علم و سلامت

افزایش روند چاقی در ایران/اضافه وزن تهرانی ها

بر اساس گزارش ها شفافیتمریم برزین با اثبات اینکه تعیین چربی را می توان با اندازه گیری میزان واقعی ذخایر چربی در ترکیب بدن اندازه گیری کرد، افزود: به دلیل سادگی و هزینه کم از شاخص توده بدنی (BMI) استفاده می شود که یک اثر تقسیمی است. وزن یک نفر. ارتفاع آن بر حسب کیلوگرم بر حسب متر است.

طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، معیارهای چاقی در بزرگسالان و کودکان و نوجوانان متفاوت است. بنابراین در بزرگسالان BMI بین 18 تا 24.9 مطلوب است، بین 25 تا 29.9 کیلوگرم بر بار اضافه وزن و شاخص توده بدنی 30 به بالا چاق محسوب می شود.

برزین خاطرنشان می کند: چاقی در کودکان و نوجوانان با محاسبه BMI از نمودار تورم بر اساس سن و جنسیت تعیین می شود. BMI مساوی یا بیشتر از 95 درصد نمودار «اضافه وزن» نامیده می شود و بین صدک 85 و 95 «خطر اضافه وزن» است.

به گفته وی، به دلیل بار منفی در کودکان و نوجوانان، سعی می کنیم از چربی استفاده نکنیم، بلکه برای چاقی از «اقتدار» و برای افراد دارای اضافه وزن «در معرض اضافه وزن» استفاده کنیم.

برزین به بیشترین فراوانی چربی در خاورمیانه، آسیای جنوب شرقی، جزایر اقیانوس آرام و چین اشاره کرد که چاقی در زنان بیشتر از مردان است.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، از سال 1980 تا 2006، افزایش سن 19 تا 2 سال از 5.5 درصد به 16.3 درصد افزایش یافته است و در حال حاضر حدود 155 میلیون کودک چاق یا دارای اضافه وزن در سراسر جهان تحت تأثیر قرار گرفته اند.

پژوهشگر شهید بهشتی دانشگاه علوم پزشکی با گزارش افزایش چاقی در کودکان و نوجوانان در کشورهای در حال توسعه گفت: در 20 سال گذشته افزایش این گروه از 10 درصد به 25 درصد و چاقی از 2 درصد به 10 درصد افزایش یافته است. ٪.

وی گفت: ارزش پیه در پسران شهری بیشتر از پسران روستایی، در بین دختران نسبت به پسران و در مدارس غیردولتی بیشتر از مدارس دولتی است.

او گفت که همزمان با کشورهای در حال توسعه، سوءتغذیه و کاهش در کودکان و نوجوانان، ریشه کن کردن سوءتغذیه بدون هموار کردن چاقی یک چالش بزرگ برای نظام سلامت در این کشورها است.

برزین بر اساس جدیدترین گزارش سازمان بهداشت جهانی گفت: شیوع چربی در ایران در سال 2008 19.4 درصد بوده که در مردان 12.4 درصد و در زنان 26.5 درصد بوده و روند آن از سال 1996 به ویژه در بین زنان افزایش یافته است. . برای افزایش.

وی با اشاره به افزایش مخالفت ها در ایران افزود: این روند در جوامع شهری و روستایی رو به رشد است. بر اساس مطالعات انجام شده تعداد زنان چاق ایرانی از 5.2 میلیون نفر در سال 1999 به 7 میلیون در سال 2007 افزایش یافته و بیش از 2.5 برابر شده است. تعداد بیماران دارای اضافه وزن نیز از 6.9 میلیون نفر به 11.4 میلیون نفر رسیده است که 1.6 برابر شده است.

به گفته برزین روند افزایش چربی در هر دو جنس و در هر سنی از کشور مشاهده می شود و این افزایش در گروه های سنی جوان تر و فقط در بین آقایان اتفاق می افتد.

وی درباره میزان شیوع چربی در تهران به عنوان بزرگترین شهر ایران گفت: از سال 1378 تا 1387 در تهران، شیوع چربی در مردان از 15.8 درصد به 21.1 درصد و در زنان از 31.5 درصد به 38.6 درصد افزایش یافته است.

یک محقق دانشگاه شیوع وزن و چاقی در گروه تهرانی زیر بیست سال را 28.8 درصد و در گروه بالای بیست سال قبل را 63.6 درصد اعلام کرد. کودکان 7 تا 9 ساله نیز نسبت به کودکان 10 تا 11 ساله بیشتر در معرض خطر چاقی هستند.

برزین گفت: چربی ممکن است باعث مرگ زودرس و عملکرد چربی در دیابت و فشار خون، بیماری مزمن کلیوی، عواقب قلبی عروقی و مرگ، سرطان سینه و روده بزرگ و سایر عوامل روانی مانند افسردگی شود.

این عارضه به دلیل عوامل موثر در ایجاد و تداوم چاقی به عنوان یکی از مشکلات بهداشتی در سراسر جهان مطرح بوده و قول مداخلات پیشگیری و درمان را نداده اند.

یک محقق دانشگاهی با اشاره به نبود مداخلات ملی برای پیشگیری و درمان در یک کشور بزرگ گفت: مطالعات اندکی و پراکنده در این زمینه در کشورهایی متمرکز شده است که شامل تغییر سبک زندگی، تغییر رژیم غذایی و افزایش فعالیت بدنی و… به دلایلی، در درازمدت نتوانست و در موضوعات خود شکست خورده بود.

برزین با بیان اینکه هیچ دارویی در دنیا برای کاهش وزن بی خطر و موثر نیست، خاطرنشان کرد: تنها راه موثر برای درمان چاقی (شاخص توده بدنی بالای 35) جراحی است که نیاز به مراقبت های ویژه بعد از جراحی دارد و از سیستم بهداشتی نسبتا بالایی برخوردار است. هزینه.

وی گفت: قطعاً می توان گفت پیشگیری بهتر از درمان کنترل چاپلوسی است.

دکمه بازگشت به بالا