ثبت چهار اثر از مجموعه چینی‌های اردبیل در فهرست آثار ملی منقول کشور

تی تی آنلاین/اردبیل معاون میراث‌فرهنگی استان اردبیل از ثبت چهار اثر از مجموعه چینی‌های اردبیل در فهرست آثار ملی منقول کشور خبر داد.

علیرضا دباغ عبداللهی ۲۳ دی در جمع خبرنگاران گفت: در جلسه شورای ملی ثبت آثار منقول کشور که روز ۱۸ دی ماه برگزار شد تعداد ۴ اثر از مجموعه چینی های اردبیل به ثبت ملی رسید.

معاون میراث‌فرهنگی استان اردبیل افزود: این چهار اثر شامل یک ظرف چینی روغن دان طرح گلدان و سه ظرف چینی کاسه بودند که به ترتیب با شماره اموال‌های ۲۱۹۷، ۵۹۸۱، ۸۲۹۲ و ۵۹۹۲ ثبت شد.
وی عنوان کرد: از مجموعه چینی‌های اردبیل ۷۱ اثر در موزه‌های مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی نگهداری می‌شود که از این تعداد تا کنون ۴۵ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و ۲۶ اثر نیز در نوبت ثبت ملی قرار دارد.
دباغ عبداللهی ادامه داد: مجموعه چینی‌های اردبیل که در دوره شاه عباس اول صفوی و به دستور ایشان جمع‌آوری و به چینی خانه بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی اهدا شده بود بعد از تهاجم روس‌ها پراکنده شده و علاوه بر ۷۱ اثر موجود در مجموعه شیخ صفی، بخش اعظمی از این مجموعه امروزه در موزه آرمیتاژ سن پطرزبورگ روسیه، تعدادی در موزه ملی و تعدادی هم در موزه آذربایجان تبریز قرار دارد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا