اجتماع و خانواده

رقابت کنید برای خدمت – تی تی آنلاین

رهبر انقلاب : «کسانی که برای انتخابات خود را نامزد می کنند، بدانند که انتخابات یک وسیله برای بالا بردن توان کشور برای آبرومند کردن ملت است؛ انتخابات فقط ابزاری برای قدرت طلبی نیست.»

به گزارش تی تی آنلاین از جمله مؤلفه ها و لوازم بنیادین حاکمیت بر جامعه اسلامی، نگاه خدمت- گزارانه مسئولان درمسند قدرت است. از دیدگاه مردم سالاری دینی، قدرت باید در خدمت اصلاح امور و پیشرفت  کشور و ملت قرار گیرد.

 با توجه به نزدیکی به انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ، شناخت مؤلفه ها و شاخصه های کاندیدای اصلح از اساسی ترین امور برای شهروندان و رأی دهندگان است. از آنجا که مهمترین مطالبه مردم در این صحنه، پرهیز کاندیداها از رقابت برای به دست آوردن قدرت است مردم انتظار دارند نامزدهایی که وارد میدان رقابت انتخاباتی می شوند این مسند را به عنوان مسندی برای خدمت به مردم ایران به عنوان یک وظیفه بدانند.

از سوی دیگر، شرکت در انتخابات یک مسئولیت مهم اجتماعی و یک تصمیم گیری متعهدانه و تاریخی است. فرآیند این تصمیم گیری پیچیده است اما داشتن شاخص و ملاک برای آن می تواند از  این پیچیدگی بکاهد.

در اینجا مروری داریم بر برخی از بیانات رهبر انقلاب در زمانهای گوناگون در خصوص شاخصه هایی که رئیس جمهوری باید حائز آن باشد.

ایشان در بخشی از سخنرانی 14 خرداد امسال، ضمن تاکید بر انتخاباتی اخلاقی که در آن نامزدها از بدگویی کردن، تهمت زدن و لجن پراکنی دوری کنند، افزودند که میدان انتخابات، میدان مسابقه برای خدمت است و با این نگاه باید به انتخابات نگاه کرد. تشریح این نگاه ذیل مفهوم خدمت که شاخصه ای برای ریئیس جمهور آینده باشد دارای مصادیقی است.

  • ‌مدیریت و کفایت

–  « مدیر کارآمد یعنی مدیری که بتواند با توجه به وضع موجود و شناخت درست، دقیق و کامل از ظرفیت های کشور و همچنین شناخت موانع کار، کشور را به نقطه مطلوب و هدف گذاری شده در اسناد بالادستی برساند.» 17/12/1393

– رهبر انقلاب در این چارچوب بر پیگیری لازم و عدم سهل انگاری و تنبلی در امور تاکید می کنند.

  • مواجهه مستقیم

مشکلات و مسائل اصلی کشور را بشناسد و برای آن راه حل داشته باشد. مواجهه مستقیم با مشکلات مردم و آگاهی از وضع اقشار مختلف جامعه تا بتواند با زمان شناسی و تشخیص به موقع نیازها، گره گشایی کند.

ایشان در جمع مردم استان گیلان فرمودند : «همیشه به مسئولان کشور توصیه کرده ام که در مسائل کشور و گشودن گره های مردم جدی باشند و این را کار اصلی خود بدانند… اگرایمان با احساس مسئولیت همراه شود همه مشکلات قابل حل است.» 11/2/1380

  • عملکرد انقلابی و جهادی

-انجام امور نیمه کاره از دولت های گذشته و پیگیری طرح های ناتمام را در دستور کارش قرار دهد.

  «دارای عملکرد انقلابی و جهادی باشد با عملکرد اتو کشیده نمی‌شود کار کرد.» 11/2/1380

  • ارتباط با نخبگان و جوانان

اعتقاد راسخ به  ما می توانیم داشته باشد و به انجام امور و اهداف کلان با اعتقاد به داخل کشور و جامعه نخبگانی و جوان برای حل مسائل کشور داشته باشد.

  • وعده ها واقعی باشد

 «کاندیداها باید در انتخاب وعده ها دقت کنند، این طور نباشد که برای جلب آرا هر چه می‌خواهند بگویند. از وعده های غیر عملی و خلاف قانون پرهیز کنند. وعده های انتخاباتی باید پشتوانه ای از دلایل فنی و کارشناسی شده داشته باشد تا بتواند کام مردم را شیرین کند.» 14/3/1403

  • پرهیز از بی اخلاقی و فرافکنی  

 «در انتخابات با کرامت رفتار کنید، چه آنهایی که نامزد شده اند، چه آنهایی که طرفدار آنهایند و چه آنهایی که مخالف با برخی از نامزدها هستند. جناح های مختلف کشور بداخلاقی و بدگویی و اهانت و تهمت و این حرف ها را مطلقا راه ندهند. این از آن چیزهایی است که اگر پیش بیاید دشمن ازآن خوشحال می شود.» 19/10/1386

«خود را با نفی دیگران اثبات نکنید،رقابت این نیست که کسی اثبات خود رامتوقف بر نفی دیگران بداند.» 19/10/1390

تقصیرها را بر گردن دیگران نیندازید و اختلاف نظر را به تنازع نرسانند.» 15/5/1382

ایشان ضمن مقایسه انتخابات در برخی از کشورهای دنیا که صحنه ای برای قدرت طلبی است و هر طرف از احزاب می‌خواهند قدرت را به حزب و مجموعه ی خودش منتقل کند و در آنجا مسئله کسب قدرت است، فرمودند: در منطق اسلامی مسئله قدرت، عزت، آبرو، خوشنامی و امکانات فقط و فقط برای خدمت به  مردم و حرکت دادن خود و جامعه و کشور در راه نظام مقدس اسلامی و رسیدن به آرمان های بلندی است که انسان ها نیازمند آنند.

این مسند، مسندی برای خدمت و زحمت کشی است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا