علم و سلامت

تولید اندام‌های مصنوعی با حسگرهای پیشرفته جدید  

دکتر دس گیبسون مدیر انستیتو فیلم های نازک، حسگرها و تصویربرداری دانشگاه غرب اسکاتلند (UWS) و محقق اصلی این پروژه گفت: طی سال ها پیشرفت های زیادی در زمینه رباتیک حاصل شده است، اما به دلیل عدم وجود قابلیت های لازم در زمینه حسگرها، سیستم های رباتیک اغلب قادر به انجام وظایف خاصی نیستند، برای اینکه ربات ها به حداکثر قدرت دست یابند، نیاز به ارائه سنسورهای فشار دقیق با قابلیت لمس بیشتر است.

وی افزود: همکاری در این زمینه با شرکت گرافن یکپارچه پیشرفت (گرافن یکپارچه) منجر به توسعه فناوری حسگر پیشرفته ای شده است که می تواند به چرخش سیستم های رباتیک کمک کند.

هوش مصنوعی برای کمک به افراد قطع عضو

این حسگرها از فوم گرافن سه بعدی ساخته شده اند و به فشار حساس هستند (piezoresistive). فوم گرافن هنگامی که تحت فشار قرار می گیرد خواص مکانیکی منحصر به فردی از خود نشان می دهد. گرافن نام یک آلوتروپ کربن است که از یک ساختار کریستالی لانه زنبوری دو بعدی تشکیل شده است.

هنگامی که این مواد تحت فشار قرار می گیرند، به صورت دینامیکی در مقاومت الکتریکی تغییر می کنند و این مواد توانایی خود را با فشار اعمال شده تنظیم می کنند.

گام بعدی این پروژه افزایش حساسیت این حسگرها خواهد بود و بعداً کاربرد گسترده‌تر این سنسورها در سیستم‌های رباتیک مورد توجه قرار خواهد گرفت.

46

دکمه بازگشت به بالا