اقتصادیکسب و کار ویژه

مراحل تبدیل شدن به یک تریدر حرفه ای

تجارت یکی از فرصت های درآمدی است که در بازارهای مالی به وجود می آید. تغییر قیمت دارایی ها در این بسترهای معاملاتی عاملی است که گردانندگان این حوزه برای کسب سود از آن استفاده می کنند. در بین بازارهای مالی، ارز دیجیتال به دلیل تغییرات جالب و رفع محدودیت های پلتفرم های سنتی برای خرید و فروش بسیار جذاب است. اما تبدیل شدن به یک معامله گر حرفه ای، برخلاف تصور بسیاری از افراد، امری خاص است که نیازمند آموزش و تجربه و گاهی ریسک و شکست است. در این مقاله به بررسی هشت مرحله یا اصل اساسی برای تبدیل شدن به یک معامله گر می پردازیم. مطالب ارائه شده فقط برای مقاصد اطلاعاتی است و برای توصیه به این فعالیت نیست. با این حال، اگر قصد دارید به عنوان یک معامله گر وارد این بازار شوید، از الزامات آن آگاه باشید. برای خرید ارز دیجیتال هم میتوانید از بیت ارز استفاده کنید.

اولین گام؛ کسب دانش فنی ارز دیجیتال

یک معامله گر حرفه ای به اندازه کافی با مسائل فنی ارز دیجیتال آشنایی دارد. اولین قدم این است که در مورد مکانیسم بلاک چین بیاموزید. باید بدانید ارزهای دیجیتال چگونه ساخته می شوند؟ در مرحله بعد، شما باید در مورد مکانیسم های مختلف تایید تراکنش، به ویژه اجماع اثبات کار (PoW) و اثبات سهام (PoS) اطلاعات کسب کنید.

ممکن است هنگام انجام تجارت مستقیماً به این اطلاعات نیاز نداشته باشید. اما چنین مواردی در اصطلاح صنعت ارزهای دیجیتال است. به طور کلی بازارهای مالی اصطلاحات تخصصی خود را دارند. هر چه عمیق تر این مفاهیم را درک کنید، منطق این صنعت را بهتر درک خواهید کرد. یک معامله گر حرفه ای بر اساس دانش فنی خود، روندها را شناسایی کرده و ارزهای دیجیتال را با هم مقایسه می کند. دانش قوی‌تر همچنین به شما کمک می‌کند تا پیش‌بینی‌های بلندمدت داشته باشید.

مرحله دوم؛ اخبار و تحولات ارزهای دیجیتال را دنبال کنید

معامله گران حرفه ای به طور منظم و روزانه اخبار مربوط به بخش ارزهای دیجیتال را دنبال می کنند. به این منظور بهتر است از وب سایت های شناخته شده و قابل اعتمادی مانند Cointelegraph و Coindesk یا وب سایت های صرافی های معروف و ارجاع دهنده استفاده کنید. تحولات مرتبط با هر بلاک چین و نظرات تأثیرگذاران در این زمینه تأثیر کوتاه مدت یا بلندمدت بر قیمت دارایی دارد. این قطعاً بر سود و زیان معامله گر تأثیر می گذارد.

علاوه بر این، خوب است که به طور مداوم اخبار و وضعیت اقتصاد جهان و سایر بازارهای مالی را رصد کنیم. زیرا همه این بازارها بر یکدیگر تأثیر می گذارند.

مرحله سوم؛ مهارت های تحلیل تکنیکال را توسعه دهید

تحلیل تکنیکال یکی از مهم ترین مهارت هایی است که برای معامله در بازار ارز دیجیتال باید داشته باشید. این مهارت شامل مطالعه روند نمودار قیمت دارایی و تلاش برای تعیین وضعیت فعلی روند آن بر اساس شاخص ها و پارامترهای محاسباتی است. تحلیل تکنیکال بر این فرض استوار است که قیمت دارایی حاوی تمام اطلاعات لازم برای تصمیم گیری در مورد معاملات یا سرمایه گذاری است.

معامله گران حرفه ای تنها به نظرات تحلیلگران متکی نیستند. اما او در مطالعه اندیکاتورها و نمودارهای قیمت نیز مهارت دارد. بر این اساس می توان وضعیت فعلی بازار دارایی و روندهای آن (اعم از صعودی، نزولی یا خنثی) و مدت زمان این روندها را درک کرد.

شاخص های تحلیل تکنیکال به 4 دسته کلی زیر تقسیم می شوند:

روند: آنها به معامله گر کمک می کنند تا جهت روندها را تعیین کند.

مومنتوم: سرعت و قدرت یک روند را تعیین کنید.

نوسانات: میزان حرکت قیمت را تعیین می کند.

حجم: حجم معاملات انجام شده در برابر دارایی را نشان می دهد.

صرف نظر از این طبقه بندی نظری، یک معامله گر حرفه ای حداقل در شاخص های زیر مهارت دارد:

قدرت نسبی (RSI)

انواع میانگین متحرک یا (MA) مانند میانگین متحرک نمایی (EMA) و میانگین متحرک نسبی (SMA)

میانگین متحرک همگرایی و واگرایی (MACD)

اصلاح فیبوناچی

آنجا

حجم تعادلی (OBV)

ایچیموکو کوچی

تصادفی

باندهای بولینگر

مرحله چهارم؛ با الگوهای عمل قیمت کار کنید

تجزیه و تحلیل فنی شامل توانایی شناسایی الگوهای هندسی است که در نمودارها شکل می گیرند. به این شکل‌گیری‌ها، الگوهای عمل قیمت یا حرکت قیمت می‌گویند. یک معامله گر حرفه ای از شاخص ها برای شناسایی موقعیت های فعلی استفاده می کند و سپس از الگوهایی برای پیش بینی موقعیت های آینده نزدیک و آینده یک دارایی استفاده می کند. این الگوها با اتصال نقاط مختلف نمودار قیمت به دست می آیند. بر اساس تاریخچه رفتار یک دارایی در برابر الگوهای مشابه در گذشته، می توان پیش بینی های بهتری در مورد حرکت بعدی آن داشت.

معامله گر شدن نیاز به تخصص نسبی در کار با الگوهای زیر دارد:

پرچم

سر و شانه

مثلثها

مستطیل ها

فنجان و دسته

دو قسمت پایین و دو بالا

ادامه یافت

شمعدان

تحت الشعاع قرار گرفته است

پایین گرد و بالا گرد

گوه

الماس

لازم به ذکر است که هر چه روندها و اندیکاتورها بیشتر از یکدیگر حمایت کنند، نتیجه گیری معامله گر در مورد شرایط فعلی و آتی بازار واضح تر است. بازاریابان معمولاً به یک الگو یا شاخص بسنده نمی کنند. یکی از بهترین منابع اطلاعات تحلیل تکنیکال وب سایت Tradingview است. برای تبدیل شدن به یک فروشنده، لازم است در این وب سایت یک حساب کاربری باز کنید و با ویژگی های آن آشنا شوید.

مرحله پنجم؛ آشنایی با تحلیل پایه

تحلیل بنیادی یک روش تحلیل بازار است که سعی می کند ارزش واقعی یک دارایی را بر اساس قیمت فعلی آن پیدا کند. برای این منظور به جای نمادها و آمارهای ریاضی، از داده های مهم یا دارایی های اقتصادی و فعالیت های پشتیبان استفاده می شود. به طور خلاصه، اگر ارزش واقعی دارایی بالاتر از قیمت هدف باشد، امکان بهبود یا توسعه زیاد است و معامله گر شروع به خرید می کند و بالعکس.

ابزارهای تحلیل بنیادی در هر بازار مالی متفاوت است. در معاملات سهام، اطلاعات موجود در گزارش‌های مالی شرکت، مانند بدهی‌ها، نقدینگی، سود سهام، سهام موجود، نسبت قیمت به درآمد و حجم تولید در درجه اول استفاده می‌شود. در تحلیل بنیادی ارز، شاخص های کلان اقتصادی مانند نرخ بهره بانک مرکزی، تولید ناخالص ملی، نرخ تورم و نرخ بیکاری نیز مورد تحلیل قرار می گیرد. مهمترین شاخص های تحلیل بنیادی در بازار غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال برای هر معامله گر حرفه ای عبارتند از:

توکنومیک، از جمله مکانیسم توزیع توکن و مدت زمان آن، مکانیسم حذف توکن، عرضه و تقاضا، برنامه های تشویقی.

اعتبار سرمایه گذاران و حامیان پروژه

شاخص های مرتبط با پروژه توسعه دهنده مانند اعتبار تیم توسعه، کاغذ سفید، نقشه توسعه یا نقشه راه، رقبا، تعداد کاربران و روش های تضمین نقدینگی.

شاخص های مالی مانند ارزش بازار یا ارزش بازار، حجم معاملات روزانه، سود سالانه یا RIO، نقدینگی و دارایی های در گردش

معیارهای بلاک چین مانند نرخ هش، سختی استخراج شبکه، مقدار سهام در اختیار، حجم دارایی های قفل شده (TVL)، آدرس های فعال، تعداد تراکنش ها، میانگین ارزش تراکنش، سرعت شبکه و کارمزدها.

موضع دولت ها در برابر پروژه یا دارایی

نوع بلوک و بسیار ایمن

قدم ششم هر معامله گر حرفه ای؛ مدیریت ریسک را یاد بگیرید

یکی از مهم ترین مراحل برای تبدیل شدن به یک معامله گر، یادگیری تکنیک های مدیریت ریسک است. اولین اصل این است که قبل از کسب تجربه و دانش کافی در این حرفه با دارایی های پرخطر و جدید برخورد نکنید. همچنین می‌توانید با استراتژی‌های معاملاتی با کمترین ریسک شروع کنید و به تدریج روش‌های پرریسک‌تر مانند معاملات اهرمی را امتحان کنید. اصل واضح بعدی این است که از پدیده ترس از دست دادن یا FOMO اجتناب کنید و بتوانید احساسات و فرضیات متعصبانه را کنار بگذارید. یک معامله گر حرفه ای چندین روش مدیریت ریسک را می شناسد که مهمترین آنها عبارتند از:

قانون یک درصد؛ سرمایه گذاری بیش از یک درصد سرمایه در یک معامله ممنوع است.

تعیین حد ضرر و حد سود؛ ابزارهای Stop Loss و Take Profit به معامله گران ریسک گریز کمک می کند تا بیش از حد تعیین شده ضرر نکنند و سود حاصل از موقعیت های باز را از دست ندهند.

انطباق با گسترش و پوشش (هج)؛ یک معامله گر حرفه ای معمولاً در بخش های مختلف یک بازار یا در چندین بازار مختلف به طور همزمان معامله می کند. آربیتراژ یا معاملات آتی باز راهی برای جبران زیان معاملات است.

طراحی متوسط؛ این روش یکی از بهترین روش های مدیریت ریسک برای کاهش زیان های احتمالی در شرایطی است که احتمال سود و زیان برابر یا بیشتر است.

گام هفتم برای تبدیل شدن به یک معامله گر. انتخاب استراتژی معاملاتی

یک معامله گر حرفه ای از استراتژی معاملاتی خاصی پیروی می کند و سعی می کند بر آن تسلط یابد. اما قبل از آن باید انواع مختلف آنها را مطالعه کنید و بر اساس انتظارات، دانش، تجربه و ویژگی های شخصی خود مانند توانایی تصمیم گیری در لحظه، ریسک پذیری و غیره بهترین را انتخاب کنید.

استراتژی های رایج معاملات ارز دیجیتال عبارتند از:

معاملات روزانه: این روش برای افراد حرفه ای که روزانه یا تمام وقت خرید و فروش می کنند مناسب است. سود معاملات روزانه از نوسانات قیمت باز و بسته شدن بازار به دست می آید.

تجارت نیوز: این استراتژی بر اساس اخبار و انتظارات و احساسات بازار پس از انتشار اخبار اقتصادی یا مرتبط با دارایی است.

تجارت نوسانی: معاملات نوسانی عملیات زمان‌بندی دو انتهای محدوده قیمت پایین است. شرایط به دست آمده از این طریق معمولاً حداقل چند هفته طول می کشد.

تجارت روند: در این استراتژی بیشتر از سایر استراتژی ها از تحلیل تکنیکال استفاده می شود. یک معامله گر ماهر می تواند با شناسایی دقیق روند فعلی و دنبال کردن آن یا پیش بینی روندهای آینده در این استراتژی موفق باشد.

تجارت اسکالپینگ: احتمالاً باید از این روش اجتناب کنید تا زمانی که در خرید و فروش حرفه ای شوید. استراتژی اسکالپینگ برای استفاده از تاب های بسیار کوتاه و بسیار کوچک مناسب است. برای موفقیت در این روش باید بتوانید زمان خروج را به درستی تشخیص دهید.

معاملات موقعیت: که برای گرفتن موقعیت های بلند مدت مناسب است. این روش نوسانات کوچک و کوتاه مدت را نادیده می گیرد و به پیش بینی ها و روندهای بلندمدت احتمالی توجه می کند. برای استفاده از این استراتژی نیاز به تحلیل بنیادی و تکنیکال همزمان دارید.

استراتژی معاملاتی فراتر از این 6 عامل است. بسیاری از کارشناسان از تکنیک های پیشرفته ای مانند معاملات آربیتراژ، DCA، Range، Momentum و معاملات آتی استفاده می کنند.

مرحله آخر؛ پلت فرم معاملاتی مناسب را انتخاب کنید و تجارت را شروع کنید

با توجه به عدم نظارت قانونی بر فعالیت صرافی ها و پلتفرم های مبادلات ارز دیجیتال، باید در انتخاب آنها احتیاط و احتیاط کرد. یک معامله گر حرفه ای پلتفرم معاملاتی خود را با در نظر گرفتن معیارهای زیر انتخاب می کند:

اعتبار و تجربه تیم توسعه

تعداد کاربران

مقدار پول ذکر شده

ابزارهای مختلف معاملاتی و تحلیل تکنیکال

نقدینگی

سازوکارهای مقابله با بحران های مالی و امنیتی

سطح ادغام با سایر برنامه های ارزهای دیجیتال مانند کیف پول و dApps

برنامه های تشویقی مانند ارجاع، فرصت های درآمد غیرفعال مانند استیکینگ و DeFi

سهولت رابط کاربری

دکمه بازگشت به بالا