ضرورت نیازمحوری در پژوهش های علمی دانشگاهی

خسروپناه مطرح کرد؛

ضرورت نیازمحوری در پژوهش‌های علمی دانشگاهی
ضرورت نیازمحوری در پژوهش های علمی دانشگاهی

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران بر ضرورت نیازمحور شدن پژوهش های دانشگاهی و حل چالش های واقعی جامعه تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری آنا حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران ضمن تبریک ایام الله دهه فجر اعیاد شعبانیه و ولادت امام حسین (علیه السلام) و تقدیر از وزارت دفاع و دانشگاه صنعتی مالک اشتر برای برگزاری نشست حکمت بنیان تأکید کرد: تجلیل و تکریم از پژوهشگران اقدامی حکیمانه اثربخش و انگیزه بخش در مسیر تولید علم و فناوری است.

ضرورت تفکیک میان حکمرانی و حکومت داری

خسروپناه با اشاره به اهمیت حکمرانی حکمی علم و فناوری تصریح کرد: اصول حکمرانی حکمی در علم و فناوری بسیار راهبردی است اما هنوز برخی میان حکمرانی و حکومت داری تفاوتی قائل نمی شوند و کمتر به مفهوم اصطلاحی حکمرانی توجه دارند.

وی تأکید کرد: حکمرانی صرفاً یک دانش مدیریتی نیست بلکه یک تکنولوژی نرم اجتماعی است که نقش مهمی در اثرگذاری مشارکت و تسهیل گری ایفا می کند.

حکمرانی حکمی و اصول یازده گانه آن

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به ایده جدید حکمرانی حکمی گفت: این حکمرانی مبتنی بر حکمت بوده و دارای یازده اصل کلیدی در ساحت علم و فناوری است. اصل اول علم توحیدی است چگونگی درک مفاهیم علمی مانند فیزیک و کوانتوم از منظر توحیدی و نگاه به عالم به عنوان محضر پروردگار مورد تاکید است.

وی ادامه داد: اصل دوم حکمت بنیان بودن است تفاوت میان علم و حکمت که در آن علاوه بر عقل نظری از عقل عملی عقل معاش و عقل معاد نیز بهره گرفته می شود. اصل سوم مسئله محوری و کشف اولویت هاست شناسایی مسائل و چالش های علمی و فناوری با توجه به محدودیت منابع انسانی و مالی مدنظر است.

خسروپناه با بیان اینکه چهارمین اصل عمق بخشی است گفت: بر این اساس تمرکز بر پژوهش های عمیق و راهبردی در حوزه علم و فناوری مورد تاکید است. اصل پنجم سیاست گذاری و تدوین نقشه جامع علم و فناوری است چراکه میان سیاست گذاری و طراحی نقشه راه تفاوت است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اصل ششم پیوند تنظیم گری با سیاست گذاری است چراکه باید ناهماهنگی های قانونی و سیاست گذاری در سطوح مختلف حکمرانی علمی رفع شود. اصل هفتم مشارکت علمی با مراکز دانشگاهی است فراتر رفتن از تفاهم نامه های رسمی و ایجاد ارتباط عمیق میان دانشگاه ها برای جلوگیری از موازی کاری علمی باید مدنظر باشد.

وی طی کردن فرآیند TRL (از ایده تا تجاری سازی) را اصل هشتم خواند و گفت: تبدیل ایده های علمی به فناوری های نرم و محصولات تجاری باید در اولویت باشد. کاربست علم و فناوری در نیاز های مردم اصل نهم است. نقش دانشگاه در پیوند میان دانش فناوری صنعت و تأثیر آن در زندگی عمومی جامعه باید بررسی شود. فرآیندسازی و گفتمان سازی اصل دهم است و فراتر از تولید علم و فناوری به فرهنگ سازی در سطح جامعه نیاز داریم. اصل یازدهم نظارت مستمر است در این زمینه رصد میزان اثرگذاری سیاست ها و نقشه های علمی تدوین شده باید در دستور کار باشد.

خسروپناه با تأکید بر اهمیت نیازمحور شدن پژوهش های علمی در دانشگاه ها تصریح کرد: باید بررسی کنیم که با این رشد علمی چه میزان از پژوهش های ما به حل نیاز های واقعی مردم منجر شده است.

وی در پایان با اشاره به تدوین اسناد راهبردی در شورای عالی انقلاب فرهنگی از مسئولان خواست سند دانشگاه ملی را رصد کنند و در فرآیند حکمرانی علم و فناوری همچون گذشته با این شورا مشارکت داشته باشند.

دکمه بازگشت به بالا