علم و سلامتکسب و کار ویژه

ایمپلنت دندان برای چه کسانی مناسب نیست؟

محدودیت سنی: کودکان و نوجوانان مجاز به کاشت ایمپلنت دندان نیستند.

برای کاشت ایمپلنت دندان هرگز دیر نیست، اما ممکن است خیلی زود باشد. بسیاری از افراد مسن به اشتباه فکر می کنند که پیوند برای آنها خیلی دیر شده است، اما این یک اشتباه است. اگر شرایط پزشکی دارید، سن مانعی برای این کار نیست، اما کودکان و نوجوانان ممکن است این درمان را دریافت نکنند. زیرا در این سن استخوان فک همچنان در حال رشد و تغییر است و این رشد تا نوجوانی و اوایل بزرگسالی (اوایل دهه 20) ادامه خواهد داشت.

سیگار کشیدن: افراد سیگاری شدید برای پیوند مناسب نیستند.

هنگامی که از ایمپلنت های دندانی بازدید می کنید، ممکن است در مورد عادات سبک زندگی خود مانند الکل و سیگار پرسیده شود. زیرا الکل بر لخته شدن خون تاثیر می گذارد که می تواند در حین جراحی مشکلاتی ایجاد کند. سیگار و سایر محصولات تنباکو نیز بر تامین اکسیژن بافت ها تأثیر می گذارد و گردش خون را کاهش می دهد. در نتیجه، بهبودی کندتر و احتمال عفونت بسیار بیشتر است.

علاوه بر این، سیگار و سایر محصولات تنباکو عملکرد سیستم ایمنی را مهار می کند و در نتیجه خطر عفونت را افزایش می دهد.

اما اگر سیگار می‌کشید یا مشروبات الکلی می‌نوشید، این بدان معنا نیست که نمی‌توانید ایمپلنت را وارد کنید، بلکه باید از چند هفته قبل از جراحی استفاده از آن را متوقف کنید و بعد از چند هفته شروع نکنید تا بافت‌ها ته نشین شوند. دارو شما همچنین باید به بهداشت دهان و دندان پایبند باشید.

استخوان فک: اگر استخوان فک حجم یا تراکم کافی نداشته باشد، نمی توانید ایمپلنت انجام دهید.

وضعیت استخوان فک نقش اساسی در موفقیت ایمپلنت دارد. استخوان باید رشد کند و در پایه ایمپلنت جوش بخورد تا آن را محکم در جای خود نگه دارد. اما اگر مدتی از کشیدن دندان گذشته باشد، استخوان شروع به پوسیدگی و ضعیف شدن سریع می کند، بنابراین ممکن است مقدار زیادی از بین برود و دیگر امکان کاشت وجود نداشته باشد. در این شرایط، این درمان همچنان قابل انجام است، مشروط بر اینکه پایه و پشتیبان قوی برای ایمپلنت پیوند استخوان فراهم کنید.

ایمپلنت برای افرادی که استخوان فک ضعیفی دارند مناسب نیست

در تصویر سمت چپ دهان و فک سالم را نشان می دهد و در تصویر وسط دندان کشیده شده است که در گونه گود شده و کمی فرورفته است و در تصویر بعدی گاهی اوقات بعد از دندان. استخراج، نرمی استخوان و افزایش قد، کاهش فک و سن صورت.

سلامت دهان: اگر بیماری لثه یا سایر عفونت های دهانی دارید، ممکن است نتوانید ایمپلنت انجام دهید.

در این موارد ابتدا باید مشکل دهان و دندان را درمان کنید و سپس اقدام به درخواست کنید.

بارداری: لانه گزینی در دوران بارداری امکان پذیر نیست.

متخصصان زنان باردار را تشویق می کنند که از مراقبت های بهداشتی دهان و دندان مناسب، از جمله تمیز کردن و اندازه گیری های حرفه ای و معاینات منظم استفاده کنند. اما در مورد درمان های انتخابی مانند ایمپلنت، توصیه می شود بعد از سه ماه اول انجام شود.

بیشتر بخوانید: تورم و التهاب لثه در دوران بارداری

با این حال، بیشتر جراحان ترجیح می دهند از بیمار بخواهند تا قبل از ادامه درمان تا پایان بارداری صبر کند. تحقیقات نشان می دهد که استفاده از بی حسی موضعی در دوران بارداری بی خطر است، اما بی حسی مورد نیاز برای کاشت ایمپلنت قوی تر است و ممکن است برای مادر یا جنین مضر باشد. نیاز به عکس برداری با اشعه ایکس نیز باید در نظر گرفته شود که در سه ماهه اول بارداری نباید انجام شود. بنابراین اگر می توانید، بهتر است تا پس از زایمان صبر کنید.


بیماری قلبی: اگر بیماری قلبی دارید یا دچار سکته شده اید، قبل از کاشت با پزشک خود مشورت کنید.

جراحی ایمپلنت ممکن است با برخی از داروهای قلب تداخل داشته باشد. اما باید بدانید که بیماری های قلبی عروقی مانع از کاشت ایمپلنت دندان نمی شود. یک روش کم تهاجمی برای کاشت ایمپلنت برای بیماران قلبی توصیه می شود که به بیماران اجازه می دهد بدون قطع طولانی مدت داروهای ضد انعقاد (رقیق کننده های خون، که برای برخی از بیماران قلبی اجباری است) تحت عمل جراحی دهان قرار گیرند.

دو مورد در مجله ایمپلنتولوژی دهان گزارش شده است که در آن جراحی بدون نیاز به برش لثه انجام شده است. این روش بدون بال نامیده می شود. در این تکنیک به جای بریدن لثه تا رسیدن به استخوان، لثه سوراخ می شود و ایمپلنت از بافت نرم مستقیماً به استخوان وارد می شود. در این مطالعه امکان سنجی این روش اصلاح شده برای کاهش خونریزی و زمان عمل، درد بعد از عمل و تورم بافت نرم بررسی شد و نتایج موفقیت آمیزی به دست آمد.

دیابت: افراد مبتلا به دیابت کنترل نشده واجد شرایط پیوند نخواهند بود.

کاشت بالش مانعی برای بیماران دیابتی ایجاد نمی کند، اما اگر دیابت دارید باید بدانید که احتمال شکست درمان بیشتر از سایرین است. اگر دیابت شما کنترل نشد، نباید این جراحی را انجام دهید، بلکه بیماری شما باید به سطحی از کنترل برسد که برای جراحی مطلوب باشد.

پرتودرمانی برای سرطان. پرتودرمانی می تواند خطر کاشت ایمپلنت را افزایش دهد.

پرتودرمانی (رادیوتراپی) که برای درمان سرطان استفاده می شود، احتمال شکست ایمپلنت را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. فناوری پیشرفته و پزشکی مدرن به ما این امکان را می دهد که پرتودرمانی را روی یک منطقه کوچک متمرکز کنیم. تا بافت های سالم آسیب نبینند بنابراین اگر اشعه شما خیلی از دهان شما فاصله دارد ممکن است به ایمپلنت دندان نیاز داشته باشید.

با این حال، خطر آسیب فک برای افرادی که پرتودرمانی در ناحیه سر یا گردن دریافت می کنند، زیاد است، بنابراین احتمال شکست درمان ایمپلنت دو تا سه برابر بیشتر از دیگران است. شدت تابش نیز در تعیین احتمال شکست ایمپلنت مهم است. هر چه ناحیه پرتودرمانی دورتر باشد، کمتر بر موفقیت ایمپلنت تأثیر می گذارد.

افرادی که مدت‌ها پرتودرمانی بوده‌اند، اکنون می‌توانند جراحی کاشت را انجام دهند، اما نه همیشه. به همین دلیل، مهم است که این موضوع را با دندانپزشک و پرتودرمانگر خود در میان بگذارید و نظر آنها را جویا شوید.

شیمی درمانی: بیماران شیمی درمانی ممکن است ایمپلنت دریافت نکنند.

شیمی درمانی بر تراکم استخوان تأثیر می گذارد. شیمی درمانی می تواند باعث پوکی استخوان شود که در آن مواد معدنی از استخوان ها برداشته شده و تراکم استخوان کاهش می یابد. احتمال ابتلا به پوکی استخوان فک در بیمارانی که شیمی درمانی بیس فسفونات داخل وریدی دریافت می کنند بیشتر است.

همچنین اطلاعاتی در مورد میزان موفقیت ایمپلنت دندان وجود دارد

تراکم استخوان نقش مهمی در کاشت ایمپلنت دارد. اگر استخوان قوی نباشد، نمی تواند ایمپلنت را نگه دارد و فیوز شود. شیمی درمانی بر تشکیل استخوان تأثیر می گذارد و اغلب باعث ضعیف شدن استخوان ها می شود. استخوان فک ممکن است پس از پایان شیمی درمانی رشد کرده و بازسازی شود، اما ممکن است هنوز تراکم نداشته باشد و نتواند ایمپلنت را نگه دارد.

از طرف دیگر شیمی درمانی بر سیستم ایمنی بدن نیز تاثیر می گذارد. درمان سرطان سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند و احتمال عفونت را افزایش می دهد. این بدان معناست که اگر بلافاصله پس از شیمی درمانی ایمپلنت دریافت کنید، بدن شما ممکن است نتواند با عفونت مبارزه کند و درمان شما ممکن است شکست بخورد.

از آنجایی که بدن هر فرد به شیمی درمانی متفاوت واکنش نشان می دهد، بسیار مهم است که قبل از کاشت ایمپلنت با پزشک و دندانپزشک خود مشورت کنید تا مشخص شود آیا می توانید از این درمان جان سالم به در ببرید یا خیر.

در برخی موارد ممکن است لازم باشد منتظر بمانید و بعداً این کار را انجام دهید و گاهی اوقات ممکن است این درمان اصلاً برای شما مناسب نباشد.

نقص ایمنی: افرادی که دچار نقص ایمنی هستند نمی توانند ایمپلنت دندانی دریافت کنند.

ضعف سیستم ایمنی به طور جدی بر یکپارچگی بافت ها و مبارزه با باکتری ها تأثیر می گذارد که به نوبه خود می تواند موفقیت درمان پیوند را تهدید کند. اگر سیستم ایمنی بدن شما به دلایلی ضعیف شده باشد، ممکن است راحت تر و سخت تر از دیگران دچار عفونت شوید. بنابراین درمان غیر ضروری توصیه می شود

پوکی استخوان: برخی از افراد مبتلا به پوکی استخوان نمی توانند ایمپلنت دندان انجام دهند.

افراد مبتلا به پوکی استخوان برای کاشت ایمپلنت مناسب نیستند

بسیاری از افراد مبتلا به پوکی استخوان نگران این هستند که آیا می توانند ایمپلنت دندان انجام دهند یا خیر. این نگرش گاهی درست و گاهی نادرست است. روش های مختلفی برای کاشت دندان موفق در افراد مبتلا به پوکی استخوان وجود دارد.

اگر استخوان فک شما خیلی ضعیف نیست، می توانید یک ایمپلنت کوچک قرار دهید یا پیوند استخوان را برای تقویت استخوان فک انجام دهید و آن را برای حمایت از ایمپلنت آماده کنید.

در بسیاری از موارد، پوکی استخوان نمی تواند از کاشت ایمپلنت جلوگیری کند. کاشت این پروتز بلافاصله پس از کشیدن دندان احتمالا موفقیت آمیز خواهد بود. بنابراین، هر چه زودتر اقدام کنید، بهتر است.

بیس فسفونات ها: افرادی که بیش از حد بیس فسفونات مصرف می کنند کمتر احتمال دارد ایمپلنت های دندانی دریافت کنند.

استئونکروز (مرگ استخوان) یکی از عوارض جانبی برخی از داروهای استخوان ساز است که بسیاری از زنان برای درمان پوکی استخوان یا وضعیت خفیف آن یعنی استئوپنی مصرف می کنند.

این داروها معمولاً با مهار فعالیت سلول های خاصی در استخوان ها به نام استئوکلاست عمل می کنند. استخوان ها نیز مانند پوست به رشد و تجدید سلول ها ادامه می دهند. به عنوان بخشی از این فرآیند، استئوکلاست ها به بازجذب سلول های استخوانی قدیمی ادامه می دهند و سایر گروه های سلولی استخوان جدید تولید می کنند. داروهای پوکی استخوان بر عملکرد استئوکلاست ها تأثیر می گذارد و از بازجذب و تخریب سلول های استخوانی جلوگیری می کند.

اما در حالی که این پدیده می تواند از دست دادن استخوان را مهار کند، به نظر می رسد که می تواند از همجوشی و ترمیم استخوان نیز جلوگیری کند زیرا استئوکلاست ها بخش مهمی از روند ترمیم استخوان هستند.

در واقع، داروهایی که برای درمان پوکی استخوان استفاده می شوند، از جمله بیس فسفونات ها، به طور کلی سلامت دهان و دندان را به خطر نمی اندازند و افرادی که این داروها را مصرف می کنند، بیشتر از سایرین به نکروز یا پوکی استخوان مبتلا نمی شوند، بلکه فقط کسانی که این داروها را مصرف می کنند. که برای درمان سرطان استفاده می شود. آنها به عنوان تزریق داخل وریدی در معرض خطر نکروز استخوان هستند و نباید کاشته شوند.

تخمین زده می شود که خطر نکروز استخوان در افرادی که داروهای پوکی استخوان مصرف می کنند یک در 10000 است و در صورت عدم مصرف طولانی مدت این دارو (قطع)، دچار نکروز استخوان می شوید، خطر فقط یک است. . در صد هزار

مراقبت از ایمپلنت دندان بعد از جراحی

اگر قصد کاشت ایمپلنت دندان را دارید، حتما با پزشک خود صحبت کنید و در مورد داروهایی که مصرف می کنید به او بگویید.

اطلاعات بیشتر را از سایت بهترین دکتر ایمپلنت در کرج بخوانید.

دکمه بازگشت به بالا