بین الملل

افزایش امید‌ها به درمان ناشنوایی ارثی با کمک ژن‌درمانی

افزایش امید‌ها به درمان ناشنوایی ارثی با کمک ژن‌درمانی

در چند ماه اخیر، خبر‌های امیدوارکننده‌ای در مورد روش ژن درمانی برای درمان ناشنوایی منتشر شده است. آزمایش‌های بالینی نشان داده‌اند که این روش درمانی می‌تواند شنوایی کودکان مبتلا به ناشنوایی ارثی را بهبود بخشد.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از ساینس، در ماه‌های اخیر، اطلاعات مهمی منتشر شده که نشان می‌دهد برای اولین بار، ژن درمانی موفق به ایجاد شنوایی در کودکانی شده است که به دلیل جهش‌های ژنتیکی ناشنوا به دنیا آمده‌اند.

به‌عنوان مثال، شرکت دارو سازی «ایلای لی‌لی اند کامپنی» (Eli Lilly & Co) اعلام کرد که یک پسر ناشنوای مراکشی، پس از یک دوره ژن درمانی، اکنون توانایی شنیدن صدا‌ها را پیدا کرده است.

در آزمایش دیگری، سه کودک در چین در سنین پایین‌تر به همین روش درمان شدند و بدون نیاز به کاشت حلزون، قادر به برقراری ارتباط کلامی هستند.

این بهبود شنوایی، که در اکتبر ۲۰۲۳ توسط رسانه‌ها گزارش شده بود، اکنون در هفته‌نامه پزشکی «لنست» (The Lancet) با جزئیات بیشتری آورده شده است.

در این آزمایش‌ها، از یک ویروس برای وارد کردن ژن «اُتی‌اُاِف» (OTOF) به گوش داخلی کودکان استفاده شده است. این ژن برای تولید پروتئینی به نام اوتوفرلین (otoferlin) ضروری است که سلول‌های مویی گوش را قادر می‌سازد تا صدا را حس کرده و منتقل کنند.

این پیشرفت‌ها امید‌های زیادی را برای درمان ناشنوایی ایجاد کرده است.

نشر بین المللی

تحلیلگر اخبار خارجی با تمرکز بر رویدادهای آموزشی و تحصیلی جهانی. با توانایی درک عمیق از چالش‌ها و موفقیت‌های آموزش و تحصیل در جهان، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را درباره رویدادهای آموزشی، تحولات در آموزش و تاثیرات آن‌ها بر جوامع ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی منحصر به فرد، به شما دیدی جامع از تحولات آموزشی و تحصیلی جهانی می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا