علم و سلامت

راهکارهای کاهش عطش در روزه‌داری

خاموش کردن تشنگی همیشه یک چالش برای روزه داران بوده است. علاوه بر این، در حالی که دو سوم بدن انسان از آب گرم و روزه های طولانی تشکیل شده است، شما باید به خوبی آموزش دیده باشید تا نیازهای این بدن حیاتی را برآورده کنید. در مطلب بعدی از توصیه هایی در مورد توانایی نوشیدن آب در ماه مبارک رمضان و راهکارهای رفع تشنگی از منابع دارویی ایرانیان استفاده کرده ایم.

*** هنگام افطار با آب سرد خداحافظی کنید

نوشیدن آب سرد در وعده افتا باعث درد معده و انقباضات معده می شود. همچنین نوشیدن آب زیاد اشتهای شما را کور می کند و دیگر جایی برای غذا خوردن وجود ندارد. بنابراین بدن شما با کمبود نیرو مواجه است. برای این کار بهتر است از شیر گرم با قند طبیعی مانند خرما، عسل یا انگور شیرین استفاده کنید تا هم بدنتان را آبرسانی کنید و هم قند خونتان بالا و پایین شود. نوشیدن چای سبک گزینه بدی نیست، اما بدانید که فقط چای سبک می نوشید. از آنجایی که چای یک ادرارآور قوی است، باعث می شود آب بیشتری در بدن دفع شود.

راهکارهایی برای کاهش تشنگی در روزه داری

*** 8 لیوان آب از افطار تا سحر

در این ها باید از غذاهای سفت و کبابی پرهیز کنید. برای این کار کمی فرنی یا خورش رقیق شده مناسب است. با مصرف این غذاها با یک تیر دو نشان دادید. شما سرشار از آب و املاح مورد نیاز بدن خود هستید و یک ساعت بعد از افطام شروع به نوشیدن حدود 6 تا 8 لیوان آب و مایعات سرد در هنگام خواب خواهید کرد. توجه داشته باشید که لازم نیست تمام مایعات بدن شما با آب تامین شود. بدن شما نمک و ویتامین ها را در ساعات روزه داری از دست می دهد که عمدتاً از میوه ها، آب میوه های طبیعی و نوشیدنی های کم نمک مانند کره تامین می شود. لیموناد، داک، شربت تخم مرغ، دانه فلفل، و شربت نیز برای کاهش تشنگی ارائه می شود. در ماه رمضان تا می توانید دور قهوه و نوشابه ها را خط بکشید، زیرا همه این نوشیدنی ها تشنگی شما را افزایش می دهند.

*** معجزه اسانس گیاهان

نوشیدن مایعات تحویل پس از افتا را فراموش نکنید. عرق چیکروس و عرق بیدمشک بهترین عرقیاتی هستند که می توانند تشنگی شما را رفع کنند. هر گیاهی سرد و مرطوب است و بدن شما را خنک می کند. کاسنی علاوه بر افزایش استقامت بدن در برابر گرما باعث پاکسازی کبد، تعریق بیدمشک شده و علاوه بر خنک کنندگی سینه را نیز آرام می کند. عرق تره فرنگی یکی دیگر از خنک کننده های عرقی است که با طبیعت سرد و مرطوب خود به کاهش دمای بدن شما کمک می کند.

شربت مریم گلی و تخم مرغ نیز خنک و ضد تشنگی است و می تواند آب را در دانه های خود نگه دارد و به تدریج آن را در روده رها کرده و به بدن برساند. نتیجه این است که آب نیازهای بدن طولانی تری را برآورده می کند. از جمله دمنوش های ضد عطش، دم کرده برگ نعنا خشک با ضد تشنگی است. به خصوص اگر عسل و آب مرکبات را برای رفع تشنگی در افتا تا صبح مخلوط کنید. لیمو عمانی با زبان گاو و آب نبات دم کرده علاوه بر رفع تشنگی باعث خواب و خواب راحت می شود.

راهکارهایی برای کاهش تشنگی در روزه داری

*** فیبر بیشتر، تشنگی کمتر

یکی از راه‌های رفع تشنگی در ماه مبارک رمضان، خوردن میوه‌ها و سبزیجات فراوان است که علاوه بر مقاومت در برابر تشنگی، فیبر دارند، سرعت غذا را کاهش می‌دهند و بعداً باعث گرسنگی می‌شوند. . همچنین فیبر معده شما به تدریج آب خود را از دست می دهد و بدن شما برای مدت طولانی خشک می شود. فیبر مانند اسفنج آب زیادی را جذب می کند و آب بدن را ذخیره می کند. خوردن میوه زودرس علاوه بر مقاوم بودن در برابر تشنگی، یبوست را نیز برطرف می کند. اگر میوه زیاد نمی خورید، از آب میوه طبیعی استفاده کنید. بهتر است پوره میوه را با آب دم کنید تا فیبر به بدن شما برسد. خربزه، خربزه، طالبی، موز شیر، توت فرنگی، اسموتی سیب و غیره. همه گزینه ها عالی هستند. خیار فقط 20 دقیقه طول می کشد تا هضم شود و در این مورد اولین میوه است. هندوانه را می توان با دانه های آن که حاوی منیزیم، منگنز، فسفر، روی، آهن، پتاسیم و مس است مخلوط کرد.

قبل و بعد از شام و قبل از آن سالاد کاهو یا سیرازی را با نان خود بخورید. کاهو به دلیل داشتن آب و فیبر فراوان ارزش زیادی دارد و خیار در کنار طبع سردش میوه ای پر آب است و می تواند با مصرف آب مرکبات بدن را خنک کند و آب مورد نیاز خود را در طول روز تامین کند.

***کاهش مصرف ادویه

ممکن است در افطام هوس خوردن غذاهای گرم مانند نارگیل و کتلت یا برنج سنگین و چرب داشته باشید، اما از چاشنی ها، چاشنی ها، ماهی شور و غذاهای سرخ شده اجتناب کنید، مگر اینکه بخواهید تشنه باشید. تخم مرغ، خورش، آبغوره و شیردان، اگرچه خوشمزه و وسوسه انگیز است، اما تشنگی زیادی ایجاد می کند. آن را در صبح بخورید: برخی از غذاها و شیرینی های تولید شده مانند زولبیا و بامیه روی متابولیسم بدن متمرکز شده و در نتیجه تشنه خواهید شد. توصیه می کنیم برای جلوگیری از افزایش متابولیسم به جای زولبیا و بامیه از سبزیجات قندی مانند داکتیل استفاده کنید، سوسیس و کالباس، سرخ کردنی ها، کنسروها، غذاهای شیرین و غذاهای حاوی گوجه فرنگی و ادویه نیز تشنگی را افزایش می دهند.

راهکارهایی برای کاهش تشنگی در روزه داری

*** قانون را آهسته و پیوسته دنبال کنید

برای کاهش تشنگی در طول روز، بسیاری پس از روشنایی روز تا حد امکان آب می نوشند. اما باید توجه داشت که نوشیدن آب زیاد در صبح نه تنها از تشنگی جلوگیری می کند، بلکه اسید معده را می شویند و هضم غذا را سخت می کند و باعث تورم می شود. اما اگر بیش از حد آب بنوشید، بدن شما از بدن اصلی خارج می شود و این باعث دفع املاح بیشتری می شود و قبل از نیمه روز شما را ضعیف می کند. پس اگر نمی خواهید در طول روز دچار معده درد، تورم، یبوست، از دست دادن املاح، ضعف و بی حالی نشوید، سعی کنید در افطار و سحر با مصرف آب و آب میوه به تدریج آب بدن خود را تامین کنید.

منبع: ایرنا

دکمه بازگشت به بالا