فرهنگ و هنر

سنگ‌تمام گروه فشار در انتخاباتی که احمدی‌نژاد را بالا آورد

فهیمه نظری: در نیمه‌ی دوم خرداد ۱۳۸۴ و در هنگامه‌ی رقابت‌های انتخاباتی نهمین دور انتخابات ریاست‌جمهوری، دکتر مصطفی معین کاندیدای اصلاح‌طلب و حامیان او آماج حملات افراد موسوم به لباس شخصی و گروه فشار قرار داشتند. این حملات به حدی پیش رفت که فارغ از اعضای ستاد و هواداران، به ضرب و جرح خود معین نیز منجر شد. نمونه‌های این رفتارهای خشونت‌آمیز این گروه که به گفته‌ی بهزاد نبوی در همان زمان به طور مشخص به یک نهاد نظامی منسوب بودند، بسیار است. از جمله ضرب و جرح محسن آرمین، بهزاد نبوی، دکتر ابراهیم یزدی و…

محبوس شدن آرمین در محل سخنرانی

روز پنج‌شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۴ پس از اتمام جلسه‌ی سخنرانی محسن آرمین در حمایت از دکتر معین، لباس‌شخصی‌ها جلوی در سالن سخنرانی جمع شدند و با فریاد و شعار شیشه‌های تالار را پایین آوردند، قصد این گروه حمله و ضرب و جرح آرمین بود، که موفق به این کار نشدند چون آرمین و همراهانش به خاطر حفظ امنیت حدود یک ساعت در آن ساختمان محبوس ماندند و در نهایت نیز با تدبیر افراد ستاد معین در یک حلقه‌ی حفاظتی از محل خارج شد.

حمله به بهزاد نبوی

درست در همان روزی که اتفاق یادشده برای سخنرانی آرمین رخ داد، بهزاد نبوی عضو شورای عالی سیاست‌گذاری ستاد معین نیز در قم شرایط مشابهی را تجربه کرد؛ لباس شخصی‌ها پس از سخنرانی او به سمتش هجوم بردند و او را مورد ضرب و جرخ قرار دادند. نبوی روز شنبه ۲۱ خرداد ۸۴ در گفت‌وگو با خبرنگاران در تهران درباره‌ی این ماجرا گفت: «می‌دانم که با ضاربان و مهاجمان به من برخوردی نخواهد شد و شاید خود من را دستگیر کنند و بگویند که با مشت به خودت زده‌ای. بر اساس گزارش رسمی ارائه‌شده تعدادی از ضاربان دستگیر شده‌اند و آن‌گونه که اطلاع داده شده است همگی منسوب به یک نهاد نظامی هستند.» او سپس به به نقل از استان‌دار قم گفت: «همه‌ی مهاجمین را می‌شناسند.» اما تاکید کرد: «ولی وقتی آن‌ها را می‌گیرند از طرف دیگر آزاد می‌شوند. این امر نشان می‌دهد که این مجموعه به جایی وصل است که توان برخورد با آن را ندارند. علت این‌که دستور داده شده است که به طور سازمان‌دهی‌شده به جلسات حامیان معین حمله شود، جلوگیری از راه‌یابی معین به مرحله‌ی دوم انتخابات است… ظاهرا در چند روز اخیر دستور جدی از سوی مراکز قدرت به سراسر کشور رسیده است تا با جلسات سخنرانی ستاد معین برخورد سازمان‌یافته‌ی فیزیکی شود. با توجه به به کارگیری گاز اشک‌آور و دستبند توسط مهاجمان که معمولا در اختیار نهادهای نظامی، انتظامی و امنیتی است و همچنین با توجه به محدودیت‌های نیروی انتظامی در عکس‌العمل نشان داده نسبت به عاملان برخوردها، مشخص است که این عوامل با نهادهای امنیتی و نظامی موازی با دولت هستند و طراح آن این نهادها می‌باشند… بعد از این‌که در قم مورد ضرب و جرح قرار گرفتم به استان‌داری آمدم تا شکایتی را تنظیم کنم و از پزشک قانونی طول درمان بگیرم، در این زمان جانشین فرمانده انتظامی قم گزارش کرد که تعدادی ضارب دستگیر شده‌انده و تا آن‌جا که اطلاع رسید همه منصوب به یک نهاد نظامی بودند…» (اقبال ۲۲ خرداد ۱۳۸۴، ص ۳)

سنگ‌تمام گروه فشار در انتخاباتی که احمدی‌نژاد را بالا آورد

مخالفان از کتک زدن کاندیدا نیز ابا نکردند

فشارِ گروه فشار فقط در مورد هواداران و اعضای ستاد معین نبود، بلکه دامن خود او را نیز گرفت. این گروه در پایان سخنرانی انتخاباتی دکتر معین در برازجان ایشان را از ناحیه دست و پا مورد ضرب و جرح قرار دادند. عباس تبرکی رئیس وقت کمیته‌ی امنیتی و انتظامی ستاد انتخابات استانداری بوشهر درباره‌ی جزئیات این اتفاق به رسانه‌ها گفت: «در زمان پایان سخنرانی دکتر معین در برازجان یکی از مخالفان دیدگاه وی قصد سوال داشته به دلیل تمام شدن وقت سخنرانی موفق به طرح سوال خود نمی‌شود و هنگامی که معین بر اتوبوس سوار شده بود بین چند نفر از هواداران و مخالفان وی مشاجره‌ی لفظی صورت گرفته بود.» (اقبال ۲۲ خرداد ۱۳۸۴/ ص ۲) مسعود سپهر رئیس وقت خانه‌ی احزاب نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد: «دکتر معین در برازجان از ناحیه‌ی دست و پا مورد ضرب و شتم قرار گرفته و در این رابطه چهار نفر دستگیر شده‌اند. مشاجره‌ی لفظی بین هواداران و مخالفان دکتر معین با دخالت مردم و نیروی انتظامی بدون هیچ‌گونه ضرب و شتمی پایان یافت.» (اقبال ۲۲ خرداد ۱۳۸۴/ ص ۲)

هجوم به تاج‌زاده و ابراهیم یزدی

در همین حین وقتی مصطفی تاج‌زاده برای سخنرانی و حمایت از دکتر معین به ایذه رفت، پس از سخنرانی در حسینیه‌ی امام سجاد (ع) این شهر مورد تهاجم گروه فشار قرار گرفت که بنا بر اعلام کمیته‌ی اطلاع‌رسانی ستاد انتخاباتی «مصطفی معین» در خوزستان «با حلقه‌ی مردم ایذه به دور تاج‌زاده، وی از تعرضات گروه فشار در امان ماند… جمعیت حاضر در حسینه پس از این اقدام با هو کردن عوامل آشوب‌گر خواستار خروج آن‌ها از حسینه‌ی این شهر شدند. در جریان این تعرض، به تاج‌زاده آسیب نرسید.» (اقبال، ۲۳ خرداد ۸۴)

از سوی دیگر ابراهیم یزدی دبیرکل نهضت آزادی نیز که برای سخنرانی در جمع مردم اهواز به این شهر رفته بود، هنگام بازگشت در فرودگاه این شهر مورد تهاجم لباس‌شخصی‌ها قرار گرفت. خود یزدی در این باره به خبرنگار روزنامه‌ی اقبال (۲۳ خرداد ۸۴، ص ۳) گفت: «در اهواز دو سخنرانی انجام دادم که در یکی از آن‌ها بر ضرورت شرکت در انتخابات و بی‌فایده بودن قهر و بی‌اعتنایی نسبت به انتخابات و ضرورت‌های ملی و فراملی شرکت در انتخابات و در سخنرانی دیگر به نقش کارگران در دوران خلع‌ید پرداختم. پس از انجام سخنرانی در ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه به منظور بازگشت به تهران در فرودگاه اهواز حاضر شدم و هنگام ورود به ترمینال از سوی پنج یا شش نفر مورد حمله واقع شدم که همراهان من که بالغ بر پانزده تن می‌شدند در مقابل حمله‌ی مهاجمان که خود را انصار و ولایت می‌نامیدند به دفاع پرداختند. این در حالی بود که ماموران کمترین واکنشی برای دفاع از من و برخورد با مهاجمین از خودش نشان نداد. هنگام ورود به سالن همراهان متوجه خونریزی از ناحیه‌ی پشت سر من و خونین شدن لباس‌هایم شدند که با مراجعه به درمانگاه فرودگاه اقدام به درمان و اقدامات اولیه بر روی جراحات وارده‌ی خود و همراهانم کردیم.»

سنگ‌تمام گروه فشار در انتخاباتی که احمدی‌نژاد را بالا آورد

شکایت‌نامه‌ی ستاد انتخابتی معین به فرماندار

هجوم لباس‌شخصی‌ها و گروه فشار به هواداران و اعضای ستاد معین تا به آن‌جا بالا گرفت که ستاد انتخاباتی او در شهرستان شاهرود ناگزیر طی نامه‌ای به فرماندار این شهر و با برشمردن نمونه‌هایی از این تعرضات مراتب اعتراض خود را اعلام داشت. در این نامه آمده آمده بود:

۱- در مورخه ۱۱ر۳ر۸۴ ساعت ۲۰.۳۰ شخصی به نام آقای […] (راننده‌ی اتوبوس) در جلوی در ستاد مرکزی واقع در میدان جمهوری اسلامی حضور یافته ضمن فحاشی و ناسزاگویی نسبت به مقام ریاست‌جمهوری آقای خاتمی و آقایان دکتر معین و بهزاد نبوی در پی ایجاد درگیری و اغتشاش برآمد که علی‌رغم رفتارهای ناشایست وی جهت جلوگیری از بی‌قانونی از انجام هرگونه واکنش و برخوردی اجتناب نموده توسط مسئولین ستاد قضیه با تحمل فشار زیاد فیصله پیدا کرد. پس از آن با شناسایی فرد مذکور ثابت شد که او منسوب و وابسته به […] بوده لذا به علت حرمت نهادن به تعهدات اخلاقی خود و جلوگیری از بحران صرفا به تذکر شفاهی [به] ستاد ایشان بسنده نمودیم.

۲- در مورخه‌ی ۱۹ر۳ر۸۴ پس از اتمام جلسه‌ی سخنرانی آقای محسن آرمین، جمعی از افراد که مغرضانه جلوی در تجمع کرده بودند و مترصد ایجاد هرج و مرج بودند با شکستن شیشه‌ی تالار منتظر خروج آقای آرمین و همراهان جهت تحقیر یا احتمالا ضرب و شتم ایشان بودند که لاجرم ایشان حدود یک ساعت به لحاظ حفظ امنیت در داخل ساختمان محبوس شده و متاسفانه با وجود اطلاع قبلی و درخواست کتبی نسبت به کنترل مسئله‌ی حفاظتی این جلسه هیچ‌گونه اقدامی در زمینه‌ی متفرق نمودن آنان صورت نگرفت که نهایتا با تدبیر افراد خود ستاد و به وجود آوردن حلقه‌ی حفاظتی توانستیم سریعا آقای آرمین را از محل خارج نماییم. در ادامه گروه مذکور به سر دادن شعار مرگ بر منافق و ایجاد سر و صداهای ناهنجار به سمت اتومبیل وی هجوم بردند که در جریان این اتفاقات هیچ‌یک از مسئولین کوچک‌ترین حرکت و توجهی در جهت آرامش اوضاع و برقراری نظم و جلوگیری از گسترش بی‌تفاوتی از خود نشان ندادند.

۳- در ساعت ۲۰.۳۰ مورخه ۲۱ر۳ر۸۴ ستاد دانشجویی به مناسبت تولد حضرت زینب مبادرت به پخش شیرینی در بین مردم می‌نماید. در این حین افرادی منسوب به […] اقدام به توهین نسبت به آقای معین و آسیب رساندن به اقلام تبلیغی و درگیری فیزیکی با افراد این ستاد نموده و در نتیجه این برخورد و درگیری از پیش تعیین شده آقایان امیر افسرویر (مسئول ستاد دانشجویی) و محمد ملکی از اعضای ستاد به‌شدت مضروب گشتند که آنان را به بیمارستان منتقل نمودند. شدت جراحات به حدی بوده که آقای افسرویر اکنون نیز در بیمارستان می‌باشد. (اقبال سه‌شنبه ۲۴ خرداد ۸۴ ص ۳)

سنگ‌تمام گروه فشار در انتخاباتی که احمدی‌نژاد را بالا آورد

واکنش سید محمد خاتمی

تهاجم گروه فشار به هواداران معین واکنش سید محمد خاتمی رئیس‌جمهور وقت را نیز در پی داشت. وقتی خاتمی روز سه‌شنبه ۲۴ خرداد ۸۴ در ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران حضور یافت در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر این‌که توضیحش درباره‌ی حملات گروه فشار طی دو هفته‌ی اخیر به سخنرانی‌های حامیان معین که به هر حال در دولت او صورت می‌گیرد، چیست، گفت: «چنین برخوردهایی که با طرفداران نامزدها شده از زشت‌ترین فعالیت‌هاست و من همیشه گفتم که گروه‌های فشار خلاف مصالح ملت و انقلاب حرکت می‌کنند و باید با آن‌ها برخورد شود.» او در عین حال از شناسایی عوامل چنین تحرکاتی خبر داد و اظهار امیدواری کرد تا با استحکام با این آشوب‌گران برخورد شود. (اقبال، چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۸۴ ص ۱۳)

سنگ‌تمام گروه فشار در انتخاباتی که احمدی‌نژاد را بالا آورد

معین: خودم را حتی برای ترور آماده کرده‌ام

در نهایت کار حملات به معین و طرفدارانش به جایی رسید که این نامزد انتخابات نهمین دوره‌ی انتخابات ریاست‌جمهوری روز دوشنبه‌شب ۲۳ خرداد ۸۴ در جمع عده‌ای از مردم شهر ساوه گفت که خود را حتی برای ترور نیز آماده کرده است: «ملت ما اهل تنش نیست و تمایل دارد که اصلاحات به راه خود ادامه دهد و در این راستا دموکراسی کامل در جامعه نهادینه شود. مردم برای رسیدن به اصلاحات و دموکراسی در مقابل افرادی که بخواهند در جامعه تنش ایجاد کنند ایستادگی خواهند کرد… برای رسیدن به اهداف و برنامه‌های خود در راستای اصلاحات آماده‌ی پرداخت هزینه‌های لازم از جمله ترور شخصیتی و فیزیکی هستم.» (اقبال، چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۸۴ ص ۱۴)

سنگ‌تمام گروه فشار در انتخاباتی که احمدی‌نژاد را بالا آورد

معین این را گفت اما حملات ادامه پیدا کرد، گروه فشار ستادش را در سقز آتش زدند، در خیابان‌ها اعضای ستاد او را به باد فحاشی و کتک گرفتند و ماجرا همچنان تا روز انتخابات ادامه داشت.

سنگ‌تمام گروه فشار در انتخاباتی که احمدی‌نژاد را بالا آورد

۲۵۹۵۷

انتشارات علوم هنری

با استفاده از کلماتی بازیگوش و خلاق، تصویرسازی واژه‌ها را ترقی می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا