علم و سلامتکسب و کار ویژه

خواص گیاه دارویی پشمینه

احتمالا اسم چای کوهی تازه به گوشتون خورده و می‌خواید بدونید این چای چیه و با خواص چای کوهی آشنا بشید. خب جای خوبی اومدین. چون قراره توی این مطلب اطلاعات خوبی رو در مورد چای کوهی در اختیار شما مخاطبای عزیز واجارو قرار بدیم. اول از هر چیزی بهتره ببینیم چای کوهی چیه؟

چای کوهی چیست؟

گیاه چای کوهی یه گیاه بومی کشورمونه. این گیاه توی طب سنتی گیاه بسیار ارزشمندی محسوب میشه و خاصیت دارویی داره. زیستگاه اصلی این گیاه دامنه کوه‌های البرزه، البته در ارتفاعات مازندران و کوهستان‌های واقع در غرب کشور هم به وفور پیدا میشه. طبع چای کوهی گرم و خشکه و یه نوشیدنی بسیار عالی برای ایام سرد و مرطوب سال بحساب میاد. افرادی که تو حوزه گیاهان دارویی و فروش و خرید گیاهان دارویی کار می‌کنن تونستن این گیاه رو اهلی کنن و اون رو در مزارع خودشون کشت کنن، البته چای کوهی به هوای معتدل کوهستانی نیاز داره و هرجایی رشد پیدا نمی‌کنه.

چای کوهی در مناطق مختلف ایران اسم‌های متفاوتی داره، پشموک،چای پشمی، گل گربه، پشمینه، پشمینه علف، پشم العلف، گل کوفته، گل کوو، توکلیجه و هالوله برخی از اسم‌های این گیاه دارویی هستند.

چای کوهی چند تا مشخصه داره که میشه تو کوهستان اون رو از گیاهان دیگه تفکیک کرد:

  • گیاه چای کوهی به شکل بوته‌ای با ساقه‌های رونده است.
  • عطر خاص و منحصر به فردی داره.
  • گل‌های سنبلی شکل به رنگ صورتی مایل به بنفش داره که توسط کرک‌های پشمی احاطه شده.

به نظر همین قدر بسه و بهتره بریم سر اصل مطلب یعنی خواص چای کوهی، چون همونطور که اشاره کردیم چای کوهی خاصیت دارویی داره.

خواص چای کوهی

مصرف چای کوهی دارای خواص و فواید زیای برای بدن انسانه که در ادامه سعی می‌کنیم به برخی از این فواید اشاره کنیم. تانن‌ها، فنل‌ها، فلاونوئید‌ها، ایریدوئید‌ها، گلیکوزید‌ها و ساپونین‌های موجود در چای کوهی دلیل اصیلی شفابخش بودن این گیاه هستند.

چای کوهی و درمان سرفه

سرفه یکی از دردساز‌ترین و اعصاب‌ خردکن‌ترین عوارض بیماری‌های تنفسیه. دمنوش چای کوهی دشمن سرفه است و با نرم کردن گلو و کاهش التهابات مجاری تنفسی باعث میشه که سرفه‌تون برطرف بشه. این چای همچنین برای سینوزیت خیلی خوبه، خلط آوره و عفونت‌های مجاری تنفسی رو ازش خارج می‌کنه. از چای کوهی برای درمان ذات الریه، برونشیت و آسم کمک می‌گیرند.

چای کوهی ضد درد و ضد التهاب

ترکیباتی که گفتیم توی چای کوهی وجود دارند برای درمان التهابات و درد‌های بدن خیلی موثرند. رماتیسم مفصلی یکی از عراضه‌هاییه که مصرف چای کوهی می‌تونه کمک زیادی به درمانش بکنه.

چای کوهی یک آرام بخش طبیعی

آرامش معجزه چای کوهیه. نوشیدن این دمنوش می‌تونه کمک زیادی به رفع استرس، بی‌قراری و بی‌خوابی بکنه. عطر و رایحه دلنشن چای کوهی که بویی شبیه به نعناع، لیمو و آویشن داره به تنهایی می‌تونه به انسان آرامش بده. این دمنوش یه نوشیدنی عالی برای رفع خستگی یه روز کاریه که به ذهنتون آرامش میده. خواب بهتر در هنگام شب هم یکی دیگه از خواص این گیاه دارویی بی‌نظیره.

چای کوهی مفید برای کلیه‌ها و مجاری ادراری

یکی دیگه از خواص چای کوهی اینه که باعث افزایش ادرار میشه. افزایش ادرار در سلامتی کلیه‌ها و رفع عفونت‌های کلیوی موثره. همچنین این عامل برای افرادی که سنگ کلیه دارند و می‌خواند دفعش کنند خاصیت بسیار خوبی محسوب میشه.

چای کوهی یک دهان شویه طبیعی

دمنوش سرد شده چای کوهی یه دهان شویه طبیعی محسوب میشه که غرغره کردن و چرخوندنش تو دهان فواید زیادی می‌تونه داشته باشه. دمنوش این گیاه دارای خواص ضد التهابی و ضدعفونی کنندگی که برای آفت و زخم‌های دهانی و مشکلات لثه خیلی مفیده. قبلا در یک مطلب عنوان تعدادی از دمنوش‌هایی که التهابات گلو رو بهتر می‌کنند معرفی کردیم. چای کوهی یکی دیگه از دمنوش‌هاییه که تا حد زیادی سوزش و التهاب گلو رو درمان می‌کنه.

درمان سردرد‌های ناشی از فشار خون بالا

یکی از مشکلات داشتن فشار خون بالا سردرد‌هایه که آدم دچارش میشه. مصرف چای کوهی بخاطر وجود گلیکوزید‌ها که کاهنده فشار خون هستند تا حد زیادی باعث برطرف شدن سردرد‌های ناشی از فشار خون بالا میشه. همچنین مصرف این دمنوش جادویی روی برطرف کردن سردرد‌های میگرنی هم تاثیر بسزایی داشته.

برطرف کردن مشکلات گوارشی از دیگر خواص چای کوهی

مشکلات گوارشی مثل اسهال، نفخ معده و انگل روده و معده با استفاده از چای کوهی تا حد زیای برطرف یا کاملا درمان میشن. مصرف چای کوهی به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی خاصیت درمانی داره، به عنوان مثال وجود تانن‌ها توی این دمنوش باعث کم شدن حرکات روده میشه و فرایند هضم رو تقویت می‌کنه.

خاصیت جادویی برگ‌های گیاه چای کوهی

برگ‌های چای کوهی دارای خاصیت معجزه آسایی هستند. پودر برگ‌های این گیاه به خوب شدن سریع زخم‌های سطحی کمک زیادی می‌کنه. اگر دچار گزیدگی توسط نیش حشرات شدین برگ‌های تازه گیاه چای کوهی رو بکوبید و آبش رو روی جای نیش یا گزش بمالید. می‌بینید که علائم و خارش و التهاب جای گزیدگی تا حد زیای از بین میره و احساس خوشایندی بهتون دست میده. جالبه بدونید که جویدن برگ گیاه چای کوهی باعث برطرف شدن درد دندون میشه.

چای کوهی همچنین برای گرفتگی صدا و افزایش اشتها بسیار مفیده. این چای بخاطر طبع گرم و خشکش به تقویت قوای جنسی آقایون کمک زیادی می‌کنه. همچنین برای تنظم سیکل قاعدگی زنان هم مفیده. مواردی که اشاره کردیم تنها بخشی از خواص چای کوهی بودند. این گیاه دارویی خواص جادویی بسیار داره.

نحوه دم کردن چای کوهی

نحوه دم آوری چای کوهی بستگی به این داره که گیاه چای کوهی تازه باشه یا خشک شده. از همه جای این گیاه میشه استفاده کرد؛ ساقه، برگ یا گل فرقی نمی‌کنه. اگه رفتین کوه و به چای کوهی تازه دسترسی دارید چند سانتی‌متر از برگ یا ساقه‌های تازه اون روی توی آب جوش بندازید و یه پارچه روی قوری‌تون بندازید و اجازه بدین که ۵ الی ۱۰ دقیقه دم بکشه.

اما اگه چای کوهی که استفاده می‌کنید خشک شده است، نصف یک قاشق از این گیاه روی توی یک لیوان آب جوش قرار بدین، کمی هم بزنید و روی لیوان رو بپوشونید و اجازه بدین حدود ۲۰ دقیقه دم بکشه. اگه دوست دارید دمنوش‌تون رو گرم نگه دارید می‌تونید از ظرفی استفاده کنید که بشه اون رو روی بخاری، یا شوفاژ، یا شمع وارمر قرار داد.

مضرات و عوارض چای کوهی

همه گیاهان دارویی از جمله چای کوهی در مواردی منع مصرف دارند. به عنوان مثال این چای کوهی ممکنه با برخی داروها تداخل دارویی ایجاد کنه. افرادی که داروهای آسم یا حساسیت استفاده می‌کنند بهتره که این چای رو مصرف نکنند یا قبلش حتما از پزشکشون در موردش سوال کنند. زنان باردار هم باید در مصرف داروهای گیاهی از جمله چای کوهی حتما با پزشکشون مشورت کنند. چون گفته میشه که چای کوهی ممکنه باعث سقط جنین بشه. دوران شیردهی هم یکی از مواردیه که خانم‌ها حتما باید با اجازه پزشکشون چای کوهی مصرف کنند.

چای کوهی ممکنه در برخی از افراد موجب آلرژی بشه که طبیعتا برای این افراد منع مصرف وجود داره. افرادی که دارای فشار خون بالا یا پایین هستند بهتره که حتما با پزشک خودشون در مورد مصرف این گیاه دارویی مشورت کنند.

سخن پایانی

چای کوهی یه گیاه بومیه ایرانه که توی کوهستان‌های کشور عزیزمون رشد پیدا می‌کنه. خواص موجود در چای کوهی نشون میده که طبیعت چقدر سخاوتمنده. دمنوش این گیاه دارای خاصیت درمانی زیادیه که تعدادی از اون‌ها رو توی این مطلب ذکر کردیم. در مورد نحوه دم کردنش توضیح دادیم و از عوارض مصرفش هم براتون گفتیم. امیدواریم همونطورکه در ابتدای مطلب بهتون قول داده بودیم اطلاعات خوبی رو در اختیارتون گذاشته باشیم.

واجارو یه بازار محلی آنلاینه که بهترین محصولات کشاوزی رو مستقیما از کشاورز و باغدار به دست مشتریانش می‌رسونه. شما برای و سایر محصولات کشاورزی مورد نیازتون می‌تونید به فروشگاه ما رجوع کنید و بهترین و باکیفیت‌گیاهان مخزن وسیعی از ترکیب‌های فعال بیولوژیکی مانند ترکیبات ضد دردی، ضد التهابی، ضد دیابت، ضد سرطان، آنتی‌اکسیدانی و ضد میکروبی هستند. این خواص مربوط به متابولیت‌های ثانویه ازجمله پلی فنول‌ها، فلاونوئیدها، آلکالوئیدها، ترپنوئیدها، کارتنوئیدها، کومارین‌ها و کورکومین‌ها هستند که با آزمایشات دقیق نیز تایید شده‌اند.

به گزارش فرارو، چای کوهی گیاهی از تیره نعناع و بومی کشور ایران است که خواص دارویی فراوانی دارد. تاکنون ۷۹ ترکیب از اسانس چای کوهی شناسایی شده است که هر کدام اثربخشی درمانی منحصربه فردی دارند. در ادامه این مطلب قصد داریم به معرفی این گیاه دارویی و فواید آن بپردازیم.

گیاه‌شناسی

زیستگاه اصلی

رویشگاه اصلی چای کوهی در ایران دامنه کوه‌های البرز است. این گیاه در ارتفاعات شهرستان کرج، کوه‌های چالوس، مازندران و کوهستان‌های غرب ایران به وفور یافت می‌شود.

گونه‌های اهلی شده گیاه چای کوهی

پرورش دهندگان گیاهان دارویی موفق شدند تا این گونه گیاهی را اهلی و در مزارع خود کشت کنند. تکثیر این گیاه از طریق کاشت بذر صورت می‌گیرد. کاشت و پرورش گیاه چای کوهی در مناطق معتدل و کوهستانی امکان‌پذیر است.

طبع چای کوهی

گیاه دارویی چای کوهی طبیعت گرم و خشک دارد؛ در نتیجه می‌توان گفت یکی از بهترین نوشیدنی‌های گرم مخصوص فصل پاییز است.

ترکیبات دارویی در چای کوهی

مطالعات فیتوشیمیایی این جنس وجود ترکیبات مختلف هیدروکسل و ترکیبات فنولیک مانند پلی‌فنول‌ها، تانن‌ها، فلاونوئیدها، ایریدوئیدها، اسید لوگانیک، فنیل اتانوئید گلیکوزیدها، ترپنوئید‌ها و استروئید‌ها را در گیاه چای کوهی تایید می‌کنند. عصاره گونه‌های مختلف این جنس از گیاه اثرات دارویی فراوانی دارند. از جمله ضد التهابی، ضد درد، ضد باکتری، آنتی اکسیدانی، سیتوتوکسیک و ضد آرتریت هستند. عصاره هیدروالکلی چای کوهی نیز اثرات ضد اضطراب و سقط آور دارد. آزمایشات متعدد اثر کاهش درد حاد و مزمن گیاه چای کوهی را به اثبات رسانده‌اند.

طریقه مصرف

۲ یا ۳ گرم از گیاه خشک شده چای کوهی را به ۲ لیوان آب جوش اضافه کنید. دمنوش را بر روی حرارت ملایم (مثلا بر روی شوفاژ یا یک شمع) به مدت ۱۰ دقیقه قرار بدهید تا دم بکشد. این دمنوش گرم را می‌توان در روز ۲ تا ۳ مرتبه مصرف کرد. در ضمن عرق چای کوهی نیز در بازار موجود است. استفاده بیش از حد چای کوهی مضراتی دارد که در پایان به آن پرداخته‌ایم.

خواص چای کوهی

در طب سنتی ایرانی چای کوهی را برای درمان سرماخوردگی، برونشیت، آسم، زخم معده، فشار خون، اسهال، روماتیسم مفصلی و مشکلات گوارشی موثر دانسته‌اند. این گیاه دارویی حاوی مواد شیمیایی مختلف مانند فنل‌ها و فلاونوئیدهاست که نقش مهمی در سلامت بدن دارند.

چای کوهی دارویی ضد درد و ضد‌التهاب

چای کوهی با طبع گرم و خشک دارویی ضد درد و ضد التهاب است. در طب سنتی استفاده از چای کوهی را برای درمان روماتیسم مفصلی موثر دانسته‌اند. تاکنون آزمایشات متعددی در مورد اثربخشی عصاره گیاه چای کوهی نیز انجام گرفته است. اثر ضد دردی و ضد التهابی گیاه چای کوهی به دلیل وجود ترکیبات فلاونوئیدی، ایریدوئیدی و ساپونین‌ها در عصاره این گیاه است.

درمان سرفه با چای کوهی

از قدیم متخصصان طب سنتی برای تسکین علائم آسم، عفونت‌های تنفسی و سرفه مصرف چای کوهی را توصیه می‌کردند. این گیاه دارویی برای درمان بیماری‌هایی، چون ذات‌الریه و برونشیت نیز موثر است. گیاه چای کوهی خاصیت خلط آور دارد. دمنوش این گیاه موجب نرم شدن گلو، کاهش التهابات مجاری تنفسی و رفع سرفه می‌شود. مصرف چای کوهی باعث تخلیه عفونت‌های حاصل از انباشت ویروس‌ها و باکتری‌ها در مجاری تنفسی شده و سینوزیت را درمان می‌کند.

چای کوهی برای کلیه‌ها مفید است

چای کوهی خاصیت ادرارآور دارد و به افزایش میزان ادرار کمک می‌کند. این فایده ممکن است به حذف سموم و افزایش سلامتی کلیه‌ها منجر شود. متخصصان طب سنتی استفاده از دمنوش چای کوهی در طول روز را برای درمان عفونت‌های مجاری ادراری نیز موثر می‌دانند.

چای کوهی آرام‌بخش است

استرس، بی‌قراری و بی‌خوابی از جمله مشکلاتی است که در موارد خفیف می‌توان با برخی از دارو‌های شیمیایی و استفاده از دارو‌های گیاهی آن‌ها را درمان کرد. گیاه چای کوهی مانند گیاه اسطوخودوس داری خواص آرام بخشی و ضد اضطراب است. این گیاه معطر بویی شبیه به نعناع، لیمو و آویشن دارد. عطر بی‌نظیر چای کوهی به تنهایی موجب آرامش ذهن و کاهش استرس می‌شود. نوشیدن چای کوهی پس از یک روز خسته کننده به شما این امکان را می‌دهد که خوب استراحت کنید و خواب بهتری داشته باشید. اثر آرامش‌بخش این گیاه نیز می‌تواند برای درمان اضطراب مفید باشد.

چای کوهی درمانی برای زخم‌ها و التهابات دهان

از دم کرده گل یا برگ گیاه چای کوهی می‌توان به عنوان دهان‌شویه استفاده کرد. این دمنوش گیاهی خاصیت ضد‌التهاب و ضد عفونی دارد که ممکن است برای درمان زخم‌های دهان، مشکلات لثه و التهابات گلو موثر باشد. استفاده از چای کوهی برای درمان آفت‌های دهانی نیز مفید است. افرادی که دچار التهاب گلو و زخم گلو در اثر سرفه‌های شدید و مکرر شدند، دمنوش سرد شده چای کوهی را غرغره کنند.

چای کوهی موثر در درمان سردرد

عصاره یا عرق چای کوهی از قدیم برای درمان سردرد استفاده می‌شده است. گلیکوزید‌ها یکی از اجزای مهم گیاه چای کوهی هستند. این ترکیب خاصیت کاهنده فشار خون دارد. گاهی افزایش فشار خون با سردرد همراه است. با مصرف عرق چای کوهی علاوه بر کاهش فشار خون سردرد خود را برطرف کنید. طب سنتی چای کوهی را برای درمان میگرن نیز توصیه می‌کند.

چای کوهی موثر در درمان مشکلات گوارشی

متخصصان طب سنتی چای کوهی را برای درمان مشکلات گوارشی از جمله اسهال، نفخ معده و انگل معده و روده موثر می‌دانند. همان‌گونه که مطلع هستید، بیشتر نوشیدنی‌های گیاهی به خصوص انواع چای دارای ترکیباتی به نام “تانن” هستند. تانن مسئول عطر و طعم گس و تلخ چای و عامل رنگ برخی از انواع چای است. پژوهش‌های اولیه نشان داد که تانن‌ها ممکن است به واسطه خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی دارای فواید درمانی باشند. تانن برای معده خاصیت قابض کننده دارد و برای اسهال مفید است و به کاهش حرکات روده کمک می‌کند. این چای گیاهی از التهاب روده و معده می‌کاهد و فرآیند هضم را تقویت می‌کند.

درمان علائم گزش و نیش حشرات

التهاب و خارش محل گزش حشرات، مشکلی شایع، اما در اغلب موارد بی‌خطر است. تورم، خارش و سوزش جای نیش معمولا طی چند ساعت تا چند روز از بین می‌رود؛ اما بهره بردن از برخی دارو‌ها روند درمان و کاهش علائم را سرعت می‌دهد. چای کوهی مانند گیاه کالاندولا دارای خاصیت ضد التهابی قوی است و می‌تواند التهاب و خارش جای نیش حشرات را برطرف کند. برای درمان جای گزش حشرات با چای کوهی باید برگ‌های تازه گیاه را کوبیده و آب برگ را بر روی محل گزش حشره قرار دهید.

فواید دیگر چای کوهی در طب سنتی

  • چای کوهی گرفتگی صدا را باز می‌کند و گیاهی خلط آور است.
    • پودر برگ‌های گیاه چای کوهی برای درمان سریع زخم‌های سطحی موثر است.
    • استفاده از این دمنوش برای دوره سرماخوردگی حتما توصیه می‌شود.
    • چای کوهی سم زدای قوی کلیه و مفید برای کبد است.
    • برای رفع خستگی موثر است.
    • ترکیبات آنتی‌اکسیدانی چای کوهی سیستم دفاعی بدن را تقویت می‌کند.
    • طبع گرم و خشک چای کوهی موجب شده تا در طب سنتی از این گیاه به عنوان داروی گیاهی محرک و تقویت کننده قوای جنسی در آقایان استفاده شود.
    • به دلیل دارا بودن خاصیت ادرارآور چای کوهی برای دفع سنگ کلیه موثر است.
    • استفاده منظم از عرق چای کوهی برای کاهش درد‌های عضلانی و علائم آزار دهنده بیماری روماتیسم مفصلی مفید است.
    • چای کوهی باعث افزایش اشتها می‌شود.
    • ترش کردن بعد از غذا و مشکلات معده را می‌توانید با چای کوهی درمان کنید.
    • چای کوهی دارویی برای زردی و نقرس است.
    • جویدن برگ‌های تازه گیاه چای کوهی می‌تواند برای تسکین درد دندان موثر باشد.
    • ترکیب چای کوهی با گیاه بومادران و استنشاق این ترکیب می‌تواند جلوی خونریزی بینی را بگیرد.

مضرات استفاده بیش از حد چای کوهی

  • عصاره هیدروالکلی چای کوهی موجب سقط جنین می‌شود؛ بنابراین برای زنان باردار مضر است.
    • افراد گرم مزاج از مصرف بیش از حد چای کوهی بپرهیزند. طبع گیاه گرم و خشک است و مصرف بیش از حد آن برای افراد گرم مزاج باعث خونی شدن ادرار می‌شود.
    • مصرف بیش از حد چای کوهی می‌تواند برای افرادی که از فشار خون پایین رنج می‌برند، خطرناک باشد. همچنین افرادی که از دارو‌های فشار خون بالا استفاده می‌کنند باید در مصرف این گیاه احتیاط کنند.
    • افرادی که قصد عمل جراحی دارند، بهتر است ۲ هفته قبل از عمل این گیاه و فرآورده‌های آن را مصرف نکنند.
    • بو کردن برگ‌ها و گل‌های گیاه چای کوهی تازه ممکن است برای برخی ایجاد حساسیت کند.

    چای کوهی یک گیاه خودرو است و بیشتر در مناطق کوهستانی رشد میکند که فواید و خواص دارویی زیادی نیز دارد.

به گزارش ، چای کوهی گیاهی با ساقه رونده است و گل‌های آن شبیه به سنبله‌های پنبه مانند و به رنگ صورتی مایل به بنفش هستند. چای کوهی همچنین به نام‌های گل پشمینه، کلکنه، توکلیجه، چای چوپان، چای پشمی و لولوپشمکی نیز معروف است. چای کوهی که در فصل بهار به گل می‌نشیند دارای عطر و بوی خاصی است که محبوبیت آن را به عنوان یک دم نوش خوش عطر و طعم دو چندان می‌کند. این گیاه در ایران در دامنه کوه‌ای البرز و زاگرس، مازندران، چالوس، چهار محال و بختیاری و برخی نقاط غرب ایران به وفور یافت می‌شود.

گیاه چای کوهی برای درمان سرماخوردگی و گرفتگی صدا مفید است و خاصیت خلط آوری دارد. این گیاه باعث افزایش اشتها شده و برای رفع افسردگی و بی خوابی نیز کاربرد دارد. چای کوهی همچنین برای درمان بیماری‌هایی مانند مننژیت، کزاز و سیاه سرفه نقش مؤثری دارد. این گیاه دارویی قاعده آور و ادرار آور است و به برطرف شدن کرم روده و معده و جلوگیری از سرطان و عفونت کمک می‌کند. از چای پشمی می‌توان برای درمان اسهال خونی، التیام زخم‌ها، جای سوختگی و جای نیش حشرات، نازایی، رفع کم خونی، از بین بردن انواع ویروس‌ها و عفونت، تقویت اعصاب، کاهش دردهای قاعدگی، برطرف کردن سردرد و میگرن، پاکسازی کبد، کاهش فشار خون، کنترل قند خون و تقویت سیستم ایمنی بدن نیز استفاده کرد. گیاه پشمینه تأثیر چشمگیری در بهبود درد پشت، گردن و سیاتیک دارد و برای بیماران مبتلا به روماتیسم نیز مفید است.

فواید چای کوهی برای لاغری

مصرف چای کوهی باعث افزایش اشتها، پرخوری و در نتیجه منجر به افزایش وزن می‌شود، به همین علت برای افرادی که لاغر هستند بسیار مفید است.

درمان سرما خوردگی و سرفه با چای کوهی

چای پشمی به دلیل خلط آور بودن باعث باز شدن راه بینی و گلو در سرماخوردگی و بهبود سریع این بیماری می‌شود. دمنوش این گیاه سرفه‌های خشک و طولانی را نیز از بین می‌برد.

چای کوهی و فشار خون

گیاه پشمینه حاوی مقداری آنتی‌اکسیدان است که از انسداد عروق خونی و شریان‌ها جلوگیری کرده و کلسترول مضر خون را کاهش می‌دهد. نوشیدن چای کوهی تأثیر زیادی در کنترل و کاهش فشار خون دارد. همچنین برای ثابت نگه داشتن فشار خون نوسانی که به هر دلیلی دچار کاهش یا افزایش آنی می‌شود مفید است.

چای کوهی برای دیابت

چای کوهی به دلیل خواص زیادی که دارد باعث کنترل و تنظیم قند خون می‌شود از این رو برای افراد دیابتی مفید است.

خواص چای کوهی برای کبد

این گیاه دارویی پر خاصیت در تنظیم دستگاه گوارش، تقویت و سلامت کبد، کمک به هضم غذا، جلوگیری از بروز بیماری کبد چرب و پاکسازی کبد تأثیر زیادی دارد.

رفع کیست و عفونت با چای کوهی

دمنوش چای کوهی باعث بهبود کیست تخمدان، کنترل و تنظیم چرخه قاعدگی و میزان خونریزی در دوره قاعدگی زنان می‌شود. همچنین این گیاه با داشتن دو ترکیب پامی فرین ایی و متوکسی ساکورانتین تا ۵۰ درصد از رشد سلول‌های سرطانی در بانوان جلوگیری می‌کند.

چای کوهی برای درمان بیماری‌های پوست و مو

برگ‌های چای کوهی برای برطرف کردن جای سوختگی مناسب است. چای کوهی همچنین برای درمان و التیام زخم‌ها استفاده می‌شود و می‌تواند به تقویت و درخشندگی موها نیز کمک کند.

طبع چای کوهی

چای کوهی دارای طبع گرم و خشک است و برای درمان بیماری‌های ناشی از رطوبت زیاد یا مزاج سرد مفید است.

مضرات چای کوهی

  • چای کوهی با داشتن طبع گرم و خشک برای افراد گرم مزاج مضر است و مصرف زیاد آن باعث خون آلود شدن ادرار می‌شود.
  • در زنان باردار ممکن است منجر به سقط جنین شود.
  • افرادی که داروهای آسم، قرص ضد بارداری، داروهای رفع حساسیت و ضد سرماخوردگی مصرف می‌کنند نباید از این گیاه استفاده کنند.
  • چای پشمی به دلیل اشتها آور بودن برای افرادی که اضافه وزن دارند توصیه نمی‌شود.

طریقه مصرف چای کوهی

چای کوهی را باید به صورت دمنوش استفاده کرد، به این صورت که مقداری چای کوهی خشک شده را در دو لیوان آب جوش بریزید و همانند چای معمولی بگذارید دم بکشد. بعد از آن می‌توانید دمنوش را صاف کرده و با عسل یا نبات میل کنید. همچنین می‌توانید ترکیب چای کوهی و آب را روی حرارت ملایم قرار دهید و بگذارید چند دقیقه بجوشد و سپس جوشانده چای کوهی را مصرف نمائید.

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی
دکمه بازگشت به بالا