بین المللکسب و کار ویژه

شرایط زندگی در قبرس شمالی

زندگی در هر نقطه‌ای از جهان مزایا و معایب خاص خودش را دارد. چه کلان‌شهری پرجمعیت در قلب تمدن و چه سرزمینی آرام و به دور از هیاهو مثل قبرس. در این مطلب قصد داریم به معایب و مزایای زندگی در قبرس شمالی بپردازیم. سرزمینی در شرق مدیترانه و جنوب ترکیه با روزهای بلند و آفتابی (تقریبا ۳۰۰ روز از سال!) و طبیعتی زیبا و اینطور که می‌گویند، مردمانی خوشایند و خونگرم و مهربان.

اگر صحبت از چیدن برنامهٔ‌ سفر و گشت و گذار در بین باشد، هر جایی از زمین حکم یک تجربه و ماجراجویی جالب و خاطره‌انگیز را دارد. اما وقتی صحبت از زندگی و اقامت طولانی مدت است، متغیرهای دیگری وارد معادله می‌شوند و برخی مسائل به ظاهر پیش پا افتاده، وزن بیشتری در تصمیم‌گیری می‌گیرند. پس باید دید که این جزیرهٔ زیبا و آرام، که سالهاست بستر اختلافات و ناآرامی‌هایی بین ترکیه و سایر کشورهای جهان بوده، مقصد مناسبی برای زندگی هست و آیا معایب زندگی در قبرس به مزایای آن می‌چربد یا نه؟

جزیرهٔ قبرس بیش از یک میلیون و دویست هزار نفر جمعیت دارد و در تمام نقشه‌های جهان سرزمینی یکپارچه است. الا نقشه‌های کشور ترکیه که حرف دیگری دارند و این یکپارچگی را به رسمیت نمی‌شناسند. دولت ترکیه جزیره را به دو بخش جمهوری قبرس شمالی (طبیعتا در شمال جزیره) و جمهوری قبرس می‌شناسد و اینطور که پیداست، این قائله حالا حالاها ختم به خیر نمی‌شود. در هر حال نیمهٔ شمالی جزیره طبق آمار سال ۲۰۱۷ بیش از سیصد‌ هزار نفر سکنه داشته و در حال حاضر چیزی در حدود پانصد هزار نفر را در آن ناحیه که یک سوم کل مساحت جزیره است تخمین می‌زنند. پس مقدمه را کوتاه کنیم و سر اصل مطلب برویم و ببینیم مزایای زندگی در این جزیره چه هستند؟

Living conditions in Northern Cyprus

لقب جزیزه عشق بی‌‌علت نیست

اختلافات دولت‌ها بر سر مرزبندی و خط کشی جزیره، ذره‌ای از آرامش و زیبایی طبیعی آن کم نمی‌کند و قبرس به معنای واقعی کلمه زیباست. از این دست جزیره‌های رویایی و کارت پستالی که با سواحلی تمیز و آب‌هایی شفاف و ماسه‌های طلایی رنگ، نگاه هر بیننده‌ای را خیره می‌کند و این زیبایی محدود به چند نقطهٔ خاص نمی‌شود، بلکه کیلومترها در کرانهٔ مدیترانه ادامه دارد.

با دیدن سواحل قبرس شمالی، جایی برای تردید نمی‌ماند که  چرا این حجم عظیم از گردشگر، هر ساله به آن سرازیر می‌شوند و چرا بسیاری از زوج‌های اروپایی، عکاسی مراسم ازدواجشان را با پس‌زمینه‌ٔ دریا و صخره‌های تندیس‌مانند سواحل قبرس انجام می‌دهند. و توجیه می‌شویم که چرا عده‌ای دوران بازنشستگی خود را در این جزیره می‌گذرانند. بهر حال بیخود نبوده که طبق اساطیر کهن، آفرودیت، الههٔ عشق، از بین این همه سرزمین روی کرهٔ خاکی، قبرس را برای زاده شدن انتخاب کرده است!

انگلیسی به عنوان زبان غالب

در بین نگرانی‌های افراد برای مهاجرت به یک کشور تازه، دغدغهٔ‌ زبان پای ثابت دغدغه‌هاست. اما خوشبختانه این نگرانی برای مهاجرت به قبرس بسیار ناچیز است. این جزیره در روزگاران قدیم یکی از مستعمرات بریتانیا بوده و رگه‌هایی از آن دوران در عادات و فرهنگ و زبان اهالی این سرزمین باقی مانده است. اکثر اهالی و صاحبان کسب و کارها انگلیسی را به راحتی صحبت می‌کنند (حدود نود درصد) و  اگر زبانتان به اندازهٔ کافی خوب باشد، در کارهای روزمره به هیچ مشکلی بر نخواهید خورد.

نرخ پایین جرم و امنیت بالا

آرامش و زیبایی‌هایی که از آن صحبت کردیم، بدون امنیت واقعی و خاطر آسوده هیچ فایده‌ای ندارند. اگر هر دقیقه نگران این باشید که ممکن است کسی جیبتان را بزند یا در ساعات آخر شب نتوانید کنار ساحل قدمی بزنید،‌ قبرس که هیچ، خود بهشت هم جای مناسبی برای زندگی نیست. خوشبختانه قبرس از لحاظ نرخ جرم، اوضاع روبراهی دارد و نسبت به سایر نقاط مدیترانه و حتی اروپا، از امنیت بالاتری برخوردار است. طبق اطلاعات موجود همان جرایم محدودی هم که در جزیره رخ می‌دهد، به ندرت ماهیت خشونت‌آمیز دارند و روی هم رفته، پلیس قبرس خیلی سفت و سخت مراقب اوضاع است و روی برخی از مناطق مستعدتر، تمرکز بیشتری می‌گذارد.

امکان زندگی با هزینه پایین

هزینهٔ به مراتب پایین‌تری نسبت به اروپا،‌ آمریکا، کانادا، استرالیا و حتی همسایه‌اش یعنی قبرس جنوبی از مزایای زندگی در قبرس شمالی است. اما بر سر اینکه هزینه‌های قبرس شمالی از ترکیه ارزانتر است یا نه، حرف و حدیث‌های مختلفی وجود دارد و اعداد و ارقام قابل دسترس به این نکته اشاره دارند که ترکیه کماکان ارزانتر از قبرس شمالی است. آن هم نه یک ارزانی سر به سر و مماس، بلکه یک تفاوت قابل توجه و محسوس.

یک قدم تا ویزای شِنگن

تقریبا همان قوانینی که در کشورهای توسعه‌یافته‌ای مثل آلمان و فرانسه و هلند و بلژیک و سایر کشورهای اتحادیهٔ اروپا حاکمند، در قبرس شمالی هم حاکم هستند و با وجود احساس پدرخواندگی و حق آب و گلی که دولت کنونی ترکیه روی نیمه شمالی این سرزمین دارد، قبرس بخشی از اروپا محسوب می‌شود و با پاسپورت و اقامت دائم آن، رفت و آمد به تمام کشورهای اروپا و جهان امکانپذیر است.

معایب زندگی در قبرس شمالی

در بخش قبلی از مناظر زیبا و هوای تمیز و طرح‌های مالیاتی مناسب برای شرکت‌ها و فرصت‌های شغلی از راه دور و سبک زندگی آرام و امنیت بالای جزیره و مواردی دیگر صحبت کردیم. اما آیا قبرس شمالی به واقع چنین آرمانشهر و بهشتی بَرینی است و هیچ کم و کاستی ندارد؟ آیا معایب زندگی در قبرس در حدی هستند که فرد را در تصمیمش برای آینده دچار تردید کنند؟ یا کاستی‌هایش آنقدرها جدی نیستند و می‌شود آن را جای مناسبی برای کار و زندگی دانست؟

غافلگیری در خرید ملک

یکی دیگر از معایب زندگی در قبرس شمالی هزینه‌های غیرمترقبه‌ای است که در پروسهٔ خرید ملک با آنها مواجه می‌شوید. خوشبختانه این مشکلات با کمی مطالعه و دقت و مشاوره با افراد قابل اعتماد برطرف می‌شوند. اما اگر حواستان نباشد، ممکن است یک ملک قدیمی با کلی خرج‌های نامرئی و نامحسوس عایدتان شود و برای تعمیرات و نوسازی، مبلغ زیادی روی دستتان بگذارد. یا از آن بدتر، به سمت ملکی بروید که کلی بدهی پشت قباله‌اش دارد و از بد روزگار برای معاملهٔ ملک به تور آدم ناجوری بخورید. برای مشاوره و اطلاع دقیق از شرایط خرید ملک در قبرس با همکاران ما در در تماس باشید.

بازار کار دانشجویان خارجی

اگر به عنوان سرمایه‌گذار وارد جزیره شدید و قرار است کسب و کار خودتان را راه بیندازید که هیچ، اما اگر قرار بر زندگی دانشجویی باشد و چپ مالی چندان روبراهی هم نداشته باشید اوضاع کمی سخت می‌شود. یکی از معایب زندگی در قبرس شمالی اینست که دانشجویان بین‌المللی برای پیدا کردن کار به مشکل می‌خورند و اگر هم کاری پیدا کنند درآمد چندان درخور توجهی نخواهند داشت. البته همیشه موارد استثنا وجود دارد ولی قرار نیست روی شانس و اقبال حسابی باز کنیم.

آیا دانشجویان ایرانی در قبرس کار پیدا می‌کنند؟

بله. به طور کلی پیدا کردن کار دانشجویی در قبرس امکانپذیر است. اما در قبرس هم محدودیت هفته‌ای بیست ساعت در زمان ترم تحصیلی وجود دارد و فقط در فصل تعطیلات است که محدودیتی برای ساعات کاری وجود ندارد. بنابراین اگر تمکن مالی مناسبی نداشته باشید، با تکیه بر کار دانشجویی و درآمد پانصد، ششصد یورو در ماه از عهدهٔ هزینه‌های تحصیل و زندگی بر نخواهید آمد اگر شما متقاضی هستید که علاقه تحصیل دندانپزشکی در قبرس را دارید ابتدا باید تمام شرایط را در نظر بگیرید سپس اقدام کنید.

آیا در قبرس مشکلات تبعیض نژادی و رفتار نادرست با اقلیت‌ها وجود ندارد؟

خوشبختانه قبرس از این بابت جای مناسبی است و گفته می‌شود که مردم در قبرس شمالی از ساکنان قبرس جنوبی نسبت به مهاجران رفتار بهتری دارند.

مقایسه هزینه‌ها قبرس شمالی با جنوبی

بر طبق آخرین اطلاعات و آمار و ارقام، هزینه‌های زندگی در قبرس شمالی بدون احتساب هزینه‌های مسکن نسبت به درآمد از قبرس جنوبی گرانتر است. از طرفی واحد پول قبرس جنوبی یورو است و با تطابق آن با واحد پول لیر ترکیه که واحد پول قبرس شمالی بوده، این تفاوت‌ها در هزینه‌ها به طور واضح نشان داده خواهد شد. این درصد تفاوت در هزینه‌ها در زمینه اجاره و خرید مسکن بیشتر به چشم می‌آید. از نظر مسکن و درآمد هم حداقل درآمد در قبرس شمالی ماهیانه 300 دلار بوده در حالی که متوسط اجاره یک آپارتمان 1 خوابه نزدیک به 250 دلار است. در حالی که حداقل درآمد در قبرس جنوبی 1350 یورو بوده که متوسط اجاره یک آپارتمان 1 خوابه حدود 700 یورو می‌باشد.

قیمت مسکن در قبرس شمالی

قیمت پایین اجاره یا خرید ملک در قبرس شمالی نه تنها برای مهاجران و یا دانشجویان در حال تحصیل در این کشور بسیار مخارج زندگی را راحت‌تر می‌کند، بلکه این کشور را به یکی از مقاصد محبوب برای سرمایه‌‌گذاران خارجی و از طریق خرید ملک چه از کشورهای اروپایی و توسعه یافته و چه از کشورهای خاورمیانه‌ایی از جمله کشور ایران تبدیل نموده است. به ویژه اینکه نه تنها خرید آپارتمان بلکه خرید خانه‌های ویلایی شیک نیز در این کشور به قیمتی بسیار مناسب تمام می‌شود که نه تنها به عنوان سرمایه‌گذاری بلکه به عنوان یک محل اسکان عالی برای تعطیلات برای گردشگران سرمایه‌گذار به حساب می‌آید. هزینه خرید خانه در قبرس شمالی به ازای هر متر مربع 1000 دلار در مرکز شهر و 850 دلار به دور از مرکز شهر می‌باشد. همچنین هزینه اجاره آپارتمان تک خواب در مرکز و خارج از مرکز شهر به ترتیب ماهیانه 400 و 250 دلار و هزینه اجاره آپارتمان 3 خوابه در مرکز و خارج از مرکز شهر به ترتیب ماهیانه 750 و 590 دلار می‌باشد.

همه چیز درباره زندگی و آب و هوای قبرس شمالی

در حال حاضر ویزا724 فعالیتی در خصوص خدمات مرتبط با این صفحه ندارد، مطلب زیر صرفا جهت راهنمایی شما عزیزان تهیه شده است و می تواند به شما جهت مهاجرت به قبرس شمالی کمک کند، پس با دقت مطالعه بفرمایید.

قبرس شمالی کشوری در منطقه اروپایی است که تنها توسط کشور ترکیه به رسمیت شناخته می‌شود. قبرس در اصل به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم شده است که اتحادیه اروپا و سازمان ملل تنها بخش جنوبی آن را به رسمیت می شناسند و بر آن نام جمهوری قبرس را گذاشته‌اند. قبرس شمالی در یک سوم قسمت شمالی این کشور قرار دارد و جمعیت آن حدود 300000 نفر است.

اما قبرس شمالی بر خلاف تنش‌هایی که با جنوب و اتحادیه اروپا دارد، یک منطقه مستقل است که از طریق فرودگاه ارکان با دنیا ارتباط برقرار می‌کند. این فرودگاه رفت ‌و آمدهای خود را تنها از طریق ترکیه انجام می‌دهد. از آنجایی که این پروازها از نظر قبرس جنوبی غیرقانونی است، در صورتی که بخواهید از طریق شمال به قسمت جنوبی این کشور سفر کنید، با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد.

اما این تنش‌ها چیزی از جذابیت قبرس برای گردشگران و کسانی که قصد اقامت در این کشور را دارند، کم نمی‌کند؛ زیرا با تمامی این اوصاف بخش شمالی قبرس برای مسافران این کشور ایمن است. زبان اصلی مردم در قبرس شمالی ترکی است. البته بسیاری از مردم تا حدودی به زبان انگلیسی تسلط دارند. خصوصا پرسنل رستوران‌ها، فرودگاه، هتل‌ها و مغازه‌ها به خوبی به انگلیسی صحبت می‌کنند.اگر قصد سفر به این کشور را دارید، باید ارز لیر ترکیه را خریداری کنید. هر چند که دلار، یورو و پوند انگلیس هم در این کشور پذیرفته می شود.

یکی از دانشگاه های خوب در قبرس

دانشگاه شرقی مدیترانه (Eastern Mediterranean University یا EMU) در کیبرس شمالی، یکی از دانشگاه‌های برجسته و معتبر در منطقه است. این دانشگاه یکی از ارائه‌دهندگان برنامه‌های دندانپزشکی در منطقه می‌باشد.برنامه تحصیلی دندانپزشکی در این دانشگاه به دانشجویان امکان می‌دهد تا از تجربه‌ی آموزشی کامل و دانش فنی و عملی مناسب برای شروع یک مسیر حرفه‌ای کامل بهره‌مند شوند. برای کسب اطلاعات دقیقتر در مورد برنامه‌های تحصیلی دندانپزشکی این دانشکده دندانپزشکی دانشگاه EMU ، می‌توانید به وب‌سایت رسمی دانشگاه مراجعه کرده یا از طریق تماس با مشاوران دادمهر عدالت اطلاعات بیشتری را کسب کنید.

 

دکمه بازگشت به بالا