حضور پررنگ رقبا در غیاب فرش دستباف ایران
رئیس کمیسیون گردشگری، فرش و صنایع دستی اتاق تعاون ایران ضمن تاکید بر لزوم بازارسازی و بازاریابی صادرات فرش در بازارهای جهانی، اجرای مصوبه لغو پیمانسپاری ارزی را در صنعت فرش دستباف کارگشا دانست اما گفت که اجرای آن زمانبر و مستلزم اتصال گمرک و بانک مرکزی است.
عبدالله بهرامی در گفتوگو با تی تی آنلاین، درباره لغو مصوبه تعهد ارزی در حوزه فرش و صنایع دستی اظهارکرد: موضوع لغو پیمان سپاری در بودجه امسال مصوب شد و وزارت صمت یکماه قبل آن را به بانک مرکزی ابلاغ کرد منتها اجرای آن طول میکشد و باید منتظر ماند تا عملیاتی شود.
وی ادامه داد: بر اساس ابلاغیه وزارت صمت، صادرات فرش به جز میزان ارزش مواد اولیه مصرف شده در آن از پرداخت تعهد ارزی معاف میشود. یعنی فرشی که صادر میشود ۸۰ درصد آن معاف و ۲۰ درصد دیگر که قیمت مواد اولیه است باید به ارز نیمایی برگردانده شود.
بهرامی تاکید کرد: این مصوبه کارگشاست ولی هنوز اجرا نشده و سیستم اجرای آن باید به شکل مویرگی به هم وصل شود و گمرک و بانک مرکزی و دستگاههای متولی در این فرایند به هم متصل شوند.
مدیرعامل اتحادیه تعاونیهای فرش دستباف با بیان اینکه در طول پنج سالی که مصوبه اجرا شده بخشی از بازارهای هدف را از دست دادیم، گفت: بازارهای جهانی اینطور نیست که همواه منتظر و مستعد فرش ایران باشند و وقتی سفارشات طی این پنج سال دچار مشکل شوند، طبیعی است که کشورها به سراغ بازارهای دیگر میروند و این امر در رتبه فرش ایران اثرگذار است.
وی تاکید کرد: درحال حاضر هند، پاکستان، نپال و مصر در غیاب ما سفارشهای بسیار پذیرفته و بازارها را به دست گرفتهاند، در حالی که جذب مجدد کشورهای هدف دشوار و زمانبر است و ضعف سیاست بازارسازی و بازاریابی در این زمینه نیز اثرگذار بوده است.
رئیس کمیسیون گردشگری، فرش و صنایع دستی اتاق تعاون درباره اعزام هیاتهای تجاری به نمایشگاههای خارجی نیز گفت: در دولت نهم هر مقدار فرشی که توسط صادرکنندگان صادر میشد، دولت هم ۵ درصد بابت جایزه صادراتی پرداخت میکرد، حتی ۵۰ درصد هزینه حضور در نمایشگاههای خارجی را میپرداخت ولی اکنون برای گرفتن تسهیلات با کارمزد پایین در مضیقه هستیم و تسهیلاتی هم که به تولیدکننده فرش و قالیباف داده میشود با نرخ سود ۲۵ درصد است.
به گفته بهرامی حضور در نمایشگاهها هزینهبر است و بودجه و حمایتی در این خصوص وجود ندارد. بحث بازاریابی و بازارسازی و حضور در نمایشگاهها کمرنگ شده و موجب حضور رقبا و اشباع بازارها شده است.
انتهای پیام