حوادث

توقف آموزش میراث فرهنگی به نیروهای مسلح و انتظامی

رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) با بیان اینکه این آیین‌نامه شامل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنوف صنفی عشایری و غیرقابل دسترس است، از تاخیر 17 ساله در تشکیل شورای عالی میراث فرهنگی و تعلیق آموزش خبر داد. نیروهای مسلح و نیروی انتظامی در حوزه میراث فرهنگی.

به گزارش تی تی آنلاین، سیداحمد محیط طباطبایی در حاشیه نشست اعلام برنامه های روز جهانی موزه و هفته فرهنگی در ایکوم (خانه پروین اعتصامی) به قانون جامعی که اخیرا عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی به آن اشاره کرده است، اشاره می کند. گردشگری و تجارت.» گفته می شد این قانون ساعت ها و روزها کار می کرد و اگر از زمان آمدن وزیر جدید حساب کنیم مشخص می شود که کمتر از یک سال پیش اجرا شده است. این است که مطالعات و ارزیابی‌ها به مدت یک سال نرسیده است.» یک

وی افزود: این درست است که کتاب مقدس ادامه عمل گذشته این قانون نامیده می شود. علاوه بر این، وقتی میراث فرهنگی را به عنوان چیز دیگری در پس‌زمینه نگاه می‌کنیم، باید ببینیم که در گذشته، یعنی یک قرن پیش در حوزه میراث فرهنگی چه اتفاقی افتاده است. قوانین و مقررات. ما باید ببینیم که امروز چه قوانین و هنجارهایی شکوفا شده است، آیا اینها نمی توانند همه نیازهای میراث فرهنگی را برآورده کنند، و اگر این امکان پذیر نیست، باید بخشی از این سوال بیهوده را مطرح کنیم.

این میراث فرهنگی با مطالعه قوانین از گذشته تا به امروز، یعنی در سال 1309 که قانون آثار باستانی تا دهه 40 و 50 شمسی و پس از انقلاب قانون نوشته شد، حفظ شده است. سازمان ميراث فرهنگي به عنوان يك فرهنگ يا ميراث فرهنگي منحصر به فرد تاسيس شده كه به تصويب مجلس مي رسد. اساسنامه و قانون این آیین نامه در واقع یکی بوده و به تصویب مجلس سوم می رسد. بنابراین از آنجایی که موضوع ادغام از بدو تأسیس گردشگری مطرح شده است، مسئولان میراث فرهنگی معاصر تلاش کرده اند تا قانون قبلی ادغام را حفظ کنند، زیرا قانون کلی به تنهایی، نکات پیشرفته و مثبتی را از دست داده است. که بحران ایجاد می کند.

وی افزود: اتفاقاً در یک بند قانون آمده است که دو انجمن میراث فرهنگی و گردشگری که طبق قانون میراث فرهنگی و حفاظت از آن در ادغام صورت می گیرد و قبل از ادغام تحت قانون نگه داشته می شود. قانون تغییر نخواهد کرد.» حداقل از تخریب بنیان و ساختار میراث فرهنگی جلوگیری می کند.

محیط طباطبایی با طرح سوالی مبنی بر اینکه آیا قانون جدید چیزی را نسبت به قانون قبلی تغییر می دهد یا کم می کند، افزود: مطمئنم اگر اضافه و تغییر کند این اتفاق خواهد افتاد، اما لغو قانون سابق می تواند یک تهدید باشد.

رئیس ایکوم ایران تصریح کرد: وزرای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و تجارت می‌گویند با نظر کارشناسان این قانون را تهیه کرده‌اند، در واقع از طرف گروهی (ایکوم) که ما نماینده آن هستیم. آنها تقاضای جلسه عمومی می کنند و بحث می خواهند: وزیری داشتیم که بعد از چند ماه هنوز به آخرش نرسیده بود. گفتگویی با معاون میراث فرهنگی داشتیم. همچنین از ایشان خواستیم پیش نویس این قانون را در اختیار ما بگذارد که هنوز انجام نشده است. قطعا تا زمانی که به این قانون نگاه نکنیم نمی توانیم نظر کارشناسی بدهیم، اما این یک مشکل است و مانعی برای نشان دادن رفتار مثبت و در مسیر می شود. اما امیدواریم این قانون توسط همه کارشناسان و البته نه عجله ای ارائه شود.

آموزش میراث فرهنگی در تسلیحات و نیروی انتظامی را متوقف کنید

این پژوهشگر میراث فرهنگی گفت: به نظر من برخی از قوانین و قوانین اجرا نشد و این مشکل ما با قانون است. به عنوان مثال: در زمینه موزه ها و اموال فرهنگی دو قانون داریم. طبق قوانین سال 1382 با عنوان فرهنگی، تاریخی و هنری دولتی و دولتی و قوانین 1384 که در مورد مجموعه داران و صاحبان رویدادهای فرهنگی و تاریخی خصوصی می باشد. قوانین عمومی و عمومی دارای 19 بند است که نیاز به نوشتن بیشتر برای آنها وجود داشت که من هنوز نمی دانم نوشته شده است یا برخی از آنها به طور کامل محقق نشده است.

وی افزود: با توجه به سازمان دیگر که همزمان با ادغام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تهیه شده است، تشکیل اداره کل اموال فرهنگی پیش بینی شده است. مدیریت اموال فرهنگی به معنای مدیریت فعلی اموال فرهنگی زیر نظر معاونت میراث فرهنگی نیست. آن ژنرال در مقام برتر بود. اداره کل مالکیت فرهنگی به منظور ثبت و انتشار کلیه سازمان های دولتی در داخل ملک، و نظارت بر حفظ و نگهداری اموال، که نوع کار ایجاد شده برای فارغ التحصیلان باستان شناسی بود، ایجاد شده است. چون هر یک از پنجاه هزار شی باید امانت داشته باشد و این فرد باید توسط باستان شناس ماهر انتخاب شود. از این نظر، این قانون به همه نهادها و نهادها اعم از وزارت دادگستری، امور خارجه و سایرین که میراث فرهنگی دارند، اختیارات زیادی به میراث فرهنگی می دهد و به عنوان مثال باید به بسیاری از آنها اعتبار بخشید. تپانچه ای که با آن میرزا رضا کرمانی را در ملک ناصرالدین کشت، کجاست و در چه شرایطی نگهداری می شود. اسناد در دادگاه های قدیم منتشر نمی شود اگر دادگاه مورخ باشد، آن اسناد از اهمیت بالایی برخوردار بوده و جزء میراث فرهنگی کشور محسوب می شود.

طباطبایی افزود: در سیستم ها و دستگاه ها کارهای بی شماری وجود دارد. مأموریت‌های ایرانی، ثروت میراث تاریخی، هنری و فرهنگی را فیلتر می‌کنند. وزارت امور خارجه 30000 سند و سند دارد. این قاعده کلی است به این معنا که برای تنظیم جهیزیه و شهرداری ها نیز کارهای اماکن مذهبی را تنظیم می کنند.

رئیس ایکوم گفت: ابداع، مسئولیت پذیری و عدم اجرای این مصوبه، قدرت مشروع میراث فرهنگی را در حوزه نظارت و در نتیجه کاهش داده است. در نتیجه، ما نیازی به قانون جدیدی نداریم که هنجارهای موجود را تحت فشار قرار دهد. از زمان تصویب آیین نامه مجموعه های خصوصی در سال 2005، بیشتر موزه های خصوصی در آن زمان سازماندهی شده اند.

وی با اشاره به شورای عالی میراث فرهنگی که پیش از رئیس جمهور و مصوبات آن تشکیل شده است، گفت: این کمیته در سال های اخیر چندین بار تشکیل شده است. شورای عالی میراث فرهنگی حدود 17 سال به دنبال مشکلات میراث فرهنگی در همین شورا تأسیس شد. ما واقعا ابزار قانونی داریم، آنها را ایجاد و استفاده نمی کنیم.

کارشناسان میراث فرهنگی: بر اساس کنوانسیون 1959 لاهه که در آن ایران طرف صلح است، مقامات میراث فرهنگی هر ایالت باید نیروهای مسلح و نیروهای مسلح را تأسیس کنند که در زمان جنگ و شورش تهدید محسوب می شوند. این آموزش ها تا سال 1384 ادامه داشت، اما از آن زمان تاکنون آموزش نیروهای مسلح، سپاه پاسداران، نیروی انتظامی و حتی نیروهای وزارت کشور متوقف شده است. این سفارش باید به روز شود. آن بیان ها و جلسات گاه به حل مسائل میراث فرهنگی کمک کرده است، مانند آنچه در کوه خواجه و در صورت فلکی رخ داده است.

محیط طباطبایی تاکید کرد: قانون میراث فرهنگی سوال مهمی است و امیدواریم آنچه را که در گذشته داریم و تا کنون داریم تکمیل کنیم، نقاط ضعف را پوشش داده و نقاط ضعفش را متعادل می کند و هیچ دستاوردی نمی بینیم. میراث فرهنگی جاودانه است.” خطر آسیبی است که قبلا داشتیم تا ما را نابود کند و به خطر بیاندازد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا