علم و سلامت

دو سناریوی ایران در مواجهه با جهش‌های جدید کرونا / بروز موج هشتم منتفی نیست

یکی از اعضای کمیسیون علمی کشوری مقابله با کرونا با نشان دادن بیماری زایی ترانه های جدید کرونا در عین حال بالا بودن میزان آلودگی، تاکید کرد: باید به دلیل رفت و آمد و رفت و آمد باشد. نظارت و کنترل کافی در نقاط مرزی؛ زیرا عدم نظارت می تواند جرقه ای برای افزایش بیماری در منطقه باشد.

محمد واژگانی در گفت وگو با تی تی آنلاین. وی درباره آخرین وضعیت ولیعهد گفت: در حال حاضر صحبت هایی درباره درگیری جدید ولیعهد است که فرانسه و آمریکا را تحت تاثیر قرار داده است. این گفتگوها در مورد سویه های XBB و BQ1 است، زیرا 60٪ در فرانسه و 35٪ در آمریکا به تاج BQ1 آلوده هستند.

اندازه پایه بزرگ است

وضعیت مرگ و میر ناشی از انواع جدید عفونت کرونا

وی افزود: به طور کلی وقوع هر موجی در هر منطقه باید به دقت هشدار داده شود. زیرا کرونا نشان می دهد که انتقال این بیماری به جامعه جهانی با سرعت بالایی در حال انجام است. پس در مورد رفت و آمد و رفت و آمد باید هوشیاری و کنترل کامل مرزها کافی باشد. زیرا عدم نظارت می تواند جرقه ای برای افزایش بیماری در منطقه باشد. این موضوع کمی به حدی رسیده است که مرگ و میر ناشی از این روش های جدید کمتر می شود، اما این موضوع نباید از روی سهل انگاری باشد و نظارت و مراقبت بدون بررسی از جامعه ادامه یابد.

احتمال افزایش تعداد بیماران در روزهای آینده

وی افزود: BQ1 نیز مانند سویه BA5 تابع آمیکرون است به همین دلیل به گفته کارشناسان این سویه بیماری زایی مشابه آمیکرون دارد. اگرچه ارزش زیادی دارد و ما را قادر می سازد تا با رشد روزهای آینده روبرو شویم.

وی تاکید کرد: با توجه به تغییر مداوم ویروس کرونا؛ زمانی که شاهد افزایش موارد گسترش بسترهای BQ1 و XBB در منطقه باشیم، همزمان با تغییرات خطرناکی مواجه می شویم و این احتمال نیز نادیده گرفته نمی شود.

نشانه های روش های جدید تاج گذاری

این ایمونولوژیست ادامه داد: کسانی که قبلاً به آمیکرون علیه BQ1 و XBB مبتلا شده اند، ایمنی نسبتاً خوبی دارند و در صورت ابتلا به این روش ها علائم خفیف تری را تجربه می کنند.

وی تاکید کرد: به طور کلی عفونت با سویه های جدید BQ1 و XBB علائم خفیف دارد و خیلی کشنده نیست.

وی در خصوص احتمال وجود هشتمین تاج در منطقه، اظهار داشت: دو موعظه و رسالت وجود دارد. اولاً در هشتمین ماه آینده موجی خواهد بود، ثانیاً به دلیل تغییر بیماری، واکسیناسیون و ایجاد مصونیت در جامعه، موج دیگری از بیماری را شاهد نخواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه هنوز تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در ایران کم است، اظهار داشت: با توجه به اطلاعات موجود، تعداد مبتلایان روزانه اندک است که در این میان تعداد کمتری در مهمان‌نوازی جان خود را از دست می‌دهند. بنابراین به نظر می رسد در ایران بحمدالله هنوز مشکل خاصی نداریم، اما هشدار هرگز فراموش نمی شود.

اندازه دوز حافظه واکسن کرونا تزریق می شود

وژگانی با تاکید بر اهمیت ثبت دوز تزریقی واکسن تصریح کرد: منتظر اعلام تزریق مجدد واکسن از سوی کمیته ملی واکسیناسیون کرونا هستیم اما برای کسانی که مبتلا به این بیماری هستند و آن را دارند ضروری است. سالمندانی که بیش از شش ماه از دوز قبلی واکسن می گذرد، برای تزریق واکسن.

وی افزود: از بحث‌های اخیر به نظر می‌رسد که همان واکسن‌های قدیمی کرونا (واکسن‌های مورد استفاده در ویروس ووهان، ویروس دلتا و…) می‌توانند مصونیت کافی را ایجاد کنند. بنابراین همچنان توصیه می شود واکسن تزریق شود.

ماسک؛ همچنین مهمترین راه پیشگیری از ویروس کرونا است

وی در پایان بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاکید کرد و گفت: با توجه به شیوع بیماری‌های تنفسی در این زمان، پرهیز از ازدحام جمعیت و استفاده از ماسک‌های مکرر در محل‌های مورد استفاده همچنان راهکاری عالی برای پیشگیری از بیماری‌هایی مانند کرونا و آنفولانزا است. .

پیام پایانی

دکمه بازگشت به بالا