علم و سلامتکسب و کار ویژه

علائم ظاهری واریکوسل

کیسه بیضه کیسه بیضه پوشیده از پوست است که شامل بیضه ها می شود و همچنین حاوی شریان ها و سیاهرگ هایی است که خون را به غدد تولید مثل می برند. ناهنجاری های وریدهای بیضه می تواند باعث بیماری عروقی بیضه شود. با کلینیک  دکتر کیوان آقامحمدپور بمانید

واریکوسل چیست؟

واریکوسل یک سیاهرگ بزرگ شده در کیسه بیضه است. به این رگ ها شبکه پلکسی فرم می گویند.

رگ های واریسی فقط در پلک ها یافت می شوند. این بسیار شبیه به وریدهای واریسی در پاها است. وریدهای واریسی می توانند بر تولید و کیفیت اسپرم تأثیر بگذارند. در برخی موارد منجر به ناباروری می شود (در این مقاله می توانید در مورد ناباروری در تخمدان بخوانید.) کاهش اندازه بیضه از دیگر عوارض واریس است.

واریکوسل شایع است. این بیماری در 15 درصد از جمعیت مردان بالغ و حدود 20 درصد از نوجوانان رخ می دهد. این بیماری در مردان بین 15 تا 25 سال شایع تر است.

واریکوسل معمولا در دوران بلوغ ایجاد می شود و بیشتر در سمت چپ بیضه دیده می شود. آناتومی سمت راست و چپ کیسه بیضه یکسان نیست. واریکوسل در هر دو طرف ایجاد می شود، اما بسیار نادر است. همه واریکوسل ها بر تولید اسپرم تأثیر نمی گذارند.

چه عواملی باعث ایجاد واریکوسل می شود؟

بیضه ها با اتصال به طناب منیسک در جای خود ثابت می شوند. طناب که از هر بیضه حمایت می کند، وریدها، سرخرگ ها و اعصاب متعلق به هر بیضه را نیز حمل می کند. در وریدهای سالم داخل کیسه بیضه، مجموعه ای از دریچه های یک طرفه وجود دارد که خون را از داخل بیضه به کیسه بیضه و از آنجا به قلب برمی گرداند. گاهی اوقات خون به راحتی در این رگ ها حرکت نمی کند و تجمع می یابد و باعث متورم شدن سیاهرگ می شود.

هیچ عامل خطر خاصی برای ایجاد واریکوسل وجود ندارد و علت دقیق آن ناشناخته است.

علائم و نشانه های واریس

واریکوسل ممکن است علائم خاصی ایجاد نکند. اما علائم رایجی که می توانید مشاهده کنید عبارتند از:

1. تومور در یکی از بیضه ها

2. تورم اسکروتوم

3. رشد یا پیچ خوردگی قابل توجه وریدهای کیسه بیضه که اغلب مانند کیسه ای پر از کرم ظاهر می شود.

4. درد مبهم و مکرر در ناحیه بیضه

عوارض احتمالی واریکوسل

این مشکل می تواند باروری را تحت تاثیر قرار دهد. واریکوسل در 44-35 درصد از مردان با ناباروری اولیه و در 45 تا 81 درصد از مردان با ناباروری ثانویه وجود دارد.

ناباروری اولیه زمانی است که زوجین پس از حداقل یک سال تلاش نتوانند باردار شوند. ناباروری ثانویه به وضعیتی اطلاق می‌شود که زوجی حداقل یک فرزند داشته‌اند اما دوباره باردار نمی‌شوند.

چگونه واریکوسل را تشخیص دهیم؟

پزشک معمولا بعد از معاینه فیزیکی مشکل را تشخیص می دهد. آبله مرغان همیشه در حالت دراز کشیدن احساس نمی شود یا دیده نمی شود. پزشک بیضه های بیمار را در حالت ایستاده و دراز کشیده معاینه می کند.

ممکن است پزشک شما نیاز به سونوگرافی از کیسه بیضه شما داشته باشد. این آزمایش به اندازه گیری رگ های خونی در اسپرم کمک می کند و تصویر واضحی از مشکل به پزشک ارائه می دهد.

پس از بررسی واریکوسل، پزشک آن را با یکی از سه درجه بالینی طبقه بندی می کند. بسته به اندازه توده در تخمدان ها از 1 تا 3 درجه بندی می شوند. درجه 1 کوچکترین و درجه 3 بزرگترین است.

اندازه لزوماً بر دوره کلی درمان تأثیر نمی گذارد، زیرا ممکن است نیازی به درمان نداشته باشید. گزینه های درمانی به شدت مشکل ناباروری بستگی دارد.

روش های درمان واریکوسل

واریکوسل همیشه نیاز به درمان ندارد، اما ممکن است در شرایط زیر نیاز به درمان داشته باشید:

• درد

• آتروفی بیضه

• ناباروری

اگر به دنبال فناوری کمک باروری هستید، ممکن است بخواهید درمان را در نظر بگیرید.

در برخی از افراد، این وضعیت می تواند باعث مشکلاتی در عملکرد طبیعی بیضه ها شود. در این حالت، هر چه زودتر درمان شود، شانس بیشتری برای بهبود تولید اسپرم در بیمار وجود دارد.

گاهی اوقات پوشیدن لباس زیر تنگ یا کیسه بیضه می تواند از بیضه ها حمایت کند و درد و ناراحتی را کاهش دهد. اگر علائم واریکوسل شدیدتر شود، ممکن است برای درمان آن به روش های پیشرفته تری مانند واریکوسلکتومی و آمبولیزاسیون واریکوسل نیاز باشد.

واریکوسلکتومی

واریکوسلکتومی یک عمل جراحی سرپایی است که در بیمارستان انجام می شود. در طی این روش، اورولوژیست ممکن است به داخل شکم رفته و وریدهای غیرطبیعی را فشار دهد. به این ترتیب خون موجود در رگ های غیر طبیعی به رگ های سالم منتقل می شود. در مورد آمادگی برای جراحی و نتایج مورد انتظار با پزشک خود صحبت کنید.

آمبولیزاسیون واریکوسل

آمبولیزاسیون واریکوسل یک روش سرپایی با حداقل تهاجم است که در آن یک کاتتر کوچک در ورید کشاله ران یا گردن قرار داده می شود. سپس یک کاتتر از طریق یک لوله به واریکوسل منتقل می شود و رگ های خونی مرتبط را مسدود می کند تا خون نتواند وارد آن شود.

دکمه بازگشت به بالا