عمومیکسب و کار ویژه

معرفی انواع سردخانه

بررسی انواع سردخانه و کاربرد آن معرفی سردخانه صنعتی بر اساس میزان دما سردخانه صنعتی از مجموعه‌ای از تأسیسات و ساختمان‌ها تهیه می‌شود ، که می‌توان مواد غذایی فاسد شدنی،محصولات کشاورزی و محصولاتی که قابلیت فاسد شدن را دارند درون سردخانه ،در دما و رطوبت مناسب محیط نگهداری کرد. تا مواد غذایی که به طور مصنوعی تهیه می‌شوند، طول عمر بیشتری برای استفاده داشته باشند.همچنین در ادامه لیستی از قیمت انواع یخچال قنادی و شیرینی فروشی ویترینی به همراه مشخصات دقیق آنها در اختیارتان قرار داده ایم که می تواند کمک بزرگی در انتخاب‌تان باشد.

انواع سردخانه بر اساس رنج دمایی

سردخانه بالای صفر

از سردخانه بالای صفر جهت نگهداری انواع میوه، سبزی، صیفی، محصولات لبنی و یا نگهداری کوتاه مدت جهت توزیع گوشت، مرغ و ماهی استفاده می‌شود.

رنج دمایی معمول در سردخانه بالای صفر بین 0 تا 4 درجه سانتی‌گراد است اما این بازه بسته به نوع مواد نگهداری شده در سردخانه می‌تواند متغیر باشد. به عنوان مثال این بازه در سردخانه دارویی بین 2 تا 8 درجه سانتی‌گراد است و در سردخانه‌های مخصوص کاربری‌های صنعتی گاهاً تا 15 درجه سانتی‌گراد بالای صفر نیز می‌تواند برسد.

سردخانه بالای صفر معمولاً در هایپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های بزرگ عرضه مواد غذایی و همچنین در نزدیکی باغات احداث می‌شوند.

سردخانه زیر صفر

از سردخانه زیر صفر جهت نگهداری مواد غذایی منجمد و یخ زده مانند گوشت، مرغ، ماهی و میگو و همچنین سبزیجات خرد شده و حبوبات پخته شده آماده طبخ که منجمد می‌باشند استفاده می‌شود.

رنج دمایی در سردخانه زیر صفری معمولاً بین 0 تا 18- یا 0 تا 20- می‌تواند متغیر باشد.

به دلیل دمای پایین سردخانه زیر صفری در هنگام احداث می‌بایست نهایت دقت را در هوابند بودن دیواره‌ها و سقف و همینطور درب آن داشت.

از سردخانه زیر صفر برای نگهداری و انبار کردن طولانی مدت مواد غذایی استفاده می‌شود.

سردخانه زیر صفر را معمولاً در رستوران‌ها، کترینگ‌ها، فروشگاه‌های مواد پروتئینی و همچنین در نزدیکی کشتارگاه‌ها و مراکز صید ماهی و میگو احداث می‌کنند.

انواع سردخانه با توجه به کاربرد های آنها

سردخانه ها دارای دو دسته اصلی بالای صفر و پایین صفر هستند که در کاربرد های خود متفاوت هستند. سردخانه های بالای صفر برای نگهداری میوه، دارو و لبنیات کاربرد دارد و بخش عمده کارکرد سردخانه پایین صفر برای نگهداری گوشت و مرغ و ماهی است.

دسته سومی از سردخانه ها وجود دارند که برای سرد کردن سریع مواد غذایی مورد استفاده قرار میگیرد که به آن تونل انجماد گفته می شود. نوع چهارمی از سردخانه ها وجود دارد که برای نگهداری بستنی کاربرد دارد که به آن سردخانه دو مرحله ای گفته می شود.

سردخانه مخصوص میوه و لبنیات

سردخانه هایی که برای نگهداری میوه و لبنیات مورد استفاده قرار میگیرند و از نوع بالای صفری هستند که برای نگهداری مواد غذایی در دمایی بالاتر از دمای انجماد کاربرد دارد.

دمای عادی این نوع سردخانه ها با توجه به نوع محصولی که درحال نگهداری است، بین ۰ تا ۴ درجه سانتیگراد میتواند در حال نوسان باشد. سردخانه های لبنیات تازه مانند شیر، دوغ و ماست و سردخانه های میوه و سبزیجات و همچنین سردخانه ای که برای نگهداری گوشت تازه استفاده می شود از این قبیل است.

سردخانه مخصوص گوشت و مرغ

سردخانه هایی که برای نگهداری گوشت و مرغ کاربرد دارد از نوع زیر صفری هستند و همانطور که از نامشان پیداست برای نگهداری مرغ و گوشت به صورت یخ زده استفاده می شوند.

دمای فعالیت این نوع از سردخانه ها زیر صفر درجه سانتیگراد بوده و دمای معمول آن ۱۸- درجه سانتیگراد است.

انواع گوشت و مرغ و ماهی و سایر مواد غذایی که نیاز دارند به صورت یخ زده نگهداری شوند در این نوع سردخانه ها حفظ می شود.

 تونل انجماد

تونل انجماد برای سرد و منجمد کردن مواد غذایی با سرعت بالایی استفاده دارد به صورتی که به سرعت دمای مواد غذایی را به ۱۸- درجه میرساند. دمای تونل انجماد به طور معمول تا ۴۰- درجه نیز میرسد.

سردخانه کانکسی

این نوع سردخانه‌ها مانند اتاقکی است که لوازم و تجهیزات سرمایشی داخل آنها نصب می‌شود و سیستم برودتی این سردخانه نیز از نوع فریونی می‌باشد و قابلیت حمل را نیز دارد.

سردخانه مواد شیمیایی

برخی از مواد شیمیایی فاسد شدنی هستند و باید در دمای خنک و حتی زیر صفر نگهداری شوند و برای این کار نیاز به سردخانه مواد شیمیایی است.

سردخانه هتل

سردخانه کاربرد زیادی در صنعت هتل‌داری دارد و نقش مهمی را برای نگهداری مواد غذایی تازه و باکیفیت در این مراکز ایفا می‌کند.

مبدل حرارتی سردخانه

اواپراتور سردخانه و کندانسور سردخانه مبدل های حرارتی سردخانه هستند. این تجهیزات بر اساس نوع محصول، ظرفیت سردخانه، نوع مبرد و نوع دیفراست برای هر یونیت سردخانه به شکل مستقل محاسبه، طراحی و انتخاب می گردند. در سردخانه های صنعتی معمولاً کندانسور و اواپراتور سردخانه به صورت سفارشی برای آن پروژه طراحی و تولید می گردد اما در سردخانه های کوچک و تجاری سایز های استاندارد موجود می باشد. مبدل های حرارتی می توانند از انواع وزشی (هوا خنک)، پوسته و لوله (آب خنک) و از نوع پلیتی باشند.

عایق سردخانه

عایق سردخانه از عوامل مهم و تأثیر گذار در کیفیت سردخانه و مصرف برق آن می باشد. در زیر به معرفی انواع عایق سردخانه می پردازیم.

  • ساندویچ پانل های پلی یورتان با دو رو ورق رنگی و با چگالی ۴۰ کیلوگرم بر مترمکعب با ضخامت های ۵ تا ۱۵ سانتیمتر بنا به دمای سردخانه بهترین گزینه جهت ایزولاسیون محسوب می شوند. از مزایای این نوع عایق می توان به کیفیت بالای اجرا، ضریب انتقال حرارت کمتر و سهولت در جابجایی سردخانه اشاره کرد.
  • ورق یا پانل عایق پلاستوفوم (EPS) و یا XPS با چگالی حدود ۲۰ تا ۴۰ کیلوگرم بر مترمکعب در ضخامت های گوناگون
  • درب های ساخته شده از پلی یورتان تزریقی از انواع کشویی و لولایی با چهارچوب و یراق آلات در ابعاد گوناگون بنا به ظرفیت و نیاز سردخانه

در انتخاب نوع عایق سردخانه باید توجه داشت که هر چه عایق مورد استفاده ضریب انتقال حرارت کمتری داشته باشد استهلاک دستگاه ها و مصرف برق کمتر خواهد بود. به عبارت دیگر با انتخاب عایق بهتر و کاهش بار برودتی مورد نیاز می توان یونیت سردخانه را کوچکتر انتخاب کرد.

سایر تجهیزات و قطعات سردخانه

سردخانه علاوه بر موارد فوق دارای قطعات و تجهیزات دیگری نیز می باشد. شیرآلات و کنترلر های سیکل تبرید و تابلوی برق سردخانه نقش مهمی در راندمان سردخانه و کنترل دقیق پارامتر های مد نظر ایفا می کنند. شرکت برودت کار اطلس در ساخت سردخانه ها از شیر آلات و کنترلر ها و تابلو برق های اتوماتیک از معتبرترین برندهای دنیا استفاده می کند. برخی از این برند ها دانفوسDanfoss، کستلCastel، پارکرParker، هنسنHansen، اشنایدرSchneider و زیمنسSIEMENS می باشند. برای دریافت قیمت تجهیزات سردخانه با ما در ارتباط باشید.

دکمه بازگشت به بالا