علم و سلامت

رسانه دولت: جنگ بر سر ابرها ، عرصه جدید رقابت ایران با امارات و عربستان!

وب سایت نیویورک تایمز نسخه آمریکایی در گزارشی نوشت: با خشک شدن خاورمیانه و شمال آفریقا، کشورهای منطقه شروع به تولید نوعی اقتصاد و استفاده از تکنیک هایی کرده اند که امیدوارند بتوانند قطرات قطرات را از آن استخراج کنند. ابرهای عقیم .

در حالی که کشورهای ثروتمندی مانند امارات صدها هزار دلار برای این هدف هزینه می کنند، کشورهای دیگر نیز به ملت ملحق می شوند و سعی می کنند سهم عادلانه ای از باران در مقابل دیگرانی که همه جا خشک می شوند به دست آورند. با این حال، سؤالات بزرگی در مورد اینکه آیا این روش می تواند باران کافی برای کار و هزینه کار تولید کند وجود دارد.

مراکش و اتیوپی نیز برنامه باروری ابر را دنبال می کنند. عربستان سعودی به تازگی برنامه ای گسترده را معرفی کرده است و ده ها کشور دیگر در خاورمیانه و شمال آفریقا در حال بررسی آن هستند.

چین بزرگترین سیستم جهان را دارد و سعی می کند ابرها را بر روی رودخانه یانگ تسه که جایی خشک است بباراند.

در اوایل دهه 1990، رهبران امارات متحده عربی دریافتند که حفاظت از بسیاری از آب ها به اندازه ذخایر بزرگ نفت و گاز این کشور اهمیت دارد. از سال 1960 که جمعیت این کشور کمتر از 100 هزار نفر بود، آب کافی برای نگهداری جمعیت این کشور کوچک وجود نداشت. تا سال 2020 جمعیت این منطقه به حدود 10 میلیون نفر افزایش یافته و تقاضا برای آب افزایش یافته است.

بر اساس یک مقاله تحقیقاتی منتشر شده در سال 2021، ساکنان امارات تقریباً 147 لیتر در روز مصرف خواهند کرد، در حالی که میانگین جهانی 47 لیتر برای هر نفر است.

بسیاری از دانشمندان در اثربخشی بارورسازی ابرها تردید دارند و معتقدند این علم هنوز به اثبات نرسیده است. یکی از مشکلات آنها این است که پس از بارور شدن ابرها نمی توان مطمئن بود که این ابرها بارندگی خواهند کرد یا خیر. به همین ترتیب، همه ابرها قادر به تولید باران نیستند و حتی ابری که برای بارور شدن مناسب به نظر می رسد، رطوبت لازم را ندارد، چه برای ابرها برای تولید برف برای باران و چه برای ابرهای بارور شده به باران. تحت تاثیر باد قرار گیرد از آنجا به بوستون

در تابستان 2019، بارور شدن ابرها باعث بارندگی در دبی، امارات شد. شدت بارندگی به حدی بود که مقامات شهری آب را از مناطق مسکونی و مرکز خرید مجلل دبی خارج کردند.

باروری ابرها در سال 1947 میلادی (1325 میلادی) آغاز شد. این زمانی بود که محققان جنرال الکتریک تحت یک قرارداد نظامی سعی کردند راهی برای یخ زدن یخ هواپیما و ایجاد مه برای پنهان کردن حرکات هواپیما بیابند.

برخی از این تکنیک ها در ویتنام برای تمدید فصل باران های موسمی استفاده شد تا تامین برق ویتنام شمالی دشوارتر شود.

5858

دکمه بازگشت به بالا