علم و سلامت

علائم ۱۰ بیماری خاموش و مهلک

گزارش دوم واضح است اگر از ماهیت علائم آگاهی کافی داشته باشند، می توان از این بیماری ها پیشگیری کرد. با این حال، برخی از بیماری ها اغلب کشنده هستند مگر اینکه تشخیص داده و درمان شوند.

به گزارش دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، در اینجا به برخی از علائم پنهانی که ممکن است نشان دهنده یک بیماری جدی باشد اشاره می کنیم.

کاهش وزن ناخواسته به گفته انجمن سرطان آمریکا، اگر بدون پیروی از رژیم غذایی خاصی ۱۰ پوند (۴.۵ کیلوگرم) وزن کم کنید، ممکن است سرطان پانکراس، سرطان مری، سرطان معده یا سرطان ریه داشته باشید.

آسیب به دندان ها؛ بسیاری از افراد مبتلا به GERD متوجه نمی شوند که مینای دندان خود را می توان از بین برد. سایر علائم رفلاکس عبارتند از گلودرد مداوم، سرفه و بیزاری غیر قابل توضیح. اگرچه رفلاکس درمان نشده می تواند علت از دست دادن مینای دندان و شروع پوسیدگی دندان باشد، اما اگر به شکل پیشرفته ادامه یابد، فرد را در معرض خطر ابتلا به سرطان مری نیز قرار می دهد.

_ خارش پوست: این واکنش در آرنج، زانو، پوست و غیره. می تواند ناشی از گال باشد، اما گاهی اوقات می توان آن را یک بیماری سلیاک جدی تر نامید. افراد مبتلا به سلیاک نمی توانند حتی کمترین مقدار غذا را تحمل کنند. تا 25 درصد از افراد مبتلا به بیماری سلیاک، راش هایی به نام درماتیت هرپتی فرمیس را تجربه می کنند. این نوعی التهاب پوست قدیمی است که با جوش های کوچک و خارش دار مشخص می شود. بسیاری از بیماران نیز علائم گوارشی ناشی از عدم تحمل غذایی را ندارند. با شروع یک رژیم غذایی بدون گلوتن، بثورات ناپدید می شوند و بدن خود را از سایر عوارض طولانی مدت بیماری مانند پوکی استخوان یا سرطان روده کوچک محافظت خواهید کرد.

تغییرات در روده یا مثانه؛ ادرار بیشتر یا کمتر از حد معمول می تواند نشانه سرطان مثانه باشد. یبوست یا اسهال مکرر نیز در برخی موارد نشان دهنده سرطان تخمدان است. اگر هر یک از اینها بیش از یک هفته طول بکشد، باید با پزشک خود تماس بگیرید تا هرگونه بیماری را رد کنید.

ناخن خراشیده می شود: اگر ناخن‌های شما ترک‌های کوچک، گودال‌های سفید و خارش دارند، احتمالاً به بیماری پوستی پسوریازیس مبتلا هستید. در حالی که ممکن است فکر کنید خارش و قرمزی پوست تنها علائم این بیماری است. بین 80 تا 90 درصد افرادی که این علامت را دارند این بیماری را دارند. پسوریازیس یک بیماری پوستی مزمن خود ایمنی است. این بیماری زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن سیگنال های آسیب را ارسال می کند و این سیگنال ها سرعت چرخه رشد سلولی را افزایش می دهد. پسوریازیس مسری نیست.

درد آشیل؛ حتی اگر پوست شما شفاف و بدون خارش باشد، درد آشیل یا پاشنه پا می تواند نشانه ای از آرتریت پسوریاتیک باشد. این بیماری نوعی درد در تاندون ناشی از بیماری پوستی است. به گفته پزشکان، تورم سوسیس مانند در انگشتان دست و پا نیز یکی از علائم آرتروز است.

وحشت مکرر: اگر حتی در هوای گرم احساس سرما می کنید، ممکن است غده تیروئید پرکار داشته باشید. علت اصلی کم کاری تیروئید احساس سرما و لرز غیرطبیعی است. بهتر است در این زمان انرژی کمتری بسوزانید تا گرمای بیشتری از دست نرود.

سرفه های آزاردهنده: سرفه اغلب به معنای سرطان نیست و می تواند به دلیل آلرژی، آسم یا مشکلات سینوسی رخ دهد. اگر سرفه خشن باشد، ممکن است نشان دهنده سرطان ریه، حنجره یا گلو باشد.

_ خرخر می کندخروپف می تواند نشانه ای از آپنه انسدادی خواب باشد. این عارضه خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد. خروپف همچنین با احتقان شریان کاروتید در گردن همراه است. همچنین می تواند با سیگار کشیدن، کلسترول بالا و اضافه وزن همراه باشد.

_ خون ناشناخته: خونریزی غیرمعمول واژینال می تواند نشانه سرطان دهانه رحم یا آندومتر باشد. سرفه خونی نیز با سرطان ریه مرتبط است. وجود خون در مدفوع با سرطان کولورکتال و خون در ادرار با سرطان مثانه یا کلیه مرتبط است.

دکمه بازگشت به بالا