عمومیکسب و کار ویژه

سنگ های با قابلیت عبور نور (Light Back)

سنگ مرمر به سنگی گفته می شود که بسیار درخشان باشد و قابلیت صیقلی پذیری آن بسیار بالا باشد تا حدی که شبیه آینه بتواند نور را منعکس کند. سنگ مرمر تم های رنگی بسیار متفاوت با طرح های بسیار متنوعی را از آن خود کرده است. این سنگ در ابعاد بزرگ به عنوان اسلب مرمر در سالن ها و اتاق های بزرگ استفاده می شود. از آنجایی که قدری قیمت سنگ مرمر گران است به عنوان سنگ فرش تزئیناتی از آن استفاده می شود. از سنگ مرمر سبز در ایران بیشتر برای اماکن مذهبی استفاده می شود. اسلب مرمر در مکان های بزرگ و خانه های لوکس استفاده بسیار زیادی دارد. این سنگ صیقلی پذیریی بسیار بالا دارد، در دکوراسیون های لوکس استفاده می شود و تم ها و طرح های رنگی بسیار متفاوت دارد.

انواع سنگ مرمر

انواع سنگ مرمر یا اونیکس معمولا با توجه به رنگ آن مشخص و نامگذاری می گردند. سنگ مرمر سبز که شامل مرمر سبز آب باریک آذر شهر، سنگ مرمر سبز عباس آباد جلفا، سنگ مرمر سبز توران، مرمر پشت و بورق یزد می باشد. مرمر عسلی، مرمر صورتی نقده، مرمر پرتقالی کاشمر، مرمر سیرجان و رفسنجان ، انواع مرمر رنگی، مرمر آبی و مرمر سفید از دیگر مرمرهای ایران به شمار می آیند.

کاربرد مرمر در ساختمان

  • استفاده در مکان های مذهبی در دیوار و کف
  • دیوار اتاقهای ساختمان
  • استفاده در ورودی ساختمان ها و لابی ها
  • استفاده برای نور پردازی اتاق نشیمن

نورپردازی سنگ چیست؟

سنگ‌هایی که قابلیت عبور نور را داشته باشند از جمله مصالح جدید و نوین در جهان به شمار می‌آیند، که سبک نورپردازی با استفاده ازاین‌گونه سنگ‌ها در تمامی کشورهای توسعه یافته مرسوم گردیده است و می‌توان نمونه‌های کار شده از این سبک را در سراسر جهان پیدا کرد. امروزه در کشور ما نیز بسیاری از دست اندرکاران صنعت ساخت‌وساز از نورپردازی در انواع پروژه‌های خود بهره می‌گیرند تا بتوانند زیبایی سازه‌های خود را علاوه بر طول روز در شب نیز با نورپردازی به نمایش بگذارند.

ویژگی‌هایی که در سنگ‌های نورگذر وجود دارد در مقایسه با سایر متریالی که برای طراحی داخلی استفاده می‌شود بسیار زیادتر می‌باشد و این به خودی خود می‌تواند تثبیتی بر قابلیت‌های این متریال ساختمانی باشد. در ادامه این مقاله با ذکر ویژگی‌های این سنگ‌های جذاب و پرکاربرد با  مزیت‌های آن‌ها بیشتر آشنا خواهیم شد.

مزایای سنگ‌های نورگذر

سنگ‌هایی که برای نورپردازی سنگ مناسب هستند و به اصطلاح سنگ‌های نورگذر نامیده می‌شوند از ویژگی و مزایای مختلفی برخوردار هستند که از جمله آن  وزن کم آن‌ها می‌باشد. این سنگ‌ها عموماً از وزن کمی برخوردار هستند و به صورت پنل‌های باریک مورد استفاده قرار می‌گیرد. وقتی سنگی که در ساختمان استفاده می‌شود دارای وزن سبک‌تری باشد از اضافه کردن بار به مرده به ساختمان جلوگیری می‌کند و این یک مزیت مهم در ساختمان‌سازی به شمار می‌آید.

ویژگی بعدی که این سنگ‌ها دارند ضد رطوبت بودن آن‌ها می‌باشد. سنگ‌هایی که جهت نورپردازی انتخاب با لایه‌ای از رزین نانو پوشانده می‌شوند که این لایه باعث می‌گردد سنگ در برابر آب و رطوبت مقاومت مقاوم گردد. این ویژگی باعث می‌شود استفاده از این سنگ‌ها در فضاهایی مانند استخر نیز امکان‌پذیر شود.

عبور نور نیز که از ویژگی‌های بارز و منحصربه‌فرد این سنگ‌ها می‌باشد که علت به کار بردن آن‌ها نیز در این زمینه همین ویژگی خاص آن‌ها می‌باشد و همین وضعیت باعث متمایز شدن این سنگ از سایر سنگ‌های ساختمانی شده است. سنگ‌های نورگذر می‌تواند نور را با هر طیفی و هر رنگی که باشد از خود عبور دهند.

از مزیت‌های دیگری که این سنگ‌ها دارند می‌توان به اجرای ساده آن‌ها اشاره کرد. اجرای سنگ‌های نورگذر بسیار ساده می‌باشد و با یک آموزش ساده می‌توان آن را یاد گرفت. این سادگی در اجرا می‌تواند سرعت اجرای این سنگ‌ها را نیز در ساختمان بالا ببرد و در مقایسه با سایر سنگ‌ها در نصب زمان بسیار کوتاه‌تری را می‌برد. سنگ‌های نورگذر به علت انعطاف‌پذیری که در مقابل شکستگی و ضربه دارند مانند سنگ‌های سنتی با مشکل ترک خوردن و نشست روبه‌رو نخواهند بود. این انعطاف‌پذیری باعث می‌شود تا بتوان از این سنگ خاص در بخش‌های مختلف ساختمان از جمله برای نورپردازی سنگ پرطاووسی استفاده کرد.

دکمه بازگشت به بالا