علم و سلامت

شجره نامه بزرگ بشریت ترسیم شد

این تضمین می کند که منشاء تنوع ژنتیکی انسان می تواند به طور کامل از نظر جغرافیایی در سراسر جهان کشف شود.

تا به حال، بزرگ‌ترین چالش، یافتن راهی برای ترکیب توالی‌های توالی از پایگاه‌های داده مختلف و توسعه الگوریتم‌هایی برای کنترل داده‌های با این بزرگی بود. با این حال، دیروز، روش جدیدی که توسط محققان موسسه داده‌های بزرگ دانشگاه آکسفورد منتشر شد، می‌تواند به راحتی داده‌ها را از چندین منبع به هم متصل کند و بیش از یک میلیون توالی ژنوم را با قیمتی بالا ذخیره کند.

بزرگترین شجره نامه را برای تمام بشریت بسازید!

دکتر توضیح می دهد: «ما اساساً یک شجره نامه بزرگ می سازیم. Yan Wong، داده های ژنتیک تکاملی در سازمان های بزرگ و یکی از نویسندگان این مقاله. اصل و نسب برای کل نژاد بشر، که می تواند تاریخ تنوع ژنتیکی را در بین انسان های مدرن بازتولید کند. این شجره نامه به ما اجازه می دهد تا ببینیم که هر توالی ژنتیکی چگونه به انسان های دیگر در سراسر ژنوم مربوط می شود.

از آنجایی که نواحی ژنومی منفرد تنها از یکی از والدین به ارث می رسد، نسب هر نقطه از ژنوم را می توان به عنوان یک درخت در نظر گرفت. مجموعه ای از این درختان که “درخت توالی” یا نمودار نوترکیبی اجدادی نامیده می شود، مناطق ژنتیکی را به اجدادی که تنوع ژنتیکی برای اولین بار در آنها پدیدار شد، متصل می کند.

دکتر می‌گوید: «ما در حال تعمیر ژنوم اجدادمان و استفاده از آن‌ها برای ایجاد شبکه عظیمی از روابط هستیم. آنتونی وایلدر وونز، نویسنده اصلی مقاله، این تحقیق را به عنوان بخشی از دکترای خود دریافت کرد. سپس می توانیم زمان و مکان سکونت اجدادمان را تخمین بزنیم. قوت این رویکرد در این است که او می تواند اطلاعات بسیار کمی در مورد مفروضات بدست آورد و حتی می تواند نمونه هایی از ادیان جدید و قدیمی را در خود جای دهد.

در این مطالعه، داده‌های مربوط به ژنوم افراد مدرن و باستانی از هشت پایگاه داده مختلف جمع‌آوری شد و شامل 3609 توالی ژنوم فردی از 215 جمعیت بود.

نمونه ها شامل ژنوم های باستانی است که در سراسر جهان کشف شده و بیش از 100000 سال پیش دوباره کشف شده اند. الگوریتم‌ها مکان‌هایی را پیش‌بینی می‌کنند که فاکتورهای مشترک اصلی وجود دارد تا الگوهای تنوع ژنتیکی در درخت تکاملی را محاسبه کنند.

شبکه حاصل حدود 27 میلیون سالمند را شامل می شود. پس از آن، نویسندگان شبکه‌ای از نمونه‌های مربوط به مکان را به ژنوم اضافه کردند تا نمونه‌های استفاده شده توسط اجدادشان را تخمین بزنند.

این رویداد با موفقیت از یک رویداد مهم در تکامل انسان، از جمله مهاجرت به خارج از آفریقا استقبال کرد.

اگرچه این شجره نامه در حال حاضر فراوان ترین منبع است، اما محققان قصد دارند بینش بیشتری به آن بدهند و اطلاعات ژنتیکی بیشتری را اضافه کنند.

از آنجایی که داده ها بسیار کارآمد ذخیره می شوند، میلیون ها داده اضافه شده را می توان به ژنوم اضافه کرد.

دکتر می گوید: «این مطالعه راه را برای نسل بعدی هموار می کند تا دنیا را دنبال کنند. وانگ این شجره نامه در صورتی دقیق تر می شود که توالی توالی خاک های مدرن و باستانی را افزایش دهد و در نهایت بتوانیم یک قاب واحد ایجاد کنیم. اگرچه این مطالعه به انسان می پردازد، اما به طور کلی می تواند توسط موجودات زنده از اورانگوتان تا باکتری ایجاد شود.» این می تواند برای مطالعه پزشکی ژنتیک مفید باشد.

این مطالعه روز گذشته در مجله Science منتشر شد.

دکمه بازگشت به بالا