اقتصادی

افزایش مبلغ یارانه کالابرگ‌/بازنگری آیین نامه مشاغل سخت

آغاز اجرای مرحله جدید طرح کالابرگ‌ الکترونیکی، اعلام تعرفه خدمات کاریابی های داخلی و خارجی غیردولتی، پیشنهاد واگذاری اداره صندوق های بازنشستگی به صاحبان آنها و اعلام بازنگری آیین نامه مشاغل سخت و زیان آور عناوین مهمترین خبرهای این هفته حوزه کار و تعاون بود.

به گزارش تی تی آنلاین، در هفته ای که گذشت مرحله جدید طرح ملی کالابرگ الکترونیکی با افزایش ۲۰ درصدی یارانه معیشتی سه دهک پایین درآمدی آغاز شد و در گام نخست خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی مشمول این طرح قرار گرفتند. به موجب این طرح یارانه اعتباری خانوارهای مذکور ۲۰ درصد افزایش می‌یابد که ۸۰ هزار تومان می‌شود و شرط استفاده از این مبلغ خرید تا سقف ۷۰ درصد مبلغ یارانه است که معادل ۳۲۰ هزار تومان به ازای هر نفر می‌شود.
شیر کم چرب، تخم مرغ، گوشت مرغ، روغن مایع، ماکارونی، برنج ایرانی، ماست و قند و شکر ،حبوبات و گوشت منجمد گوساله ۱۱ قلم کالای اساسی پیش بینی شده در این طرح است.

این هفته ضوابط وشرایط پرداخت تعرفه خدمات کاریابی مرتبط با دفتر مشاوره شغلی و کاریابی غیردولتی داخلی و خارجی در سال ۱۴۰۲ هم اعلام شد. بر این اساس تعرفه ثبت نام کارجو در کاریابی غیردولتی خارجی یا سامانه مورد تایید وزارت کار برابر با ۱۰۰ هزار تومان است و در صورتی که کارجو رأسا در سامانه مورد تایید وزارت کار ثبت نام کند دفاتر کاریابی مجاز به اخذ تعرفه ثبت نام نیستند. دفاتر کاریابی غیردولتی داخلی هم می‌توانند بابت ارائه خدمات به کارجو تا سقف حداکثر دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان از کارجو دریافت کنند.

در هفته ای که گذشت صد و یازدهمین اجلاسیه بین‌المللی کار در ژنو برگزار شد و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی کشورمان که برای شرکت در این اجلاس به سوئیس سفر کرده در مجمع عمومی سازمان ایده‌ ائتلاف جهانی برای عدالت اجتماعی را ابتکاری ارزشمند و اثرگذار عنوان کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران از این ائتلاف جهانی استقبال و حمایت می‌کند.

وی توسعه و تکمیل پایگاه رفاه ایرانیان را یکی از اقدامات بنیادین وزارت کار در ارتقای عدالت اجتماعی در ایران دانست و گفت: پایگاه رفاه ایرانیان، بستری برای اجرای سیاست‌های اجتماعی و رفاهی مبتنی بر شواهد بوده و با تأکید بر تقویت فراگیری و اثربخشی این سیاست‌ها و حمایت از اقشار و گروه‌های آسیب‌پذیر طراحی شده است.

وزیر کار پیشنهاد کرد: سازمان بین‌المللی کار در راستای مأموریت پیشبرد عدالت اجتماعی در جهان، آثار و تبعات تحریم‌ها و اقدامات قهری یک‌جانبه را بر دنیای کار و عدالت اجتماعی بررسی و به شکل یک گزارش پژوهشی منتشر کند.

بازنگری آیین نامه مشاغل سخت و زیان آور خبر دیگری بود که معاون وزیر کار اعلام کرد. آنطور که وی گفته بررسی آیین نامه در شورای عالی حفاظت فنی به پایان رسیده و رأی گیری شده و رشته یا شغلی حذف نشده است بلکه تنها درنحوه اجرای آن تفاوت‌هایی ایجاد شده است. البته طبق اعلام معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی قرار شده است که گروه “الف و ب” در بحث مشاغل سخت و زیان آور دقیق‌تر مورد بررسی قرار گیرند.ضمن آنکه آیین نامه هنوز به تصویب نهایی نرسیده زیرا باید به کمیسیون دولت برود تا مورد بحث قرار گیرد.

اما در هفته ای که گذشت معاون پارلمانی و امور حقوقی اتاق تعاون بر لزوم حفظ حمایتهای دولت در برنامه هفتم توسعه تاکید کرد و راه نجات صندوق‌ها را در ادغام آنها یا برداشتن چتر حمایتی دولت از این صندوق‌ها و اقشار تحت پوشش آن ندانست. وی توصیه کرد که اداره این صندوق‌ها به صاحبان اصلی خودش واگذار شود تا هم به نوعی خصوصی سازی صورت گیرد و هم صاحبان صندوق‌ها برای منافع خود تلاش کنند.
انتهای پیام 

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد هستم. به شما اطلاعات و نظراتی را ارائه می‌دهم که با کیفیت و قابل اطمینان هستند تا شما بتوانید در مسائل اقتصادی بهترین تصمیمات را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا