اقتصادی

به کلیات مسائل اقتصادی اشاره شد اما راهکار دقیقی ارائه نشد

شب گذشته اولین مناظره شش کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ با محوریت اقتصادی برگزار شد که به اعتقاد یک کارشناس اقتصادی، بهتر بود در اولین مناظره اقتصادی انتخاباتی، کاندیداها برنامه‌ها و راهکارهای مشخص‌تر و دقیق‌تری در خصوص مشکلات اقتصادی کشور ارائه می‌کردند.

به گزارش تی تی آنلاین، شب گذشته اولین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری 1403 با موضوع اقتصادی برگزار شد و مسعود پزشکیان، محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی و مصطفی پور محمدی، شش کاندیدای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در این مناظره برنامه‌ها و خط مشی‌های اقتصادی خود را تشریح کردند و به ارائه راهکارهایی برای حل مشکلات اقتصادی کشور پرداختند.

افزایش حقوق و دستمزد متناسب با تورم، توجه ویژه به اجرای برنامه هفتم توسعه. رفع مشکلات مردم با تعامل با دنیا، شفافیت در اقتصاد، آزادسازی اقتصاد از کمند دلار، پیگیری افزایش و تقویت ارزش پول ملی، جلوگیری از خام فروشی با تکیه بر دانش، خصوصی سازی توسط افراد علمی،‌ خنثی سازی تحریم ها از داخل، توجه به بورس، ایجاد سپر حمایتی برای مردم در برابر تورم، جلوگیری از چاپ پول توسط بانک‌ها، تخصیص اعتبار طلا به جای یارانه به مردم و کنترل بازار ارز، اهم محورهای مطرح شده در مناظره اقتصادی کاندیداها در شب گذشته بود.

موضوعاتی که اگرچه پرداختن به آنها از اهمیت بسیاری برخوردار است اما بنابر نظر یک کارشناس اقتصادی صرفا پرداخت به کلیات کافی نیست و نامزدها باید به صورت مشخص برنامه‌ها و راهکار دقیق خود را برای حل مشکلات و چالش‌های اقتصادی بیان می‌کردند.

بهاءالدین حسینی هاشمی در گفت‌وگو با تی تی آنلاین، درباره تحلیل موضوعات مطرح شده و پاسخ‌های شش نامزد انتخاباتی چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در اولین مناظره اظهار کرد:‌ با وجود اینکه این شش نامزد انتخاباتی همگی در ادوار گذشته مسئول و دست اندرکار بودند و با اینکه مشکل اصلی کشور، اقتصادی و معیشتی است، به نظر می‌رسد که هیچکدام از کاندیداها به مسائل اقتصادی اشراف مورد مطالبه را نداشتند.

وی ادامه داد: برای مثال به موضوع تورم اشاره شد ولی علت اصلی و راه حل آن را مطرح نشد. این یعنی اشراف یا برنامه‌ای نداشتند یا مشاوری که در این برهه از زمان با توجه به مسائل و مشکلات راه کار مناسبی ارائه دهد، وجود نداشت. تورم یک عارضه است ولی علت آن چیز دیگری است.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: به عنوان کسی که سال‌ها در بخش اقتصادی فعالیت کردم معتقدم هیچکدام از شش نامزد انتخاباتی هنوز دوای درد شرایط اقتصادی کشور را پیدا نکرده‌اند. به کلیات پرداختند اما توقع داشتیم که بگویند علت تورم از  کجاست. البته به طور کلی اشاره کردند که دولت ها باعث ایجاد تورم هستند و واقعیت هم همین است. اما سوال اینجاست که چگونه؟ 

وی تصریح کرد: در این مناظره اعلام کردن که اضافه‌برداشت بانک‌ها و چاپ پول باعث تورم می شود ولی نگفتند که چرا بانک‌ها برداشت اضافه دارند. 

حسینی هاشمی با بیان اینکه نقدینگی یک اَبَر مشکل است، افزود: ناترازی بانک‌ها، اشتغال، محیط زیست همه موضوعات مهمی هستند که به آنها به صورت دقیق پرداخته نشد.

به کلیات مسائل اقتصادی اشاره شد اما راهکار دقیقی ارائه نشد

وی با اشاره به اینکه به این مناظره انتقاداتی وارد است، گفت: بخش اول اظهار نظر کاندیداها در خصوص مسائل اقتصادی بود ولی در بخش دوم نظرات یکدیگر را نقض  کردند. باید این مناظره به سمتی می رفت که نقطه نظر شخص کاندیدا در مورد مسائل اقتصادی کشور پرسیده می شد. اینکه کاندیداها به یکدیگر حمله کردند اتفاق جالبی نبود. این نامزدها توسط شورای نگهبان تایید شده‌اند و صلاحیت‌های لازم را دارند؛ بنابراین کسی حق ندارد بگوید چرا دیگری نامزد انتخابات شده است.

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: کاندیداها در این مناظره به طرف پاسخ دادن به مردم نبودند و بیشتر به این طرف بودند که همدیگر را مغلوب کنند. این دوره باید به اظهارنظر در خصوص برنامه‌های اقتصادی کاندیداها در خصوص تورم و رونق اقتصادی اتکا می‌کرد و سپس در انتهای مناظره یا مناظرات بعدی نظرات یکدیگر را نقد می‌کردند.

حسینی هاشمی در ادامه گفت: یکی دیگر از ایرادات مناظره این بود که بعضی از آنها سعی می‌کردند خودشان را پیرو دولت و برنامه‌های شهید رئیسی نشان دهند و از خودشان برنامه‌ای نداشتند. این در حالی است که به دولت شهید رئیسی هم انتقاداتی وارد است و مشکلاتی در خصوص تورم، بورس، اشتغال، فرار سرمایه، چندنرخی شدن ارز و سیاست‌های دستوری نیز در دولت قبل وجود داشت. در حقیقت انتظار می‌رفت که آنها برنامه‌های مختص به خودشان را ارائه دهند.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که در مناظره‌های بعدی بیشتر شاهد برنامه‌ها و استراتژی‌های دقیق تر شش نامزد انتخابات ریاست جمهوری در خصوص مسائل اقتصادی کشور باشیم.

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد هستم. به شما اطلاعات و نظراتی را ارائه می‌دهم که با کیفیت و قابل اطمینان هستند تا شما بتوانید در مسائل اقتصادی بهترین تصمیمات را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا