علم و سلامتکسب و کار ویژه

علت درد کف پا هنگام راه رفتن چیست؟

پا، از استخوان‌های کوچک زیادی تشکیل شده که هنگام راه رفتن می‌تواند باعث درد قابل توجهی شود. این استخوان‌ها ممکن است آسیب ببینند و سرمنشا درد شوند. با این حال، راه رفتن بیش از حد، یکی از دلایل رایج درد پا است، اما وجود عارضه زمینه‌ای یا بیماری نیز می‌تواند باعث شود پاهای شما هنگام راه رفتن صدمه دیده و درد بگیرند. برای آگاهی از علل درد پا به هنگام راه رفتن و اینکه چگونه از آن جلوگیری کنیم، بهتر است مقاله زیر را بخوانید. در اینجا، روش‌های تسکین و درمان درد پا و نیز علل و درمان مربوطه ذکر شده است. جهت اطلاعات بیشتر از علت درد کف پا همراه ما باشید.

What is the cause of foot pain when walking

علل درد پا هنگام راه رفتن و درمان آن

دلایل زیادی برای درد پا هنگام راه رفتن وجود دارد. بعضی از آنها عبارتند از:

خار پاشنه

فاشیای پلانتار، نواری در کف پا بوده که از پاشنه پا تا کف پای شما امتداد دارد. هنگامیکه این نوار کشیده می‌شود، پارگی‌های کوچکی ایجاد شده و بافت اطراف به جهت محافظت سفت شده و باعث ایجاد التهاب در پاشنه یا کف پا می‌شود. پیاده‌روی، به خصوص زمانیکه کفش نامناسب پوشیده باشید و روی آسفالت راه بروید، می‌تواند باعث ایجاد این التهاب دردناک شود. این عارضه همچنین می‌تواند ناشی از هرگونه تغییر ناگهانی در روال عادی پیاده‌روی شما باشد. افرادی که قوس کف پای زیادی دارند یا روی قسمت داخلی پای خود راه می‌روند (که به عنوان پرانتینگ شناخته می‌شود) بیشتر مستعد ابتلا به این عارضه هستند. اگر اول صبح احساس یا داشته باشید، به احتمال قوی مبتلا به التهاب پاشنه شدید، زیرا این فاشیا، در طی شب سفت می‌شود. اگر این مشکل درمان نشود، می‌تواند باعث تجمع کلسیم شده و باعث ایجاد استخوانی دردناک در اطراف پاشنه پا شود که به عنوان خار پاشنه شناخته می‌شود.

به محض مشاهده‌ی اولین نشانه سفتی در کف پای خود، با انجام این کشش، نوار فاشیا را باز کنید: مچ پای آسیب دیده خود را در طرف دیگر پای سالمتان کنار ران بگذارید. انگشتان پا را با دست به سمت ساق پا بکشید تا جایی که احساس کشیدگی در کف پا کنید. دست مخالف خود را دور کف پای خود بگیرید به طوریکه یک نوار کشیده را در آن احساس کنید. این حرکت کششی را 10 مرتبه انجام دهید و هر کدام را به مدت 10 ثانیه نگه دارید. سپس بایستید و پای خود را با غلتاندن آن روی یک توپ گلف یا بطری پر آب ماساژ دهید. برای کاهش درد، کفش‌های طبی یا صندل‌هایی با کفی مناسب بپوشید. کفش پیاده‌روی را انتخاب کنید که در وسط آن خیلی انعطاف پذیر نباشد. آن‌ها باید در قسمت پنجه خم شوند، اما در قوس پا سفتی و پشتیبانی ایجاد کنند. همچنین کفی‌های مخصوصی وجود دارند که می‌تواند به جذب بخشی از فشار راه رفتن، به ویژه بر روی سطوح سخت کمک کنند. تا زمانیکه بتوانید بدون درد راه بروید، از مسیرهای مسطح (مانند جاده خاکی هموار) استفاده کنید و از راه رفتن روی سنگ‌فرش، شن و ماسه و زمین ناهموار که ممکن است باعث خم شدن بیش از حد کف پا شود، خودداری کنید. اگر التهاب فاشیای کف پا شما بدتر شد، از یک متخصص ارتوپد بخواهید یک آتل شبانه برای ثابت نگه داشتن پای شما در وضعیت کمی خمیده تجویز کند، که با سفت شدن فاشیای پا در هنگام خواب مقابله می‌کند.

بونیون

بونیون زمانی ایجاد می‌شود که استخوان‌های مفصل در سمت بیرونی انگشت بزرگ یا کوچک انگشت پا نامرتب شده و تورم دردناکی ایجاد می‌کند. به این عارضه به اصطلاح “بیرون زدگی استخوان شست پا” می‌گوییم. پاهایی با ، قوس کم یا آرتریت ممکن است بیشتر مستعد ایجاد بونیون باشند. این عارضه خود را با درد در کنار انگشت شست پا نشان می‌دهد.

کفش‌هایی بپوشید که پهن‌تر باشند، به خصوص در قسمت پنجه پا. اگر نمی‌خواهید برای خرید کفش جدید هزینه کنید، از کفاش بخواهید که کفش‌های قدیمی شما را کمی پهن‌تر کند. استفاده از پدهای مخصوص اینسوله چه در منزل و چه در بیرون بسیار مفید می‌باشد. همچنین گذاشتن کمپرس یخ به مدت 20 دقیقه پس از راه رفتن باعث کاهش درد ناحیه می‌شود. سونوگرافی یا سایر درمان‌های فیزیوتراپی نیز ممکن است التهاب را کاهش دهد. در موارد شدید ممکن است نیاز به جراحی برای برداشتن برآمدگی استخوانی و تراز مجدد مفصل انگشت پا باشد.

نوروما

اگر بافت اطراف عصب نزدیک پایه انگشتان پا ضخیم شود، می‌تواند باعث گزگز، بی‌حسی یا درد شده و به نواحی اطراف نیز نشر یابد. ممکن است به نظر برسد که روی یک سنگ مرمر قدم می‌گذارید. این بیماری که به عنوان عصب مورتون شناخته می‌شود، اغلب بین پایه انگشتان سوم و چهارم پا ایجاد می‌شود. این بیماری در زنان تا پنج برابر بیشتر از مردان است، احتمالاً به این دلیل که پاهای زنان ساختار متفاوتی دارد و زنان تمایل به پوشیدن کفش‌های باریک، پاشنه بلند یا بسیار تخت دارند. اگر مبتلا به عصب مورتون هستید، راه رفتن می‌تواند آن را تحریک کند. نوروما با درد در ناحیه کف پا یا بین انگشتان پا خود را نشان می‌دهد.

بسته به شدت نوروما (التهاب عصب مورتون)، درمان از پوشیدن کفش‌های جادارتر تا جراحی متفاوت است. در اولین نشانه به متخصص پا و یا فیزیوتراپ مراجعه کنید، زیرا این وضعیت می‌تواند به سرعت بدتر شود. اطمینان حاصل کنید که کفش‌های پیاده‌روی شما دارای پنجه جادار هستند. سعی کنید به طور کلی کفش‌های راحتی یا حتی کفش طبی بپوشید. استفاده از پدهای مخصوص اینسوله که فشار وارد بر پا را کاهش می‌دهند و ضربه را جذب می‌کنند نیز ممکن است کمک کننده باشد.

چه زمانی برای درد پا هنگام راه رفتن به پزشک مراجعه کنیم؟

درد پا اغلب با استفاده از درمان‌های خانگی ساده قابل تسکین است. با این حال، این احتمال وجود دارد که برخی داروها یا روش‌های درمانی خاص برای درمان درد پا مورد نیاز باشد.

بهتر است به پزشک مراجعه کنید اگر:

  • درد شما ظرف چند هفته پس از درمان خانگی بهبود نمی‌یابد.
  • تورم مداوم دارید که در عرض دو تا پنج روز بهبود نمی‌یابد.
  • بی‌حسی یا گزگز را تجربه می‌کنید که بیشتر یا تمام قسمت پایین پای شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

درمان را شروع کنید اگر:

  • نمی‌توانید روی پای خود وزن بندازید یا راه بروید.
  • مبتلا به دیابت و هر زخمی که در حال بهبود نیست یا قرمزی یا گرمی پوست می‌باشید.
  • علائم عفونت، مانند تب و حساسیت، گرمی، قرمزی، یا ترشح چرکی در ناحیه آسیب دیده دارید.

درد کف پا نشانه چیست؟

برای اینکه بدانید درد کف پا نشانه چیست، ابتدا باید به دنبال دلیل ایجاد درد در کف پا بگردید. گاهی درد نشانه بیماری‌های بخش‌های دیگر بدن است. برای مثال، اگر داشته باشید، با درد کف پا و کمر روبرو خواهید شد. گاهی درد به بخش‌های دیگر بدن ارتباطی ندارد و خود پا دچار مشکلات مختلفی مانند عفونت، آسیب یا بیماری‌های دیگر شده است.

انواع درد کف پا

انواع درد کف پا را می‌توان به شدید، متوسط و خفیف تقسیم‌بندی کرد:

  • اگر دچار درد شدید کف پا شده باشید، همیشه این درد را احساس می‌کنید و حرف زدن، خوابیدن، حرکت کردن دشوار و غیرممکن است.
  • در نوع متوسط نیز همیشه این درد را احساس می‌کنید و تمرکز کردن و خوابیدن به کاری دشوار تبدیل می‌شود؛ ولی می‌توانید بدون کمک دیگران از تخت خواب خود بلند شوید، دوش بگیرید و لباس بپوشید.
  • در موارد خفیف، برخی اوقات این درد را احساس می‌کنید. این درد آزاردهنده است؛ ولی شما می‌توانید فعالیت‌های روزمره را انجام دهید، به محل کار بروید و بخوابید.
    انواع درد کف پا را می‌توان از نظر مکان درد نیز تقسیم‌بندی کرد که عبارت‌اند از: ، درد زیر پنجه پا، درد قوس و درد انگشت پا.

علائم درد کف پا

درد، تورم، کبودی، درد ناگهانی، سوزش و دشواری در بلند کردن پا از روی زمین از علائم درد کف پا به شمار می‌روند. این علائم هنگامی که شروع به راه رفتن می‌کنید، بدتر می‌شوند. همچنین زمانی که استراحت می‌کنید، شدت علائم کمتر می‌شود. گاهی ممکن است احساس کنید سنگی کوچک زیر کف پا وجود دارد. این علامت نیز یکی دیگر از علائم درد کف پا محسوب می‌شود.

علت درد کف پا

پا را می‌توان بخشی پیچیده از بدن محسوب کرد؛ زیرا هر پا دارای 26 استخوان، 30 مفصل و تقریبا 100 ماهیچه و رباط برای اتصال استخوان‌ها است. همه بخش‌های ذکرشده به شما کمک می‌کنند بایستید، تعادل خود را حفظ کنید و راه بروید. این پیچیدگی باعث می‌شود انواع درد را احساس کنید. برای مثال، ممکن است کف پا فقط زمانی که به آن فشار وارد می‌کنید یا فقط در شب‌ها دچار درد شود.

با توجه به این توضیحات، درد کف پا ممکن است به دلایل بسیاری مشاهده شود. کفش‌های غیراستاندارد یا آسیب‌های فیزیکی به پا می‌توانند علت بسیاری از دردهای کف پا باشند. آسیب‌های فیزیکی ممکن است به علت ورزش یا ایستادن بیش از اندازه هنگام کار کردن مشاهده شود.

دکمه بازگشت به بالا