علم و سلامتکسب و کار ویژه

درمان خانگی اوتیسم در کودکان

برخی از موثرترین راه های درمان اوتیسم استفاده از چند درمان خانگی بیماری اوتیسم است. این درمان ها شامل مواردی نظیر استفاده از روغن ماهی، منیزیم، ملاتونین، پروبیوتیک، مواد ضد باکتری و ضد انگلی، تغییرات رژیمی، ویتامین D، زردچوبه و حمام سم‌زدایی می‌شود. لباس شب نقاب ها می‌تواند انتخابی جذاب برای هدیه‌ دادن به کودکان باشد . با ما در این نوشتار همراه باشید تا ۹ بهترین درمان خانگی بیماری اوتیسم را بشناسید. به هرحال، بیماری اوتیسم، به میزان زیادی وراثتی است، اگرچه عوامل محیطی نیز در احتمال ایجاد اوتیسم نقش دارند.

بیماری اوتیسم چیست؟

اختلال طیفی‌اوتیسم (ASD) به یک ناتوانی طولانی مدت اشاره می‌کند که می‌تواند بسته به جایگاه فرد در این طیف، به شکل‌های متفاوتی ظاهر شود. افراد مبتلا به اوتیسم، می‌توانند در تفسیر مسائل اجتماعی یا انواع صحبت کردن ( مانند صحبت‌هایی که اصطلاحی یا انتزاعی هستند) مشکل دارند. بسیاری از افراد مبتلا به ASD، افرادی باهوش و با عملکردی قوی هستند. اوتیسم، یک اختلال رشد عصبی بسیار پیچیده است که به طور طبیعی، از بدو تولد خودش را نشان می‌دهد و به همین دلیل، افراد در دوسال اول زندگی، هنگامی که کودک شروع به رشد شخصیتی می‌کند، متوجه آن می‌شوند.

اوتیسم معمولا با رفتار اجتماعی غیر طبیعی، مهارت‌های ارتباطی ضعیف، مشکلات ارتباطی و یا در برخی موارد با رفتار اجباری یا تکراری، مشخص می‌شود. چون دلیل اوتیسم، سال‌ها موضوع داغ بحث‌ها بود، پیشنهاد درمان‌های پیشگیری می‌تواند کار سختی باشد. اگرچه با درمان‌های رفتاری، دستاوردهای بسیاری برای کمک به مبتلایان به اوتیسم برای پشت سر گذاشتن ناتوانی اجتماعی فلج کننده این اختلال انجام شده است، هیچ “درمان” دارویی یا معالجه رسمی برای اوتیسم وجود ندارد. در گذشته، نام اوتیسم، بسیار محدود بود؛

اما امروزه تحت نام اختلال طیفی اوتیسم قرار دارد که شامل سندروم آسپرگر، اختلال از هم گسیختگی کودک، و اختلال رشدی گسترده نیز می‌شود. اگرچه این وضعیت‌ها شبیه هستند، اما تفاوت‌ها و سطوح شدت متمایزی دارند. توصیه شده‌ترین روش برای اوتیسم، ترکیبی از درمان‌های طبیعی و درمان رفتاری برای درمان و یا در برخی موارد نادر، معالجه اختلال است. گفته می‌شود، جامعه رسمی پزشکی، دیدگاه بسیار پیچیده ای درباره مفهوم معالجه اوتیسم دارد، چون برخی افراد، اوتیسم را بیماری نمی‌دانند. در واقع، برخی مبتلایان به اوتیسم، به دلیل تمرکز بر یک موضوع، توانایی یا مهارت، در یک حوزه، بسیار دانا می‌شوند و قادر به انجام کارهای خارق‌العاده‌ای هستند که فهم ما را به چالش می‌کشد.

این درمورد همه مبتلایان به اوتیسم صدق نمی‌کند. با دانستن این‌که زندگی با اوتیسم چقدر سخت است، درمان‌های اختیاری، رفتاری و گیاهی زیر، برخی از پرکاربردترین درمان‌های خانگی برای بیماری اوتیسم هستند. در ادامه با ۹ بهترین درمان خانگی بیماری اوتیسم آشنا شوید. بخش با اهمیت از درمان اوتیسم به درمان‌حمایتگرانه و کاردرمانی ارتباط دارد که در آن ماساژ درمانی کودکان مبتلا به اوتیسم می‌تواند موجب بهبود وضعیت حرکتی آن‌ها شود. درصورتی‌که می‌خواهید با تاثیر ماساژ برای افراد دارای اتیسم و نحوه انجام آن آشنا شوید بهتر است این مطلب را تا آخر بخوانید.

ماساژ درمانی کودکان اوتیسم چیست؟

ماساژ برای بچه‌ های اوتیسم باعث می‌شود آن‌ها بتوانند احساس امنیت بیشتری را تجربه کنند. همچنین موجب رشد روانی و عاطفی و تکامل آن‌ها می‌شود. متخصص اوتیسم با تشخیص علائم اوتیسم در کودکان وضعیت آن‌ها را به دقت ارزیابی می‌کند و نتایج آن را به والدین توضیح می‌دهد. تفاوت ماساژ در اوتیسم با ماساژ معمولی چیست؟ ماساژهای معمولی برای آرام کردن عضلات انجام می‌شود اما ماساژ درمانی برای اوتیسم با استفاده از تکنیک‌های حسی و عصبی انجام می‌شود. درمان اوتیسم به کمک ماساژ با تاثیر بر سلول‌های عصبی گیرنده پوست صورت می‌گیرد و موجب بهبود وضعیت بیمار می‌شود.

البته تاثیر ماساژ بر کودکان اوتیسم به نوع ماساژ بستگی دارد و متناسب با میزان اختلال اسکلتی و عضلانی بیمار انجام می‌شود. نحوه انجام ماساژ کودکان اوتیسمی چگونه است؟ طرح‌های خلاقانه و متنوع لباس شخصیت های کارتونی پسرانه می‌توانند علاوه بر جلب توجه، انگیزه‌ای برای خلاقیت کودکان فراهم کنند . در ماساژ درمانی کودکان مبتلا به اوتیسم به جای استفاده از نوک انگشتان و ضربه‌های سفت و طولانی، بایدکف دست درمانگر و تمام سطح انگشتان مورد استفاده قرار بگیرد. البته توصیه می‌شود درمانگر از ادغام حسی با ماساژ استفاده کند تا کودک اوتیسمی یاد بگیرد حس لامسه، بوایی، بینایی، شنوایی و چشایی را با هم ادغام کند و بروز رفتارهای تکراری بهبود پیدا کند.

پیش از شروع ماساژ درمانی کودکان مبتلا به اوتیسم لازم است بدانید کودکان اوتیسمی حساسیت‌های ویژه‌ای دارند که ماساژور باید به آن توجه کند تا بتواند فرایند درمان را به درستی انجام دهد. کودکان اوتیسمی نسبت به بچه‌های دیگر به لمس شدن بیشترحساس هستند و واکنش نشان می‌دهند. موارد زیر مهم‌ترین نکات برای ماساژ بچه‌ های اوتیسم است. برقراری ارتباط صحیح با کودک اوتیسمی قبل از شروع ماساژ بهتر است قبل از شروع ماساژ اوتیسم با کودک ارتباط صحیح برقرار شود تا کودک در برابر درمان مقاومت نشان ندهد. همچنین آموزش ماساژ کودکان اوتیسم به نحوی انجام می‌شود که تمرینات حس عمقی در کودکان به مرور آستانه تحمل آن‌ها را بالا ببرد.

پس برای اینکه فرایند ماساژ درمانی کودکان مبتلا به اوتیسم موثر باشد و بتواند مشکلات آن‌ها را حل کند باید به این نکته توجه داشته باشید که افراد اوتیسمی به زمان بیشتری برای پردازش اطلاعات نیاز دارند و کسی که می‌خواهد کار ماساژ را انجام دهد باید صبور باشد تا بتواند ارتباط درستی با بیمار برقرار کند. برای ماساژ درمانی کودکان مبتلا به اوتیسم که می‌توانند متوجه گفتار شوند، شیوه ماساژ را توضیح دهید تا بتواند هماهنگی بهتر بین اعضای بدن را درک کنند. این درک علاوه بر اینکه حرکات بدن را هماهنگ می‌کند، می‌تواند عزت نفس کودک را تقویت کند.

پس برای برقراری ارتباط صحیح با بیمار بهتر است در جلسه‌ی اول ماساژ برای بیمار توضیح دهیم که قرار است چه اتفاقی بیفتد و چه انتظاری از بیمار داریم. همچنین این توضیحات به بیمار اوتیسمی کمک می‌کند آمادگی بیشتری برای لمس شدن داشته باشد و واکنش منفی به آن نشان ندهد. شروع ماساژ درمانی کودکان مبتلا به اوتیسم باید با لمس‌های مختصر دست و پا انجام شود و مدت زمان آن محدود باشد. به طور مثال اگر هدف درمانگر جلسات ۳۰ دقیقه‌ای ماساژ است، اولین جلسه‌ی لمس باید حدود ۱۰ دقیقه باشد تا کودک اوتیسمی کم‌کم با شرایط درمان آشنا شود.

نیاز کودکان به جلساتی که آن‌ها را برای ماساژ درمانی آماده کند، با هم تفاوت دارد و ممکن است برخی از کودکان به زمان طولانی‌تری برای شروع ماساژ درمانی نیاز داشته باشند. با انتخاب لباس مرد آهنی طرح دار مناسب، می‌توانیم به شخصیت و سلیقه کودکان احترام بگذاریم . زیرا ایجاد یک فضای امن برای شروع درمان اهمیت زیادی دارد. به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی به نقل از سیناپرس، درخت گیاه جینکوبیلوبا به عنوان فسیل زنده معروف است، این گیاه تنها گیاهی است که قدمت آن به 150 میلیون سال قبل برمی‌گردد. میوه جینکوبیلوبا دارای قسمت گوشتی آبدار با بوی بد بوده و دانه‌ای در وسط آن بوده که شبیه دانه بادام است.

کشت این درخت که بومی کشور چین بوده و در ژاپن نیز گسترش دارد، در سال‌های اخیر در مناطق مختلفی از جمله ایران نیز معمول شده است. با کشت این محصول در ایران، محققان پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی اقدام به مطالعه کاربرد گیاه Ginkgo biloba در درمان اوتیسم کرده اند. اکثر درخت‌های این گیاه بیشتر از دوهزار و 500 سال عمر دارند و در حقیقت این گیاه قدیمی‌ترین گونه گیاهی به جای مانده در جهان است که خصوصیت‌های منحصر به فردی دارد. قطر آن حدود یک متر و ارتفاعش تا 200 متر می‌رسد. برگ های آن بسیار ظریف و زیبا و به شکل بادبزن هستند.

دکمه بازگشت به بالا