اقتصادیکسب و کار ویژه

انواع اتصالات جوشی + کاربرد اتصالات جوشی پلی اتیلن

لوله و اتصالات پلی اتیلن و در کنار آن میتوانید از قیمت اتصالات جوشی فشار قوی مطلع شوید که در فرآیند لوله کشی و اتصالات نقش مهمی دارند و از مهمترین و معمول ترین اتصالات محسوب می شوند.

لوله و این نوع اتصالات در اندازه های مختلف تولید و در پروژه های متنوع مانند آبرسانی و انتقال فاضلاب می توان از آن استفاده کرد.

برای هر نوع پروژه لوله کشی، استانداردهای مختلف تعیین می کند که از چه نوع اتصالاتی باید استفاده کرد.

ولی این نوع از نظر شکل و کاربرد در انواع مختلفی مثل سه راه، چهارراه، ، زانو، تبدیل و … با سایز های مختلف تولید و عرضه می شود.

اتصالات پلی اتیلن جوشی در نقاط مختلف یک شبکه لوله کشی نصب می شوند و با دانستن اینکه شرایط کاری مانند دما و فشار در طول یک خط لوله به طور مداوم در حال تغییر است، این اتصالات باید بسیارمقاوم باشند.

لوله و این نوع اتصالات باید در برابر هرگونه تغییر یا تنش محیطی، پایداری خود را حفظ کنند. و کیفیت استفاده از اتصالات پلی اتیلن جوشی بستگی به کارایی مناسب دستگاه جوش و تجهیزات مناسب دارد.

Types of welding joints + application of polyethylene welding joints

انواع اتصالات پلی اتیلن جوشی شامل موارد زیر است:

  • تبدیل برای اتصال دو لوله و تغییر قطر لوله به بزرگ تر یا کوچک تر استفاده می شود.
  • فلنج که روی سر لوله جوش داده شده، همراه رینگ با پیچ و مهره اتصال داده می شود تا به راحتی باز و بسته شود.
  • اتصال تی اف برای اتصال به مورد استفاده قرار می گیرد.
  • گپ مانند درپوش انتهایی پیچی برای اتمام مسیر لوله جوش داده می شود تا بعدا بتوان برش و مسیر لوله کشی را  ادامه داد.
  • موفه کوتاه و بلند که با جلوگیری از کش آمدن آنها موجب بالا رفتن عمر و دوام سیستم فاضلابی ساختمان می شود.
  • سیفون و سیفون تبدیل که از سیفون پلی اتیلن در تمام قسمت های فاضلاب خانگی برای جلوگیری از پس زدن فاضلاب و همچنین ورود جانوران موزی استفاده می شود.
  • درپوش تست که برای تست و بازرسی خطوط لوله استفاده می شود.
  • زانو 45 درجه  برای تغییر مسیر لوله از حالت مستقیم به 45 درجه از آن استفاده می شود، که بیشترین کاربرد در خطوط انتقال را دارد.
  • زانو 90 درجه که برای تغییر مسیر لوله از حالت مستقیم به 90 درجه از آن استفاده می شود، که بیشترین کاربرد در خطوط انتقال را دارد.
  • سه راه مساوی برای اضافه کردن یک مسیر دیگر با همان سایز از سه راهی مساوی استفاده می شود.
  • سه راه تبدیل که برای اضافه کردن یک مسیر دیگر از خطوط آب با سایز کوچک تر یا بزرگ تر از سه راهی تبدیل استفاده می شود.
  • سه راه 45 درجه که از این نوع اتصال برای اضافه کردن مسیر با زاویه 45 درجه استفاده می شود.
  • سه راه 90 درجه که از این نوع اتصال برای اضافه کردن مسیر با زاویه 90 درجه استفاده می شود.

لوله و اتصالات پلی اتیلن جوشی پلی ران

لوله و اتصالات پلی اتیلن جوشی پلی ران برای انجام پروسه فاضلاب ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد .در میان تولیدات داخلی در زمینه انجام پروژه های ساختمانی کم نظیر یا حتی بی نظیرترین محصولات اتصالات پلی اتیلن شناخته می شود .تولید لوله و این نوع اتصالات پلی ران با مواد اولیه درجه یک X3 از محصولات گروه پلی اتیلن توسط پتروشیمی های داخلی انجام می شود که در فاز تولیدات فاضلابی از لوله های 5 بار و اتصالات 6 بار استفاده می شود.

نحوه اتصالات لوله و این نوع اتصالات پلی ران با دستگاه های الکترو فیوژن توسط متخصصان تاسیسات در این رشته انجام می شود.قیمت این محصول به دو قسمت لوله و اتصالات به صورت جداگانه بررسی می شود که در صورت استفاده از فاضلابی در ساختمان ها مجموعه لوله ها 5 بار مورد استفاده قرار می گیرد .

کاربرد لوله و این نوع اتصالات در فاضلاب، مواد شيميايی، اسيدی، نفتی و آبرسانی تحت فشار بوده و با توجه به مقايسه با اتصالات چدنی و فولادی قیمت آن بسيـار مقرون به صرفه است.

نصب لوله و اتصالات پلی اتیلن جوشی

نصب لوله و اتصالات پلی اتیلن جوشی برای ابعاد لوله پلی اتیلن فاضلابی بسیار بزرگ است و بهترین روش برای نصب این لوله ها، استفاده از جوشکاری است.

لوله ای که با این روش در شبکه فاضلاب نصب می شود لوله و اتصالات پلی اتیلن جوشیبرای اتصال لوله ها به یکدیگر از روش های مختلفی استفاده می شود که با توجه به نوع و جنس  لوله متفاوت است، به طور مثال برای  اتصال لوله های پلی اتیلن به یکدیگر از فلنچ‌هایی از جنس خودشان  استفاده می شود که این نوع اتصال جز پرکاربردترین و مهم ترین اتصالات پلی اتیلن محسوب میشوند، در واقع تولید اتصالات پلی اتیلنی یک تحول عظیم در پاپینگ محسوب میشود ،برای آشنایی بیشتر با  کاربرد اتصالات پلی اتیلن جوشی همراه ما باشید.

تاریخچه پلی اتیلن:

پلی اتیلن در کشور انگلستان در سال 1933 کشف شد و سپس در سراسر دنیا مورد استفاده قرار گرفت که کاربرد آن در بشکه های مواد شیمیایی، لوله های تحت فشار پلی اتیلن، حوضچه پلی اتیلنی، باک بنزین پلی اتیلن، اتصالات پلی اتیلنی ، لوله های دوجداره کاروگیت پلی اتیلنی، لوله های دوجداره پلی اتیلنی اسپیرالی و….می باشد. یکی از مهم ترین مزیت های پلی اتیلن این است که در برابر زنگ زدگی بسیار مقاوم است و نیاز به استفاده از محافظ های خاصی ندارد و نیز اتصالات آن در برابر هرگونه ضربه و فشار مقاوم هستند. پلی اتیلن دارای اتصالات متفاوتی مثل : اتصالات پلی اتیلن جوشی، اتصالات فاضلاب شهری، اتصالات پیچی، اتصالات جوشی، اتصالات ماشین کاری شده ، اتصالات الکتروفیوژن، اتصالات مایتری  و….می باشد که هر کدام از این نوع اتصالات برای موارد خاصی به کار میروند و شما بعد از تحقیق در این نوع اتصالات می توانید با توجه به کار خود از آنها استفاده کنید، اگر شما قصد استفاده از را دارید کاربرد اتصالات پلی اتیلن جوشی را در این مقاله مطالعه و بررسی کنید تا با این نوع اتصال بیشتر آشنا شوید.

انواع اتصالات جوشی پلی اتیلن:

  • سه راه پلی اتیلن جوشی مساوی: از این سه راه برای گرفتن انشعاب استفاده می شود که زاویه 90 درجه دارند و در سایزهای 32 تا 400 طراحی و تولید میشوند، این نوع اتصال از فشار 6 در16 برخوردار است.
  • درپوش جوشی: برای بسته شدن انتهای خط لوله از درپوش یا کپ جوشی استفاده می شود که این نوع اتصال در ابعاد 32 تا 400 میلیمتری طراحی و تولید میشود که فشار آن 6 تا 25 بار است.
  • زانو 45 درجه: از این اتصال برای تغییر دادن جهت لوله با زاویه 45 درجه استفاده میشود ، ابعاد آن 32 تا 400 میلیمتر است که از فشار 6 تا 25 برخوردار میباشد.
  • چهار راه جوشی: این نوع اتصال برای متصل شدن دو طرف لوله استفاده می شود که در ابعاد 32 تا 400 میلیمتر طراحی شده است که از فشار 6 تا 25 بار برخوردار است و برای جوش دادن آن به لوله از جوشکاری پلیمری استفاده میشود.
  • زانو 90 درجه جوشی: کاربرد آن در تغییر دادن جهت لوله با زاویه 90 درجه است که در ابعاد 32 تا 400 تولید شده است و دارای فشار 6 تا 25 بار است.

تعدادی از انواع اتصالات جوشی پلی اتیلن بیان شد که شما با توجه به نیاز خود باید آنها را سفارش و تهیه کنید  و همچنین برای انتخاب باید به کاربرد اتصالات پلی اتیلن جوشی نیز توجه کنید.

نحوه ساخت اتصالات جوشی پلی اتیلن :

برای ساخت اتصالات پلی اتیلن از دو روش قالب گیری و حرارتی استفاده میشود که در ذیل به توضیحات آن می پردازیم:

  • یکی از روش هایی‌که برای ساخت اتصالات پلی اتیلنی استفاده میشود روش حرارتی است که در این روش از انرژی گرمایی استفاده میکنند و اتصالات را در طرح ها و سایزهای متفاوت تولید می کنند.اتصالات ساخته شده با این روش برای پروژه های بزرگ که فشار زیاد است کاربرد دارند که این روش یک نوع روش دست ساز محسوب میشود.
  • یکی دیگر از روش ها برای ساخت این اتصالات قالب گیری است که مواد اولیه وارد اکسترودر میشوند و حالت مذاب پیدا میکنند و بعد به وسیله اکسترودر تزریقی وارد قالب میشوند، این روش برای تولید اتصالات پلی اتیلن کوچک کاربرد دارد و برای ابعاد بزرگ قابل استفاده نیست و نیز از این نوع اتصالات برای فشارهای بالا نمیشود استفاده کرد چون مقاومت زیادی ندارند، برای ساخت اتصالات با ضخامت بالا باید از روش حرارتی استفاده شود. از این روش برای ساخت اتصالاتی مانند: درپوش ها، کاهنده ها، زانو، رابط ها و فلنج ها استفاده میشود. در این مقاله مطالبی از جمله کاربرد اتصالات پلی اتیلن جوشی بیان شده است.

ویژگی های اتصالات پلی اتیلن جوشی:

  • به دلیل استحکام بالا در برابر ضربه، سیل، زلزله، فشار ، ترک خوردگی و ….مقاوم هستند.
  • این نوع اتصالات در برابر مواد شیمیایی مانند اسید کاملا مقاوم هستند و هرگز دچار خوردگی‌نمیشوند که به همین علت در لوله های برای انتقال مواد شیمیایی استفاده میشوند.
  • به دلیل صیقلی بودن سطوح داخلی میزان رسوب گیری و افت فشار در این اتصالات نسبت به اتصالات دیگر‌کمتر است.
  • استفاده از این نوع اتصالات در کاهش هزینه ها بسیار تاثیر گذار است چون برای ساخت آنها نیاز به ماشین آلات پرهزینه و سنگین نیست به همین خاطر از این نوع اتصالات زیاد استفاده میشود.
  • تولید و نصب این اتصالات در زمان کوتاه تری انجام میشود و بسیار راحت است.

سخن‌ پایانی :

با توجه به این که کاربرد پلی اتیلن زیاد است ، کمپانی های بسیاری شروع به تولید آن کرده اند به همین دلیل نمیتوان را مشخص کرد چون هر شرکت قیمت خاصی را در نظر گرفته است اما اگر به طور کلی بخواهیم بگوییم عوامل مختلفی در افزایش و کاهش قیمت این اتصالات تاثیر گذار هستند به عنوان مثال: نوع شرکت سازنده، میزان ضخامت، مواد اولیه، کیفیت پلی اتیلن، نوع اتصالات آن و… در میزان قیمت تاثیر می گذارند. هر یک از انواع اتصالات پلی اتیلن کاربرد خاص خود را دارند که ما در این مقاله در مورد کاربرد اتصالات پلی اتیلن جوشی توضیح دادیم برای آشنایی با کاربردهای دیگر اتصالات مقاله های دیگری را نیز مطالعه و بررسی کنید، امیدواریم مطالب فوق برای شما مفید و کاربردی واقع شده باشد.

فاضلابی محسوب می شود که قرار است حجم بالای فاضلاب را از محل دفع تا تصفیه خانه منتقل کند.برای نصب لوله  و اتصالات پلی اتیلن جوشی فاضلابی می توان به چند روش عمل کرد؛ اول آنکه، دو سر لوله فاضلابی را با جوشکاری و در اثر حرارت زیاد به هم متصل کرد.سپس از اتصالات پوش فیت استفاده شود که در این صورت نیازی به جوشکاری نیست و سوم آنکه از روش الکتروفیوژن برای جوشکاری لوله پلی اتیلن فاضلابی استفاده کرد.

در نصب لوله و این نوع اتصالات فاضلابی به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی نباید محل جوشکاری دچار نشتی شود.تمام موارد استاندارد عملیات جوش لوله پلی اتیلن باید به دقت و با نظارت کارشناس اجرا شود و پس از پایان جوشکاری، توسط بازرس جوش نظارت شود.

 

دکمه بازگشت به بالا