پایان نمی دهد. اخبار جعلی، به‌ویژه آن‌هایی که برای نفوذ سیاسی منتشر می‌شوند، می‌توانند از طریق فرآیند پیچیده‌ای از اتوماسیون، اوباش و ترول‌ها به مخاطبان دسترسی پیدا کنند.

ایسناپلاس-فاطمه کریمخان: اینکه چگونه ربات‌ها، میزبان‌های سایبری و ترول‌ها شما را پیدا می‌کنند و با انتشار اخبار جعلی یا محتوای دیگر بر رفتار شما تأثیر می‌گذارند، موضوع این بخش از گزارش ما درباره اخبار جعلی است. درست است که در بسیاری از کشورها همچنان «رسانه های اصلی» منبع اصلی و مهم تکذیب اخبار جعلی هستند، اما باید گفت همچنان «شبکه های اجتماعی» بزرگترین بستر برای انتشار اخبار جعلی هستند. در بالا ذکر شد که سایت‌هایی که بازدید می‌کنید با استفاده از کوکی‌ها اطلاعاتی درباره شما جمع‌آوری می‌کنند که از آنها برای هدف قرار دادن اخبار جعلی استفاده می‌کنند. از طریق ربات ها، انسان ها، انتشار مویرگی اطلاعات و ترول ها.

اتومات و انتشار اخبار جعلی

ربات چیست؟

علاوه بر میلیاردها نفری که از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، میلیون‌ها راننده نیز وجود دارند. Automata به انتشار اخبار جعلی کمک می کند و محبوبیت ظاهری اخبار جعلی یا به اصطلاح محبوبیت اخبار جعلی در رسانه های اجتماعی را افزایش می دهد.

بر اساس برآوردی که در سال 2017 انجام شد، 23 میلیون ربات در توییتر، که حدود 8.5 درصد از کل حساب ها، در فیس بوک است، این عدد به 140 میلیون ربات در فیس بوک، که تا 5.5 درصد از حساب ها، در اینستاگرام، حدود 27 میلیون است. ربات هایی که آنها زندگی می کنند، که 8.2٪ از حساب ها است.

ربات ها فیزیکی نیستند. آنها توسط افرادی با مهارت های برنامه نویسی کامپیوتری ایجاد می شوند و از رفتار افراد در شبکه های اجتماعی، تعامل با سایر کاربران و به اشتراک گذاری اطلاعات و پیام ها تقلید می کنند، اما به لطف الگوریتم هایی که با آنها کار می کنند، می توانند از الگوهای واکنش یاد بگیرند که چگونه به افراد خاص پاسخ دهند. . این یک موضوع است برای پاسخ از کجا می توان گفت که هوش مصنوعی به نوعی سود می برد یا AL.

هوش مصنوعی به ربات ها امکان تقلید از رفتار کاربران اینترنت را می دهد که به انتشار اخبار جعلی کمک می کند. برای مثال، در توییتر، ربات‌ها از تعاملات اجتماعی تقلید می‌کنند که باعث می‌شود شبیه افراد عادی به نظر برسند. آنها به دنبال کاربران بانفوذ توییتر، یعنی کسانی که فالوورهای زیادی دارند، می گردند، آنها را تشویق می کنند تا با هم ارتباط برقرار کنند و در نتیجه توجه و اعتماد آنها و سایر کاربران توییتر را که مکالمه را ادامه می دهند، جلب می کنند. آنها همچنین یک سری پاسخ های پیش فرض دارند که به توییت های محبوب ارسال می کنند و در نتیجه نفوذ خود را در شبکه افزایش می دهند.

چگونه ربات ها به انتشار اخبار جعلی کمک می کنند؟

اتومات ها هم منبع اصلی و هم منبع ثانویه بسیاری از اخبار جعلی هستند، یعنی می توانند در وهله اول اطلاعات جعلی را به شبکه های اجتماعی بیاورند و همچنین می توانند جایگزین اطلاعات جعلی که قبلاً به شبکه های اجتماعی ارسال شده است را بگیرند. شکل نظرات زیر توییت ها یا پست های افراد دیگر و از این طریق سطح ارتباط کاربران با اکانت هایشان را افزایش می دهد.

البته برای اینکه فکر نکنید ارتشی از ربات ها مدل هوش مصنوعی هستند، در تقلید از رفتار کاربران واقعی قوی نیستند و گاهی اوقات می توانند اشتباهات فاحشی مرتکب شوند و مطالبی را منتشر کنند که ربطی به موضوع ندارد. بحث

برخلاف این ربات‌ها، کاربران معمولی هنوز مغز خود را به طور کامل از دست نداده‌اند، اما نقطه ضعف آن احساساتی بودن و در نتیجه بخش بزرگی از انتشار اخبار جعلی است. ادمین های شبکه های اجتماعی در یک جنگ ماشینی دائمی هستند، توییتر هر سال هزاران حساب کاربری را حذف می کند، زیرا ربات ها را شناسایی می کند، اما به نظر می رسد ربات ها همیشه یک قدم جلوتر هستند.

به پشت سر خود نگاه کنید، اخبار جعلی شما را دنبال می کند

مردم عادی ابزار و عروسک می شوند

درست است که یکی از دلایل نوشتن در شبکه های اجتماعی، انتشار و جایگزینی اخبار جعلی است، اما باز هم بخش بزرگی از این اخبار از طرف شما مخاطبان فهیم و بی خبر است.

داستان به همین سادگی است که وقتی به یک پست در یک شبکه اجتماعی واکنش نشان می‌دهید، دوستان و آشنایان شما به دلیل واکنشی که به آن پست نشان داده‌اید، محتوا را می‌بینند، اگر واکنش شما به لایک و انتشار سایت باشد، اینطور است. . این امکان وجود دارد زیرا شبکه هایی که شما را از روی اعتمادی که به شما دارند می شناسند، به محتوای محبوب یا جمهوری شما نیز اعتماد دارند.

اگرچه این مدل هم برای اخبار جعلی و هم برای اخبار واقعی کار می کند، اما تحقیقات نشان می دهد که افراد به دلایل مختلف احتمال بیشتری دارد اخبار جعلی را به اشتراک بگذارند تا اخبار واقعی. یکی از دلایل این است که مردم به خوبی به ابزارهایی برای کمک به اخبار جعلی مجهز نیستند، اما آنها این را در مورد خودشان باور ندارند، اما زمانی که این خبر برای اولین بار منتشر شد، بسیاری آن را باور کردند، حتی افراد منطقی. کسانی که فیزیک خوانده‌اند وقت خود را صرف توجیه آن می‌کنند، این نشان می‌دهد که متقاعد کردن ما و دیگران که تشخیص اخبار جعلی از اخبار واقعی دشوار است، چندان آسان نیست. نکته دیگر این است که مردم دوست دارند به هم چیزهای عجیب و غریب بگویند و از یک نقطه به بعد مطالبی که نوشته می شود باید ایده بهتر و بهتری داشته باشد، داستان فروش روزنامه در پایان قرن نوزدهم و غیره. . داستان دزدها کلیک کنید.

یکی دیگر از محرک‌هایی که باعث می‌شود اخبار هیجان‌های عاطفی را به اشتراک بگذارند، این سوال است که چرا اخبار بد بیشتر از خبرهای خوب منتشر شده است؟ این یکی از سوالات کلاسیک در روزنامه نگاری است و پاسخ آن روشن است، زیرا وقتی همه چیز خوب است، جای نگرانی نیست، اما پیامی که احساسات شما را تغییر می دهد و شاید اشک شما را درآورد، شانس بیشتری برای دریافت آن دارد. . اول تمرکز کنید، سرعت خود را کم کنید و متمرکز بمانید، سپس به شما انگیزه می دهد تا با دیگران به اشتراک بگذارید.

اخبار جعلی که این ویژگی را دارند تنها به حوزه سیاسی محدود نمی شوند، اخبار فناوری، داستان های جعلی درباره شهرها، اخبار شبه علمی که عنوان و قالبی مشابه اخبار علمی دارند، از جمله موضوعاتی هستند که مورد توجه جدی مردم قرار می گیرند.

هدف گذاری میکرو و انتشار اخبار جعلی

اخبار جعلی چگونه مخاطبان خود را پیدا خواهند کرد؟

همانطور که قبلا دیدیم سایت ها با جلب توجه مخاطبان خود و تشویق آنها به ورود به سایت در واقع اطلاعات آنها را می دزدند و با جمع آوری این اطلاعات مخاطبان بالقوه خود را می شناسند. بررسی اطلاعات رفتار کاربران شبکه های مجازی یکی دیگر از راه های شناسایی مخاطبان احتمالی اخبار جعلی است. برای درک بهتر این فرآیند، باید بدانید کوکی ها چگونه کار می کنند.

کوکی ها فایل هایی هستند که وب سایت ها برای ذخیره تنظیمات برگزیده شما و ردیابی و به خاطر سپردن اطلاعاتی که درخواست می کنید، در رایانه یا مرورگر شما قرار می دهند. با کلیک کردن روی دکمه موافقم با استفاده از کوکی‌ها توسط سایت، به سایتی که بازدید می‌کنید اجازه می‌دهید کوکی را در برنامه یا مرورگر شما نصب کند. یکی از اطلاعات جمع‌آوری‌شده توسط کوکی‌ها زبانی است که شما استفاده می‌کنید، بنابراین آن‌ها تشخیص می‌دهند که در دفعه بعد که بازدید می‌کنید، منویی که در صفحه شما ظاهر می‌شود باید به کدام زبان باشد.

علاوه بر این، با گفتن اینکه مانیتور فقط برای راحتی شما کوکی می کند و برخی از اطلاعات را ذخیره می کند، برای رضای خدا موش را نمی گیرند. کوکی‌ها در سیستم رایانه شما رفتار وب را در تمام صفحاتی که بازدید می‌کنید ردیابی می‌کنند. برخی از کوکی هایی که ذخیره می کنید از صفحاتی غیر از آنهایی که بازدید کرده اید می آیند. کوکی هایی که مسیر شما را در اینترنت دنبال می کنند از اطلاعات جمع آوری شده زیادی برای شخصی سازی تبلیغات استفاده می کنند، به عنوان مثال اگر یک بار روی کفش ورزشی کلیک کنید، مشاهده پنجره بعدی بسیار امکان پذیر است. باز کن تصویر همان کفش ورزشی را دوباره ببینید، این ذهن خوانی نیست، بلکه نتیجه اطلاعات جمع آوری شده توسط کوکی سایت قبلی از بازدید شماست.

فیس‌بوک، گوگل و سایر وب‌سایت‌هایی که کوکی‌ها را ارائه می‌کنند، صفحاتی را که بازدید کرده‌اید و کارهایی که در حین مشاهده آن صفحات انجام داده‌اید، از جمله صفحاتی که روی آن‌ها کلیک کرده‌اید، مدت زمانی که دور بوده‌اید، چه صفحات دیگری انجام داده‌اید، ردیابی می‌کنند. باز کردن و غیره صفحاتی که بازدید می‌کنید، همراه با کارهایی که در این وب‌سایت‌ها انجام می‌دهید، اطلاعات ارزشمندی درباره شما در اختیار شرکت‌های تجزیه و تحلیل رسانه‌های اجتماعی قرار می‌دهند. بر اساس این داده‌ها، مدل‌ها با هدف پیش‌بینی علایق شما و خرید الگوها و انتخاب و ارائه استراتژی‌های بازاریابی که احتمالاً به آنها پاسخ می‌دهید، هستند.

برخی از مردم اهمیتی نمی‌دهند که از داده‌هایشان برای نشان دادن تبلیغات محصولاتی که دوست دارند استفاده می‌شود و این تبلیغات برایشان جذاب‌تر می‌شود، اما افراد زیادی هستند که این کار را می‌کنند. در مورد اول باید سه نکته را در نظر گرفت. جمع آوری داده ها به خودی خود یک نگرانی جدی است، اکثر مردم کاملاً مطمئن نیستند که چه داده هایی در مورد آنها جمع آوری می شود و از آن خوشحال نیستند. نگرانی دوم حفظ حریم خصوصی است. شرکت‌هایی که داده‌های شما را جمع‌آوری می‌کنند می‌گویند که این داده‌ها توسط نویسنده ناشناس به آنها داده شده است، اما این ادعای دقیقی نیست و بسیاری از مردم اگر بدانند اطلاعات جمع‌آوری‌شده از آنها دقیقاً به چه کسی فروخته می‌شود خوشحال نخواهند شد. علاوه بر این، اطلاعات این شرکت ها همیشه می تواند توسط هکرها به سرقت رود و گاهی به صورت عمومی منتشر می شود یا در دسترس کسانی است که می خواهند از آن استفاده کنند.

اگر همه چیز به نمایش صفحات به زبان شما و تکرار یک تبلیغ در چندین مکان محدود می شود، احتمالاً چندان اهمیتی نمی دهید. اما موضوع قطعی به اینجا ختم نمی شود. برخی از شرکت‌های تحلیلگر رسانه‌ای هستند که نمی‌خواهند محصولی مانند کفش، لپ‌تاپ جدید یا گوشی را به شما بفروشند، اما ترجیح می‌دهند شما را متقاعد کنند که به یک کاندیدای خاص رای دهید و وقتی اطلاعاتی از سر و صدای شما به دست می‌آورند. می تواند شما را دقیقاً متقاعد کند. راه را هدایت کند

فرآیند کار کوکی‌ها نباید این اشتباه را ایجاد کند که سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی که بازدید می‌کنید این توانایی را دارند که چه چیزی را ببینید و چه چیزی را نبینید، شما که از طریق کلیک‌ها و الگوهای رفتاری در شبکه تصمیم می‌گیرید. آنچه را که سایت ها به شما می گویند را انتخاب کنید. بنابراین، کنترل محتوا را از دست نمی دهید، بلکه یک دکمه آبی برای سایت هایی که می خواهید اطلاعات ارسال کنید ایجاد می کنید.

نمونه ای از سوء استفاده از اطلاعات سیاسی که از طریق لینک ها و پیام ها و پست ها در شبکه های اجتماعی کلیک می کنید، داستان کمبریج آنالیتیکا است که قبلا به طور خلاصه به آن اشاره شد. کمبریج آنالیتیکا شرکتی است که به دلیل مشارکت در برگزیت و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2016 به شهرت رسید. داستان از این قرار بود که بازی فیس بوک طوری طراحی شده بود که با پاسخ دادن به چند سوال به شما بگوید چه شخصیتی دارید، مردم روی این بازی کلیک می کنند و به سوالات پاسخ می دهند و نتیجه را در صفحه خود به اشتراک می گذارند، اما به این توجه نمی کنند. . که جدا از چند سوال پیچیده منتخب، این لینک بازی امکان دسترسی تقریباً به تمام داده های کاربری صفحات را می دهد، به این ترتیب طراحان بازی نه تنها شخصیت نوع افراد، بلکه زنجیره را نیز می شناسند. ارزش‌های دوستان، مکان‌هایی که بازدید می‌کنند، ترجیحات سیاسی، مصرف رسانه‌ها و بسیاری داده‌های دیگر به‌دست آمده است، این داده‌ها به‌طور گسترده برای هدایت اخبار واقعی و جعلی به کمپین‌های انتخاباتی مورد سوء استفاده قرار گرفته‌اند.

ترول ها و اخبار جعلی

تنها روبات‌ها و کوکی‌ها نیستند که امنیت روانی و اطلاعات شما را تهدید می‌کنند، بلکه باید نقش بسیار بیشتری به «ترول‌ها» داده شود. ترول ها افرادی هستند، کاربران واقعی که معمولا دارای حساب های کاربری با مشخصات بالایی هستند. هدف از حضور در فضای مجازی نوشتن موضوعات جنجالی است تا افراد با یکدیگر درگیر شوند، به یکدیگر توهین کنند و از ایجاد و توسعه بحث های منطقی در فضای امن جلوگیری کنند. آنها از اخبار جعلی همسو با آنها حمایت می کنند و تغذیه می کنند. فحاشی آنها باعث می شود تا سایر کاربران متوجه شوند که فحاشی یکی از راه های جلب نظر دیگران در شبکه های اجتماعی است.

ترول ها اغلب میزبان ها و کاربران سایبری را در شبکه استخدام می کنند، آنها کار خود را با تولید محتوای کم خطر مانند داستان های زندگی و نوشته های روزانه آغاز می کنند و زمانی که مخاطبان کافی به دست آوردند، از شبکه هایی که ایجاد کرده اند برای هک فضا استفاده می کنند. شبکه های اجتماعی.

بیشتر ترول ها توسط دولت ها حمایت می شوند، برخی توسط دولت خودشان تغذیه یا استخدام می شوند، برخی توسط دولت های خارجی در شرایط خاصی برای دستکاری افکار عمومی استفاده می شوند. همچنین باید ببینید که گاهی در حالی که یک پیام مهم واکنش زیادی را به دنبال داشته است، ناگهان یک پیام جعلی در جایی منتشر می شود و کل فضای شبکه را تحت تاثیر قرار می دهد یا وقتی موضوع به حاشیه می رود، ناگهان اطلاعات ناخوشایندی ظاهر می شود. درباره او منتشر می شود، زیرا او فضا را به نفع طرف مقابل تغییر می دهد. این همان کاری است که ترول‌های افکار عمومی انجام می‌دهند و مردم اغلب گرفتار آن می‌شوند.

پیام پایانی

دکمه بازگشت به بالا