علم و سلامت

بدن انسان تحمل هوای “بسیار گرم و مرطوب” را ندارد

مطالعات در آزمایشگاه ها نشان می دهد که هوای بسیار گرم و مرطوب می تواند بسیار راحت تر از ما منجر به مرگ انسان شود.

به گزارش تی تی آنلاین، بررسی ها نشان می دهد که بدن انسان به اندازه ای که تئوری ها پیش بینی می کنند گرما و رطوبت را تحمل نمی کند.

یکی از اولین مطالعاتی که مستقیماً استرس گرما و رطوبت را در بزرگسالان جوان ارزیابی کرد، نشان می‌دهد که وقتی رطوبت در حداکثر مطلق خود است، حد بالایی سازگاری انسان تنها 31 درجه سانتیگراد است.

این رقم چهار درجه کمتر از آن چیزی است که در تئوری ها تخمین زده می شود و در افراد مسن احتمالا زیر این آستانه است.

از آنجایی که بدن انسان از طریق سرمایش تبخیری (مانند تعریق روی پوست که به خنک شدن بدن کمک می کند) خنک می شود، درک فرآیندی به نام “حباب کنترل شده با دمای مرطوب” مهم است زیرا می تواند دمای یک منطقه و همچنین اندازه گیری دمای یک منطقه را اندازه گیری کند. دمایی که جذب می کند مرطوب. هر چه رطوبت بیشتر از گرما باشد، تبخیر کار بیشتر است.

دمای یک لامپ مرطوب دمایی است که اگر قسمتی از هوا با تبخیر آب به حالت اشباع (رطوبت نسبی 100%) برسد و گرمای نهان تبخیر از همان ناحیه هوا تامین شود، می تواند داشته باشد. به عبارت دیگر دمای حباب مرطوب در یک اتاق بسته و عایق شده کمترین دمای هوای این اتاق پس از تبخیر آب تا حد اشباع شدن رطوبت است.

بدن انسان در مقایسه با آب و هوای گرم و خشک به دلیل رطوبت هوا نمی تواند آب و هوای گرم و مرطوب را تحمل کند، تعریق به راحتی از بین نمی رود و بدن یخ نمی زند.

طبق اعلام Science Alert، در یک محیط کاملاً خشک، آستانه سلامت انسان به احتمال زیاد حدود 50 درجه سانتیگراد است. اما نتایج جدید نشان می دهد که در یک محیط کاملا مرطوب دمای 31 درجه سانتیگراد باعث گرمازدگی می شود و با قرار گرفتن طولانی مدت در چنین شرایطی مرگ اجتناب ناپذیر است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا