علم و سلامت

ضروری‌ترین مواد مغذی برای افراد کهنسال

به گزارش شفاف، با افزایش سن خطر ابتلا به بیماری در افراد افزایش می یابد. بنابراین لازم است سالمندان رژیم غذایی غنی از مواد مغذی و ویتامین های مختلف داشته باشند. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که افراد با افزایش سن بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های بیشتری هستند.

در این مقاله به مهمترین مواد مغذی مورد نیاز افراد در سنین پایین می پردازیم.

1- کلسیم

متأسفانه با افزایش سن، افراد مسن بیشتر از دریافت کلسیم از دست می دهند. از این رو افراد مسن در معرض خطر بیشتری برای پوکی استخوان هستند. این امر به ویژه برای زنان یائسه بسیار مهم است. کلسیم به ماهیچه ها، اعصاب، سلول ها، رگ های خونی و عروق خونی کمک می کند تا به درستی کار کنند.

2- ویتامین B12;

این ویتامین به طور مستقیم در تولید خون و سلول های عصبی نقش دارد. انسان می تواند به طور طبیعی این ویتامین را از محصولات حیوانی مانند گوشت، ماهی، تخم مرغ و محصولات لبنی دریافت کند. سبزیجات در معرض خطر بالایی برای کمبود ویتامین B12 هستند.

3- ویتامین D:

این ویتامین برای جذب کلسیم ضروری است. بنابراین افراد برای پیشگیری از پوکی استخوان باید به مصرف ویتامین D توجه ویژه ای داشته باشند. همچنین در عملکرد صحیح سیستم ایمنی، سیستم عصبی و عضلات نقش دارد.

4- ویتامین B6;

بدن از این ویتامین برای مبارزه با میکروب ها و تولید انرژی بیشتر استفاده می کند. ویتامین B6 همچنین به رشد مغز کودک کمک می کند. با افزایش سن، نیاز بدن به این ویتامین افزایش می یابد. مطالعات نشان داده است که بزرگسالان دارای سطوح بهتری از عملکرد مغز ویتامین B6 هستند.

5. منزیم
6- پروبیوتیک ها
7. اسیدهای چرب امگا 3
8- روی
9- سلنیوم
10- پتاسیم
11- فولات
12- فیبر
13 – مولتی ویتامین

سالمندان باید رژیم غذایی غنی و متنوع داشته باشند. متاسفانه با افزایش سن میزان جذب مواد مغذی در دستگاه گوارش نیز کاهش می یابد. بنابراین مهم است که میزان مصرف مواد مغذی توسط سالمندان را در نظر بگیرید. بهتر است هر سال کمبودهای بدن خود را اندازه گیری کنید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دکمه بازگشت به بالا