اکبر نصراللهی: قواعد بازی رسانه ای عوض شده است

اکبر نصراللهی ضمن انتقاد از «انتشار غیرحرفه ای دستاوردهای سازمانی» و «بحران روایت» در کشور گفت: «رسانه ها باید با آگاه سازی حساس سازی افکار عمومی و مطالبه گری هوشمندانه مسئولان و مردم را نسبت به ابعاد این چالش ها هوشیار کنند.»
به گزارش تی تی آنلاین اکبر نصراللهی ـ رئیس دانشکدگان جامعه و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی ـ در نخستین اجلاس سراسری روابط عمومی های وزارت جهاد کشاورزی با هشدار درباره «انباشته شدن بحران های چندلایه» در بخش کشاورزی بهره گیری هوشمندانه از ظرفیت روابط عمومی و رسانه ها برای حل آنها را خواستار شد.
نصراللهی چالش های اصلی جهاد کشاورزی را در سه محور زیرساختی اقتصادی-مدیریتی و طبیعی دسته بندی کرد و گفت: «ناترازی آب و فرونشست زمین تشدید انتشار گازهای گلخانه ای تخریب جنگل ها و مراتع آلودگی هوا و ریزگردها فرسایش و شوری خاک ناپایداری تولید و برهم خوردن تعادل عرضه و قیمت ها کاهش درآمد کشاورزان مشکلات بازاریابی و قاچاق محصولات فقر سرمایه و موانع صادرات امنیت غذایی و ملی و محیط زیست و منابع طبیعی را نشانه رفته است.»
نویسنده کتاب «راهنمای پوشش خبر در رسانه های حرفه ای» با اشاره به عوامل تخریب منابع طبیعی از قطع درختان و چرای بی رویه تا آتش سوزی و توسعه شهری سیلاب و کاهش تنوع زیستی را «هزینه های جبران ناپذیر» دانست و تأکید کرد: «احیای جنگل ها آموزش جوامع محلی و توسعه انرژی های تجدیدپذیر باید در اولویت رسانه ها و روابط عمومی ها قرار گیرد.»
نصراللهی با استناد به آمار فائو درباره ۲۰ تا ۳۰ درصد ضایعات محصولات کشاورزی پیش از مصرف از رسانه ها خواست نقش آموزش و مطالبه گری خود را پررنگ تر کنند و هشدار داد: «محیط و قواعد بازی رسانه ای عوض شده است؛ ادامه مسیر پیشین به تشدید بحران منجر می شود.»
وی ضمن انتقاد از «انتشار غیرحرفه ای دستاوردهای سازمانی» و «بحران روایت» در کشور گفت: «پیروزی در جنگ روایت ها بدون اصلاح ساختار روابط عمومی ها و نوع رویکرد مدیران و همچنین بهبود معیشت آنها ناممکن است. کنشگری فعال روایت نخست و واکنش به موقع راهبرد منطقی برای مهار بحران های امروز و فرداست.»
او بازنگری در سیاست های اطلاع رسانی ارتقای سواد رسانه ای و بهره گیری از هوش مصنوعی و شبکه سازی دیجیتال را شرط موفقیت جهاد کشاورزی در مدیریت بحران های محیط زیستی و اقتصادی دانست و گفت: «امنیت غذایی کشور بدون رسانه های هوشمند و ساختار متحول شده روابط عمومی محقق نخواهد شد.»
رئیس دانشکدگان جامعه و رسانه گفت: رسانه ها ارزان ترین و کارآمدترین ابزار مدیریت بحران اند و روابط عمومی ها در خط مقدم قرار دارند.
او تشکیل «نهضت استفاده مسئولانه از ظرفیت روابط عمومی ها» را لازمه مهار مخاطرات دانست و گفت: «امیدآفرینی اعتبارزایی و جلب مشارکت مردمی سه نقش کلیدی روابط عمومی ها در شرایط کنونی است؛ زیرا باور و رفتار جامعه تابع عملکرد آنان است.»
نصراللهی در ادامه با تشریح اهداف و راهبردهای روابط عمومی بخش کشاورزی گفت: «تأمین امنیت غذایی حفظ و پایداری منابع طبیعی مقابله با ناترازی ها و کاهش ضایعات مهم ترین مأموریت های جهاد کشاورزی است. برای تحقق این اهداف باید ساختارها و روش ها بازآرایی شود شبکه سازی حرفه ای شکل گیرد حضور میدانی و رسانه ای تقویت و کنشگری فعال جایگزین واکنش صرف شود. همچنین روایت نخست روایت برتر و مکمل و تولید محتوا برای مخاطبانِ در دستور کار روابط عمومی ها قرار گیرد.»
وی روابط عمومی ها را «راویان امید و معماران اعتماد» در شرایط بحرانی خواند و افزود: «متأسفانه بسیاری از دستاوردهای سازمان ها به شکل غیرحرفه ای منتشر می شود و همین امر به بحران روایت دامن زده است.»
نویسنده کتاب راهنمای پوشش خبر در رسانه های حرفه ای با اشاره به تنوع و تکثر بحران ها در زیرمجموعه های وزارت جهاد کشاورزی بر «نگاه فرابخشی و مشارکت همگانی» برای مدیریت مؤثر مخاطرات تأکید کرد و گفت: «رسانه ها باید با آگاه سازی حساس سازی افکار عمومی و مطالبه گری هوشمندانه مسئولان و مردم را نسبت به ابعاد این چالش ها هوشیار کنند.»
او در ادامه با هشدار نسبت به وضعیت بحرانی منابع طبیعی کشور تأکید کرد: «مداخله فوری و مسئولانه در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی باید در صدر اولویت های رسانه ها و مسئولان قرار گیرد.»
وی همچنین با اشاره به چالش های فضای مجازی افزود: «انتشار اخبار نادرست کمپین های منفی و آگاهی محدود برخی فعالان شبکه های اجتماعی درباره مسائل کشاورزی پیچیدگی این بخش را دوچندان کرده است.
نصراللهی همچنین تأخیرهای اطلاع رسانی در حوادث سال های اخیر را یادآور شد و اظهار داشت: «وزارت جهاد کشاورزی به تحول بنیادین در نظام هشدار سریع نیاز دارد؛ تعلل می تواند به فاجعه اقتصادی و اجتماعی بیانجامد.»
رئیس دانشکدگان جامعه و رسانه در پایان سرمایه گذاری در سامانه های هوشمند ارسال پیامک اضطراری به کشاورزان تشکیل بانک اطلاعات تماسِ اضطراری نصب سنسورهای پایش آنلاین در مزارع نمونه و توسعه اپلیکیشن «جهاد کشاورزی» برای دریافت هشدارهای لحظه ای را از راهکارهای کاهش خسارت عنوان کرد و تصریح کرد: «دستیابی به امنیت غذایی پایدار بدون روابط عمومی حرفه ای و رسانه های توانمند امکان پذیر نیست.»
نخستین اجلاس سراسری روابط عمومی های وزارت جهاد کشاورزی به مناسبت روز ملی روابط عمومی در مرکز امام خمینی(ره) کرج برگزار شد.
انتهای پیام