علم و سلامت

شکاف آمریکا و روسیه؛ چه بر سر ایستگاه فضایی می‌آید؟

سوال اصلی این است که اگر ایالات متحده از همکاری امتناع ورزد، چه کسی فضای بین المللی را در صورت سقوط مانع و خطر در قلمرو ایالات متحده یا اروپا تماشا خواهد کرد؟ همچنین ممکن است در این صورت بقایای ایستگاه به خاک چین یا هند بیفتد. البته خروج ایستگاه فضایی بین المللی از مدار در حال حاضر غیرممکن است و بیشتر احتمالات مطرح شده است.

شکاف آمریکا و روسیه  چه اتفاقی برای ایستگاه فضایی افتاد؟

آژانس فضایی آمریکا (ناسا) اکنون بر ادامه همکاری تاکید دارد. روسکوسموس قبلاً اعلام کرده بود که می خواهد تعهدات بین المللی را انجام دهد. این شامل تعمیر و نگهداری ایستگاه و پروازها و مأموریت ها می شود.

ماتیاس مورر فضانورد آلمانی اکنون با چهار آمریکایی و دو روس در فضای خارج از فضای انسان کار می کند. قرار است مارک وندی فضانورد ناسا در اواخر ماه مارس با روسی سایوز در ایستگاه ارتباط برقرار کند.

طبق نظر ناسا، همکاری با Roscosmos و سایر شرکا در ایستگاه فضایی بین‌المللی ادامه خواهد داشت و هیچ تغییری در فضا و فضا برنامه‌ریزی نشده است.

چندین مقام ناسا این موضوع را تکرار کردند، اما از اظهار نظر در مورد سایر موضوعات مربوط به درگیری اوکراین خودداری کردند.

در واقع، فراز و نشیب های سیاسی درگیری، سفر و پروژه های فضایی در واشنگتن-مسکو از معدود کشورهایی بوده اند که تغییر نکرده اند و همکاری بین دو طرف موثر بوده است. در آغاز سال 2022، ناسا با تمدید ایستگاه فضایی بین‌المللی تا سال 2030 موافقت کرد. اما Roscosmos گفته بود که او همکاری را به ایالت گسترش خواهد داد.

یان ورنر، مدیر سابق آژانس فضایی اروپا، ابراز امیدواری کرد که همکاری روسیه و غرب در زمینه اکتشافات فضایی با وجود تهاجم اوکراین به مسکو ادامه یابد. او گفت: “امیدوارم ماموریت های فضایی فراتر از مسائل ژئوپلیتیکی باشد.” به عنوان مثال، در دوران جنگ سرد و در سال 1975، آپولو و سایوز وارد تجارت فضاپیما شدند.

ورنر از سال 2015 تا 2021 رئیس آژانس فضایی اروپا (ESA) مستقر در پاریس بود.

ورنر که اکنون رئیس آکادمی علوم و مهندسی آلمان است، طرح صلح ISS را نام برد. این چیزی فراتر از عمل نمادین است. ترکیبی از سفر فضایی و همکاری می تواند پلی بین کشورها باشد.

46

دکمه بازگشت به بالا