عمومیکسب و کار ویژه

فلو ترانسمیتر التراسونیک

فلومتر اولتراسونیک نوعی دبی سنج است که سرعت مایعات را اندازه گیری می کند. با استفاده از مبدل‌های اولتراسونیک، یک فلومتر می‌تواند سرعت متوسط ​​را در طول مسیر پرتو اولتراسونیک ساطع شده با اندازه‌گیری میانگین اختلاف زمانی بین پالس‌های اولتراسونیک منتشر شده در جهت جریان یا با اندازه‌گیری تغییر فرکانس اندازه‌گیری کند. سه مدل فلومتر اولتراسونیک بر اساس روش اندازه گیری وجود دارد:

جریان سنج یا روش اندازه گیری تغییر زمان را با توجه به اختلاف زمانی بین سنسورهای فرستنده و گیرنده ارسال کنید

فلومتر انعکاسی یا داپلر بر اساس تغییر امواج صوتی با توجه به اثر داپلر

دبی سنج کانال باز بر اساس دبی سنج کانال باز

اطلاعات فنی فلومتر اولتراسونیک

یکی از انواع فلومترها فلومترهای اولتراسونیک هستند که تحت تاثیر خواص صوتی سیال بوده و بسته به دبی جریان می توانند تحت تاثیر دما، چگالی، ویسکوزیته و ذرات معلق قرار گیرند. فلومترهای التراسونیک از نظر قیمت خرید بسیار متفاوت هستند، اما اغلب استفاده و نگهداری از آنها آسان است زیرا بر خلاف فلومترهای مکانیکی، از قطعات متحرک استفاده نمی کنند. جریان اولتراسونیک دارای خروجی دیجیتال است.

انواع دبی سنج التراسونیک در مورد نصب بر روی خطوط لوله:

فلومتر التراسونیک تسمه ای (با گیره)

فلومتر التراسونیک خطی

فلومتر التراسونیک I-clamp Sa

گیره بر روی دبی سنج اولتراسونیک

دستگاه ها به عنوان چسب روی آن به لوله متصل می شوند و از ژل یا گریس در زیر دستگاه ها استفاده می شود تا به مرور زمان دستگاه ها نچسبند.

فلومتر التراسونیک خطی

جریان سنج التراسونیک درون خطی

در حال حاضر دبی متر در جاده قرار می گیرد و سنسور در تماس مستقیم با سیال است و دقت اندازه گیری فلومتر بالا و حدود 0.75 تا 1 درصد است.

انواع دبی سنج التراسونیک

روش انتقال زمان

اندازه گیری جریان در دبی سنج اولتراسونیک که یکی از تجهیزات اندازه گیری دبی می باشد به روش شیفت زمانی به شرح زیر انجام می شود:

جریان سنج جابجایی زمان نوع Z یا ضریب Z

دبی سنج تایم شیفت نوع V یا فاکتور V

دبی سنج موقت نوع Z یا فاکتور Z

دبی سنج جابجایی زمانی نوع Z

در این روش سنسور به کانال متصل می شود و فرکانس کاری بین 850 کیلوهرتز تا 1.5 مگاهرتز می باشد. فلومترهای اولتراسونیک تفاوت بین زمان های انتقال پالس های اولتراسونیک ارسال شده در امتداد جهت را اندازه گیری می کنند. این اختلاف زمانی اندازه گیری شده متناسب با سرعت مایع در مسیر پرتو اولتراسوند است.

یک فلومتر جابجایی زمانی نوع V یا فاکتور V

فلومتر فاکتور V

در این روش سنسور در یک طرف لوله و با فاصله از قطر آن قرار می گیرد. پس از برخورد به سمت دیگر جاده، سیگنال ارسالی از سنسور منعکس شده و توسط سنسور دیگری دریافت می شود.

عملکرد جریان زمان-شکل V شکل

جریان های جابجایی زمانی نوع V یا فاکتور V برای مایعات تمیز بدون ذرات استفاده می شود و برای لوله هایی با اندازه 2 تا 4 اینچ استفاده می شود.

روش داپلر

روش داپلر

روش دیگر اندازه گیری جریان اولتراسونیک استفاده از شیفت داپلر است که از انعکاس پرتو اولتراسونیک توسط مواد منعکس کننده صدا مانند ذرات جامد یا حباب های هوا غوطه ور در مایع جاری یا تلاطم در سر مایع حاصل می شود. سنسورهای پیزوالکتریک در یک طرف قرار دارند و فرکانس کاری آنها 640 کیلوهرتز تا 1 مگاهرتز است.

فلومتر داپلر برای دوغاب، مایعات حباب دار، گازهایی با ذرات منعکس کننده صدا استفاده می شود. روش داپلر در مواردی مانند خدمات فاضلاب و یا تخلیه به دلیل ناپیوستگی و ناپیوستگی در موج صوتی استفاده نمی شود.

فلومتر اولتراسونیک با کانال باز

فلومتر اولتراسونیک کانال باز

در فلومتر اولتراسونیک کانال باز، سنسور اولتراسونیک ارتفاع آب در کانال باز را اندازه گیری می کند و بر اساس هندسه کانال می توان دبی از ارتفاع را تعیین کرد. سنسور اولتراسونیک معمولاً شامل یک سنسور دما است زیرا سرعت صوت در هوا تحت تأثیر دما است.

فلومتر اولتراسونیک قابل حمل

فلومتر اولتراسونیک قابل حمل

فلومتر اولتراسونیک قابل حمل جریان سیال را در لوله های تحت فشار بدون نیاز به برش یا باز کردن لوله ها اندازه گیری می کند و دبی یا دبی را در دو حالت ثابت و متحرک اندازه گیری می کند. قابلیت مانور دستگاه اندازه گیری جریان ورودی و خروجی سیستم را تحت فشار، بدون محدودیت مکان اندازه گیری یا نوع سیال، تسهیل می کند.

مزایای فلومترهای اولتراسونیک

دقت بالا

جریان غیر مسدود کننده

برای صنایع بهداشتی و غذایی قابل استفاده است و جریان را متوقف نمی کند

ظرفیت نصب برای لوله های بزرگ

او عمر طولانی دارد

پاسخ سریع

عدم تاثیر سیال بر روی فلومتر

دکمه بازگشت به بالا