علم و سلامت

دستگاهی که رد ویروس کرونا را در هوا می زند

رقابت برای بررسی شیوع کووید-19، دانشمندان چینی را ترغیب کرد تا سیستمی برای تشخیص اثرات کرونا در هوا ایجاد کنند.

این فناوری جدید برای اولین بار در بازی های المپیک زمستانی پکن 2022 به عنوان بخشی از تلاش های این کشور برای جلوگیری از شیوع این بیماری رونمایی شد.

لیو پنگ، محقق دانشکده پزشکی دانشگاه شین‌هوا و یکی از اعضای تیم تحقیقاتی، گفت که عملیات سرکوب ویروس در ورزش شامل چندین کار از جمله تمیز کردن تجهیزات و آزمایش شرکت‌کنندگان و آزمایش هوا برای حضور یا افشا است. حضور آن مرد نیز ابزاری برای تسریع در هشدارها بود.

اگرچه بیماری کووید-19 عمدتاً از طریق قطره‌های تنفسی که هنگام سرفه یا عطسه از دهان می‌آیند، پخش می‌شود، اما محققان دریافته‌اند که ویروس می‌تواند حتی از طریق ذرات معلق کوچک در هوا نیز به داخل خانه منتقل شود.

آئروسل نامی است برای تعلیق یا تعلیق ذرات جامد یا مایعات در گاز. تهویه مطبوع عموماً ذرات گرد و غبار معلق در هوا هستند. دود، گرد و غبار، اقیانوس ها، آلودگی هوا و مه دود نمونه هایی از پاکسازی هستند.

قرار گرفتن در معرض تاج در هوا با دستگاه پیشرفته

ابزار تازه توسعه‌یافته شامل یک جمع‌کننده قابل حمل است که برای مکش هوای اطراف و ردیابی چند قطره ذرات ریز آئروسل طراحی شده است که می‌توانند در هوا پراکنده شوند و ویروس‌ها را به لبه منتقل کنند. پس از گندزدایی، گاز جمع آوری شده، مایع شده و با تشخیص اسید هسته ای آزمایش می شود.

به گفته محققان، این آشکارساز 10 برابر بیشتر از ابزارهای آزمایش اسید هسته ای معمولی حساس است.

لیو افزود: حساسیت این دستگاه 20 کپی در میلی لیتر است در حالی که حساسیت دستگاه های معمولی 200 تا 500 کپی در میلی لیتر است. این بدان معناست که حتی در هنگام شناسایی نمونه‌های بار ویروسی کم‌بار، کل فرآیند آزمایش، از جمع‌آوری نمونه‌های هوا گرفته تا مقامات محلی اپیدمی برای گزارش نتایج، کمتر از چهار ساعت طول می‌کشد.

پیش از آن، این سیستم برای پنج مکان در پکن تا سال 2022 تایید شده بود.

پکن نیوز اواخر ماه آینده گزارش داد که انتظار می رود بیش از 100 نمونه هوا در طول المپیک ساخته شود.

منگ روی، معاون مدیر منطقه شیانگ یانگ پکن، که میزبان مسابقات ملی اسکیت سرعت است، در یک کنفرانس فناوری در 9 فوریه اعلام کرد. این فناوری شامل اتاق‌ها و سرویس‌های بهداشتی در مناطقی می‌شود که ورزشکاران قبل از شروع، گرم می‌کنند. ویروس نصب شده است. فعالیت ردیابی روزانه در هوا انجام می شود.

لیو به این نتیجه رسید که این سیستم در بیمارستان‌ها، ایستگاه‌های اتوبوس و فرودگاه‌ها خواهد بود، خواهد بود.

46

دکمه بازگشت به بالا