عمومیکسب و کار ویژه

بهترین کتاب های آموزش شطرنج

وقتی اسم ورزش می‌آید، همه ما به دویدن و عرق کردن، هیکل قلمی یا ورزیده بهم زدن و باشگاه مناسب و غذاهای رژیمی فکر می‌کنیم، اما همه ورزش‌ها مخصوص جسم و بدن نیستند، ورزش‌های زیادی هستند که ذهن را به خود درگیر می‌کنند و انرژی ذهنی بسیاری می‌برند. شطرنج، یکی از آن‌هاست.

شاید در دنیای جادویی مانند دنیای هری‌پاتر شطرنج کمی عجیب‌تر و وحشیانه به نظر بیاید اما در دنیای ما غیرجادویی‌ها، شطرنج ورزشی است که مغز را حسابی به کار می‌گیرد و ذهن را آماده استراتژی ساختن و پیشبینی حرکت‌های رقیب می‌کند. برای شطرنج یاد گرفتن و بازی کردن باید حسابی ذهن را نرمش داد. اما سوال اصلی اینجاست: آیا می‌شود شطرنج را در کتاب‌ها پیدا کرد؟

در این یادداشت به سراغ کتاب‌هایی رفتیم که به نوعی به شطرنج مربوطند، از آموزش شطرنج گرفته تا داستان‌های جذابی که با الهام از این ورزش و بازی جذاب نوشته شده‌اند.

شطرنج دامیز

شطرنج دامیز، یکی از کتاب‌های مجموعه دامیز یا همان مجموعه «به زبان آدمیزاد» است. کتاب‌های جالبی که درباره هر موضوعی که فکرش را بکنید، مطلب دارند و همه چیز را طوری توضیح می‌دهند که آدم انگشت به دهان می‌ماند. می‌شود چیزی آنقدر ساده باشد؟ خلاصه اگر دوست دارید شطرنج بازی کردن را یاد بگیرید و به دنبال کتابی می‌گردید که اینکار را برایتان انجام دهد، این کتاب انتخاب خوبی برای شما است.

شطرنج برای کودکان

هیچ وقت برای شروع کاری دیر نیست، اما اگر در دوران کودکی و جوانی، کار یا علاقه‌ای را آغاز و دنبال کنید، احتمالا به نتیجه‌های بهتری می‌رسید. به خصوص اگر قرار است که ذهن استراتژیک و پیش‌بینی کننده، خلاق و تحلیل‌گر را در خودتان (یا فرزندتان) تقویت کنید. شطرنج بهترین گزینه پیش روی شما است. حتما می‌دانید که هرچقدر بیشتر و بیشتر شطرنج بازی کنید، در آن ورزیده‌تر می‌شوید، اما برای یاد گرفتن اصول شطرنج باید به کجا مراجعه کنیم؟ آنهم زمانی که سر و کارمان با بچه‌ها است و باید با زبان خودشان با آن‌ها حرف بزنیم؟

کتاب شطرنج برای کودکان اینجاست که به شما کمک کند.

انواع شطرنج ها به نسبت کیفیتی که دارند، قیمت های متفاوتی دارند. به عنوان مثال در صورتی که از وسایل و ابزارآلات منبت کاری شده و یا خاتم کاری شده در تولید و ساخت استفاده شود، بدیهی است که قیمت آن ها بیشتر خواهد بود. قیمت انواع شطرنج ها با توجه به مواد اولیه مورد استفاده در آن مورد محاسبه قرار می گیرد. در ادامه با ما باشید با خرید و قیمت شطرنج

شطرنج و هوش مصنوعی

در شطرنج صحبت از تحلیل و استراتژی است. این همان چیزی است که در هوش مصنوعی هم شاهد آن هستیم. یعنی زمانی که ماشین‌ها و کامپیوترها، درست مانند ما استدلال می‌کنند و واکنش‌های مشابه یک انسان نشان می‌دهند. چیزی که در دنیای امروز ما، به عنوان یک امر طبیعی پذیرفته شده است و بخش عمده‌ای از کارها را هم به دوش گرفته است. اما در این میان، در مقابل شطرنج بازی و هوش مصنوعی کدام یک برنده‌اند؟

گری کاسپاروف که یکی از بزرگ‌ترین قهرمانان شطرنج سراسر جهان است به این سوال جواب داده است. او در سال ۱۹۸۵ با شکست دادن آناتولی کارپف لقب قهرمانی شطرنج جهان را از آن خودش کرد و این عنوان را تا هشت سال بعد همچنان حفظ کرد.

کتاب شطرنج و هوش مصنوعی ماجرای رقابت کاسپاروف با ابرکامپیوتر Blue Deep IBM در چند دوره شطرنج در اواخر دهه ۱۹۹۰ است. این کتاب تحلیل‌های او را از هوش مصنوعی دربر دارد و به این سوال مهم جواب می‌دهد: آیا کامپیوترهای دانشمندان می‌توانند شطرنج‌بازان را شکست دهند؟

گامبی وزیر

نمی‌شود از شطرنج حرف بزنیم اما سراغ یکی از پرسروصداترین سریال‌های شبکه نتفلیکس نرویم. گامبی وزیر که از روی کتابی به همین اسم ساخته شده است و بازی آنیا تیلور جوی آن را به پربیننده‌ترین سریال تاریخ این شبکه بدل کرده است ، داستان زندگی بت هارمون است، نابغه شطرنج!

بت هارمون نابغه‌ای در بازی شطرنج است. اما مشکل اینجاست که تقریبا مانند تمام نوابغ دیگر، در زندگی‌اش با مشکلات و مسائل عجیبی دست و پنجه نرم می‌کند. اولین چالش شاید این باشد که او یتیم است و چالش‌های بعدی که سر راهش قرار گرفته‌اند، مشکلاتی از اعتیاد به مواد مخدر، الکل و … است. راستی چرا زندگی نوابغ اینقدر سخت و پیچیده شده است؟

فیلمی که فرانک و آلن اسکات از روی رمان والتر تویس، نوشتند در زمان همه گیری بیماری کرونا و قرنطینه پخش شد. درست زمانی که همه با ناامیدی درهای خانه‌هایشان را به روی همه بسته بودند و اندوهی عجیب بر کل دنیا حاکم بود. اما همین سریال توانست کاری کند که علاقه و توجه مردم به این بازی جذاب و ورزش ذهنی خلاقانه جلب شود.

راستی اگر زندگی بت هارمون، ذهنتان را به خودش درگیر کرده است و دوست دارید بدانید چرا او که در زمینه خودش می‌درخشید، باید با چنین مسائلی زندگی می‌کرد، مقاله صوتی رادیو ری‌را درباره این سریال را گوش کنید.

اگنس کالارد در مقاله صوتی اگر نابغه باشم، بداخلاقی‌هایم را می‌بخشی؟، به دنبال جواب دادن به همین سوال است.

بخشی از اگر نابغه باشم، بداخلاقی‌هایم را می بخشی؟ را بشنوید.

شطرنج باز

شطرنج بازی جذابی است که ذهن خلاق داستان‌نویسان بسیاری به سراغش رفته است. از شطرنج بزرگ و جادویی مجموعه هری پاتر گرفته تا شطرنج ‌باز اشتفان تسوایک. همان داستان آقای ب که در کشتی سیاحتی به هم گروهی‌هایش یاد می‌دهد چطور با چتویک، قهرمان شطرنج مبارزه کنند تا بتوانند او را از میدان به در کنند.

حقیقت این است که او وکیل است و بیست سالی می‌شود که دستش به مهره‌های شطرنج نخورده است. یعنی همان زمانی که با خود گفت اگر از گرفتاری‌اش نجات پیدا کند، دیگر به مهره‌های شطرنج دست نمی‌زند…

اگر از طرف‌داران شطرنج بودید، حتما خودتان این کتاب‌ها را خوانده‌اید. اگر هم پیش از این شطرنج را به این چشم ندیده بودید، شاید با خواندن این داستان‌های جذاب، نظرتان درباره‌اش عوض شود. محمد مجلسی، که مترجم کتاب شطرنج باز است در مقدمه این کتاب درباره این ورزش اینطور گفته است: «شطرنج بازی عجیبی است؛ شاید تنها بازی در سراسر جهان باشد که شانس و تقلب و تصادف در آن راه ندارد. اما هدف نهایی این بازی مسخره به نظر می‌آید که باید از تمام قدرت فکری و هوشمندی خود کمک بگیریم تا بتوانیم شاه را که یک مهره چوبی بیش نیست، در گوشه‌ای از صفحه شطرنج چنان گیر بیندازیم که از حرکت باز بماند و راهی برای گریز نداشته باشد…»

امید که شطرنج از این به بعد برایمان اینطور معنا دهد. مشکلاتمان را چنان در گوشه صفحه بازی گیر بیندازیم که راهی برای فرار و آسیب رمعرفی کتاب آموزش شطرنج (مقدماتی تا پیشرفته)

کتاب آموزش شطرنج (مقدماتی تا پیشرفته)، برای نوآموزان و مبتدیان شطرنج نوشته شده است که بلحاظ ارائه مجموعه ای از اصول و قوانین مشتمل بر 550 دیاگرام و شرح مبانی اساسی شطرنج از جمله: فضا، زمان و نیرو و درج بسیاری از بازی‌های کلاسیک و توضیح و شرح بازی‌های تخصصی برای اغلب شطرنج بازان و علاقمندان این بازی فکری به ویژه برای مدرسین شطرنج قابل استفاده است.

زمانی که بشر بر مشکلات بقاء خود فائق آمد و اوقات فراغتی به دست آورد، به هنر و فعالیت‌های دیگر روی آورد. قطعاً در همین دوره ی تاریخی شطرنج با اقتباس از صف آرایی ارتش آن زمان ابداع گردید. بدون تردید ایرانیان از اولین ملت‌هایی بودند که در تدوین و گسترش شطرنج نقش اساسی داشتند.

بعد از حملات قبایل بیگانه و سلطه اقوام غیر متمدن به این سرزمین و عقب ماندگی ایرانیان از قافله ی تمدن، بازی شطرنج مقبولیت عام خود را از دست داد و همانگونه که در تاریخچۀ شطرنج آمده است، موطن خود را در اروپا یافت.
خوشبختانه در چند دهۀ گذشته، علی رغم محدودیت‌های ایجاد شده، بار دیگر بازی شطرنج جای خود را در میان مردم باز کرد. در سال گذشته تعدادی از، نشریات، در حد توان خود برای طرح و بسط این بازی شگفت انگیز فکری، تلاش کرده‌اند، و اخیراً کتاب‌های متعددی نیز در این زمینه انتشار یافته است که به نظر می‌رسد به علت عدم ارائۀ مجموعه ای از قوانین، اصول و مراحل بازی، کمتر جنبه آموزشی داشته و قابل استفاده ی انبوه مشتاقان مبتدی شطرنج نبود. امید است که با توجه به تشکیل فدراسیون شطرنج، صاحب نظران ما به تألیف، ترجمه و نشر کتب ارزنده، در این زمینه، روی آورند، و این باور را قوت بخشند که شطرنج صرفاً یک سرگرمی بیهوده نیست، بلکه بازی اندیشمندانه ای است که تفکر و خلاقیت را، که لازمة حیات آدمی است، در بازیکن ایجاد و تقویت می‌کند.

اگر بگوییم که زندگی همانند یک بازی شطرنج است شاید اغراق نگفته باشیم. پیش بینی آینده نگری، برنامه‌ریزی، بررسی همه جانبه، احتیاط و بالاخره شهامت و مبارزه را در بازی شطرنج می‌آموزیم. توفیق در زندگی و در بازی شطرنج مستلزم ایجاد و تقویت چنین صفاتی است.

(این کتاب دارای حجم بالایی است. لطفا جهت اطمینان از نمایش در نسخه اندروید، قبل از خرید نسخه نمونه را دریافت نمایید.)

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
تاریخچه شطرنج
فصل اول صفحه و مهره‌های شطرنج
مهره‌ها
نحوه چیدن مهره‌ها در صفحه شطرنج
حرکت مهره‌ها و نحوۀ گرفتن آن‌ها
کیش دادن به شاه
گرفتن پیاده در حال عبور
قلعه رفتن
فصل دوم ثبت بازی
کوتاه نویسی در شطرنج
نامگذاری خانه‌ها و نحوۀ ثبت بازی
علائم اختصاری و ابهامات
ثبت حرکات به زبان انگلیسی
فصل سوم اصول مقدماتی شطرنج
مقدمه
مراحل بازی شطرنج
استراتژی و تاکتیک
گسترش پیاده‌ها و سوارها
مرکز قدرت
تحرک
اصول عام گشایش (شروع بازی)
فصل چهارم تاکتیک‌های ابتدایی
اسلحه اساسی شطرنج
آچمز
آچمز نسبی
رفع آچمز
حمله‌ی دوبل یا جناقی
سیخ یا مانع
مدافعان پرکار
حمایت کاذب
حمله‌ی برخاستی (حمله باز)
کیش دوبل
فصل پنجم آخر بازی
مقدمه
شروع آخر بازی
زمان بحرانی
مات با وزیر
مات با رخ
مات با فیل و اسب
مات با سایر سوارها
رخ و فیل در برابر رخ
رخ در مقابل فیل
وزیر در برابر رخ
پیروزی با پیاده‌ها
پیاده با سوارهای سبک
آخر بازی با رخ و پیاده
بازی با پیاده
پایان بازی‌های مختلط
پات
فصل ششم وسط بازی
هیچ دژی تسخیر ناپذیر نیست
نیرو
فضا
زمان
قانون نسبیّت
بازی پیاده‌ها
ستون‌های باز
امنیت شاه
مات مختنق
مات در عرض هشتم
مات با رخ و فیل
قربانی برای پیروزی
خطاهای متداول و چگونگی بهره برداری از آن‌ها
در بین مشتاقان پیاده ربایی
ترکیب‌های برنده
فصل هفتم شروع بازی
ساختار
فرضیه‌ی تنش
گشایش‌های پیاده‌ی شاه
بازی ایتالیایی
حمله‌ی ماکس لانژ
روی لوپز
دفاع پطروف
دفاع آلخین
دفاع سیسیلی
گشایش‌های پیادۀ وزیر
گامبی وزیر
گامبی وزیر رد شده (پذیرفته نشده)
سیستم کول و دیوار سنگی
سیستم‌های هندی
گامبی‌ها
گامبی ایوانس
گامبی بلک مار
فصل هشتم بازی های تفسیر شده
اول – پیکار اشتباهات
دوم – پیکار استعدادها
سوم – پیکار مغزها
فصل نهم ضمائم
شاهکار استادان
پاسخ به سئوالات
بازی های تخصصی
بازیهای نمونه
بزرگان و قهرمانان شطرنج جهان
بزرگان و قهرمانان ایران
قوانین بازی شطرنج
واژگان
منابع

ساندن به ما نداشته باشند.

منبع : pinterest.com

 

دکمه بازگشت به بالا