معرفی فیلم رانندگی (Drive-Away Dolls)

معرفی فیلم رانندگی (Drive-Away Dolls)
فیلم کمدی-جاده ای «رانندگی (دختران فراری)» (Drive-Away Dolls)، اولین تجربه کارگردانی انفرادی اتان کوئن، یک سفر سینمایی جسورانه است که ژانرهای کمدی، جنایی و جاده ای را در هم می آمیزد. این اثر، با رویکردی تازه به مضامین رهایی و ماجراجویی، چشم اندازی متفاوت از سینمای کوئن را به مخاطبان ارائه می دهد و نویدبخش آغازی بر یک سه گانه سینمایی است.
«رانندگی (دختران فراری)» به کارگردانی اتان کوئن و با همکاری همسرش تریشا کوک در نگارش فیلمنامه، محصول سال ۲۰۲۴ است که با بازی درخشان مارگارت کوالی و گرالداین ویسونافن، بینندگان را به سفری پر از اتفاقات غیرمنتظره می برد. این فیلم نه تنها به دلیل سبک کمدی سیاه و موقعیت های جنایی خود مورد توجه قرار گرفته، بلکه به عنوان اولین پروژه مستقل اتان کوئن، پس از دهه ها همکاری موفق با برادرش جوئل، اهمیت ویژه ای در کارنامه هنری او دارد. «دختران فراری» که در ژانر کمدی جاده ای و جنایی قرار می گیرد، با پیچش های داستانی و شخصیت های نامتعارف، تجربه ای نوین را برای علاقه مندان به سینما رقم می زند.
خلاصه داستان: سفری پر از پیچش های غیرمنتظره
«رانندگی (دختران فراری)» داستان جیمی (با بازی مارگارت کوالی)، دختری آزاد و رها را روایت می کند که پس از جدایی از نامزدش، به دنبال شروعی تازه است. او در این مسیر با بهترین دوستش، ماریان (با بازی گرالداین ویسونافن)، دختری محتاط و محافظه کار که به شدت نیازمند تغییر و رهایی از زندگی یکنواخت خود است، همراه می شود. این دو تصمیم می گیرند یک سفر جاده ای بداهه را به سمت تالاهاسی، فلوریدا، آغاز کنند تا هم از واقعیت های زندگی خود بگریزند و هم تجربه های جدیدی کسب کنند.
اما این سفر تفریحی به سرعت به یک ماجراجویی جنایی تبدیل می شود. هنگامی که این دو دوست به طور ناخواسته یک ساک مرموز را در صندوق عقب ماشین خود پیدا می کنند، پایشان به دنیای خطرناک و بی معنای جنایتکاران باز می شود. این ساک حاوی محتویات بسیار ارزشمندی است که گروهی از تبهکاران بی رحم به شدت به دنبال آن هستند. جیمی و ماریان ناگهان خود را در میان تعقیب و گریزهای پی درپی و موقعیت های کمدی-جنایی می یابند که برای نجات جان خود باید از هوش و شهامتشان استفاده کنند.
فیلم با ترکیبی از کمدی سیاه، لحظات اکشن و تعقیب و گریزهای پرهیجان، ماهیت سفر جاده ای و گریز از واقعیت را به چالش می کشد. در طول این سفر پرفرازونشیب، شخصیت ها با چالش های هویتی، مرزهای دوستی و مواجهه با ناشناخته ها روبرو می شوند که به تدریج آن ها را تغییر می دهد. «دختران فراری» فراتر از یک کمدی ساده، به بررسی تم هایی چون رهایی از قید و بندها، کشف خود و مقابله با ترس ها می پردازد.
دست اندرکاران اصلی: نبوغ پشت و جلوی دوربین
فیلم «رانندگی (دختران فراری)» حاصل همکاری خلاقانه تیمی از هنرمندان برجسته در پشت و جلوی دوربین است. این پروژه به دلیل ویژگی های خاص خود، از جمله اولین کارگردانی انفرادی اتان کوئن و حضور بازیگران شناخته شده، از همان ابتدا مورد توجه بسیاری قرار گرفت.
کارگردانی و فیلمنامه: نگاهی به همکاری اتان کوئن و تریشا کوک
اتان کوئن، نیمه گمنام ولی خلاق از برادران کوئن، پس از سال ها ساخت آثار ماندگار در کنار برادرش جوئل، در «دختران فراری» برای اولین بار به تنهایی سکان کارگردانی را به دست گرفته است. این رویداد، کنجکاوی های زیادی را در مورد تأثیر این استقلال بر سبک و سیاق فیلم سازی او برانگیخته است. آثار پیشین کوئن ها همواره با امضایی خاص از کمدی سیاه، دیالوگ های هوشمندانه و روایت های پیچیده شناخته شده اند. در «دختران فراری»، اتان کوئن سعی کرده است تا ضمن حفظ عناصر آشنای سبک خود، رویکردی تازه تر و شاید شخصی تر را به نمایش بگذارد.
فیلمنامه این اثر نیز حاصل همکاری اتان کوئن و همسرش، تریشا کوک است. تریشا کوک نقش کلیدی در توسعه ایده اصلی این پروژه داشته و این فیلم را به عنوان اولین قسمت از یک سه گانه با محوریت شخصیت های کوئیر و اقلیت ها توصیف کرده است. او در مصاحبه ای با رسانه کولایدر (Collider) اظهار داشت که ایده ساخت این سه گانه بیش از ۲۰ سال است که در ذهن آن ها شکل گرفته و هدفشان ساخت فیلم هایی بوده که فرزندانشان در آینده بتوانند آن ها را تماشا کنند و از آن لذت ببرند. این پشتوانه فکری طولانی و دیدگاه خاص نویسندگان، عمق بیشتری به داستان فیلم می بخشد.
بازیگران: ستارگان فیلم و نقش آفرینی های کلیدی
بازیگران «رانندگی (دختران فراری)» مجموعه ای از استعدادهای نوظهور و چهره های شناخته شده هالیوود را در خود جای داده است که هر یک به نوبه خود به جذابیت فیلم افزوده اند:
* مارگارت کوالی در نقش جیمی: کوالی با بازی درخشان خود، شخصیت جیمی را به عنوان دختری جسور، بی پروا و در عین حال آسیب پذیر به تصویر می کشد. او به خوبی توانسته ابعاد مختلف این کاراکتر را در طول سفر جاده ای نشان دهد و نقش محوری در پیشبرد داستان دارد.
* گرالداین ویسونافن در نقش ماریان: ویسونافن در نقش ماریان، دوست محتاط و تا حدی دست وپا چلفتی جیمی، کنتراست جذابی را با شخصیت کوالی ایجاد می کند. بازی او به عنوان نیروی مقابل جیمی، که سعی در نظم دادن به هرج ومرج پیرامونشان دارد، لحظات کمدی بسیاری را به وجود می آورد و در عین حال عمق عاطفی کاراکترش را نیز به خوبی نمایش می دهد.
علاوه بر دو بازیگر اصلی، چندین ستاره دیگر نیز در نقش های مکمل به ایفای نقش پرداخته اند که به غنای فیلم افزوده اند:
* پدرو پاسکال: این بازیگر محبوب که به خاطر نقش آفرینی هایش در سریال هایی مانند «ماندالورین» (The Mandalorian) و «آخرین بازماندگان» (The Last of Us) شهرت دارد، با حضوری کوتاه اما تأثیرگذار، به پیچیدگی های طرح جنایی فیلم می افزاید.
* مت دیمون: یکی دیگر از بازیگران نام آشنا که با نقش آفرینی در فیلم، بُعد دیگری به داستان می بخشد و حضورش توجه مخاطبان را به خود جلب می کند.
* بنی فلدستاین، کولمن دومینگو و بیل کمپ نیز از دیگر بازیگرانی هستند که با مهارت خود، شخصیت های فرعی را به یادماندنی کرده اند و به شکل گیری اتمسفر کمدی-جنایی فیلم کمک شایانی کرده اند.
تهیه کنندگان این فیلم، رابرت گرف، تیم بوان و اریک فلنر هستند که با حمایت خود، امکان ساخت این پروژه منحصر به فرد را فراهم آورده اند.
فرایند تولید و اکران: از ایده تا پرده سینما
تولید فیلم «رانندگی (دختران فراری)» دارای جنبه های جالبی است که نه تنها به ریشه های این پروژه، بلکه به چالش های پیش روی آن نیز اشاره دارد.
ریشه ها و الهامات: سه گانه دالز و فراتر از آن
ایده فیلم «رانندگی (دختران فراری)» ریشه ای ۲۰ ساله دارد. اتان کوئن و تریشا کوک، سال ها پیش از ساخت این فیلم، ایده ساخت یک سه گانه با محوریت شخصیت های کوئیر و اقلیت ها را در ذهن خود پرورانده بودند. «دختران فراری» اولین قسمت از این مجموعه سه گانه «درجه ب» (B-movie) است که با هدف سرگرم کردن و ارائه دیدگاهی متفاوت ساخته شده است.
تریشا کوک در مورد این سه گانه اظهار داشته است: ما در طول ۲۰ سال گذشته در حال نوشتن این سه گانه ی «درجه ب» بوده ایم و ایده اصلی ما این بوده که سه فیلم با محوریت شخصیت های کوئیر و اقلیت ها بسازیم تا وقتی بچه های مان پیر شده بودند آن ها را تماشا کنند و کمی با آن بخندند. اکنون یکی از آن ها را ساخته ایم.
یکی از الهامات اصلی این فیلم، اثر «آن سوی دره عروسک ها» (Beyond the Valley of the Dolls) محصول سال ۱۹۷۰ به کارگردانی راس مایر بوده است. این الهام گیری نشان دهنده علاقه کوئن و کوک به ژانر فیلم های کالت و کمدی های نامتعارف است که به آن ها اجازه می دهد فضایی آزادتر برای خلاقیت و طنزپردازی داشته باشند.
جزئیات تولید و زمان بندی اکران
فیلمبرداری «رانندگی (دختران فراری)» در اوت سال ۲۰۲۲ در شهر پیتسبرگ، پنسیلوانیا آغاز شد. این فیلم با مدت زمان ۸۳ دقیقه، یک تجربه سینمایی کوتاه و پویا را به بیننده ارائه می دهد که از کش دادن بیهوده داستان جلوگیری می کند و بر روایت سریع و جذاب متمرکز است.
تاریخ های اکران فیلم نیز دستخوش تغییراتی شد. این فیلم ابتدا قرار بود در تاریخ ۲۲ سپتامبر ۲۰۲۳ (۳۱ شهریور ۱۴۰۲) در ایالات متحده اکران شود، اما به دلیل اعتصابات ۲۰۲۳ SAG-AFTRA (اتحادیه بازیگران و هنرمندان رادیو و تلویزیون)، اکران آن به تعویق افتاد. سرانجام، «دختران فراری» در ۲۲ فوریه ۲۰۲۴ در استرالیا و روز بعد، یعنی ۲۳ فوریه ۲۰۲۴، توسط شرکت فوکس فیچرز (Focus Features) در ایالات متحده منتشر شد. اکران فیلم در بریتانیا نیز برای ۱۵ مارس ۲۰۲۴ برنامه ریزی شده بود. این تأخیرها، انتظار مخاطبان را برای تماشای اولین اثر انفرادی اتان کوئن بیشتر کرد.
تحلیل نقدها و بازخوردهای منتقدان
پس از اکران، «رانندگی (دختران فراری)» نقدهای مختلط تا متوسطی از سوی منتقدان دریافت کرد. این بازخوردها نشان دهنده وجود دیدگاه های متفاوت نسبت به سبک و محتوای فیلم بود.
نقاط قوت: درخشش کمدی سیاه و بازیگران
منتقدان عموماً از چند جنبه فیلم به عنوان نقاط قوت آن یاد کرده اند:
* کمدی سیاه و فضای نامتعارف: بسیاری از منتقدان، طنز سیاه و منحصر به فرد فیلم را ستودند که یادآور آثار پیشین اتان کوئن در کنار برادرش بود. این کمدی، در دل موقعیت های جنایی و غیرمنتظره، به خوبی عمل کرده و لحظات خنده داری را خلق می کند.
* بازی بازیگران: عملکرد بازیگران، به ویژه مارگارت کوالی و گرالداین ویسونافن در نقش های اصلی، از جمله نکات مثبتی بود که مورد تحسین قرار گرفت. شیمی بین این دو بازیگر و توانایی آن ها در به تصویر کشیدن شخصیت های متفاوت و جذاب، به جذابیت فیلم افزود. پدرو پاسکال و مت دیمون نیز با حضورهای کوتاه اما پررنگ خود، تاثیرگذاری قابل توجهی در داستان داشتند.
* سبک بصری و کارگردانی کوئن: با وجود اینکه این اولین تجربه کارگردانی انفرادی اتان کوئن بود، بسیاری از منتقدان امضای بصری او را در فیلم تشخیص دادند. کارگردانی او در ایجاد فضایی پویا و درگیرکننده در یک فیلم جاده ای، به خوبی مشهود بود.
نقاط ضعف: چالش ها در فیلمنامه و انسجام
در مقابل، برخی انتقادات نیز به فیلم وارد شد:
* ضعف در فیلمنامه و عدم توسعه کافی شخصیت ها: از جمله مهم ترین انتقادها، به فیلمنامه و توسعه نامناسب برخی شخصیت ها اشاره داشت. برخی منتقدان معتقد بودند که با وجود پتانسیل بالای داستان و ایده های جذاب، فیلمنامه در پرداخت عمیق تر شخصیت ها و ایجاد یک خط داستانی منسجم تر، کمی دچار کاستی بود.
* عدم انسجام در لحن یا پیام: برخی نیز به عدم انسجام کامل در لحن فیلم اشاره کردند، به طوری که گاهی اوقات بین کمدی، هیجان و عناصر جنایی، توازن کافی برقرار نشده بود. این مسئله ممکن است باعث سردرگمی برخی از بینندگان شده باشد که انتظار یک لحن یکپارچه تر را از فیلم داشتند.
* امتیازات منتقدان: در وب سایت Metacritic، فیلم با امتیاز ۵۶ از ۱۰۰، بر اساس ۴۴ نقد، نشان دهنده نقدهای متوسط تا مختلط بود. همچنین در وب سایت Rotten Tomatoes، فیلم امتیازی در حدود ۶۲٪ را بر اساس نظرات منتقدان دریافت کرد که اجماع آن ها این بود که «دختران فراری» دارای لحظات درخشان و بازی های خوبی است، اما در مجموع نتوانسته به طور کامل پتانسیل خود را شکوفا کند.
مقایسه با آثار پیشین کوئن: جایگاه دختران فراری
یکی از بحث های داغ پس از اکران «دختران فراری»، مقایسه آن با آثار نمادین برادران کوئن بود. اتان کوئن خود اذعان داشته که این فیلم با آثاری مانند «ای برادر، تو کجایی؟» (O Brother, Where Art Thou?) محصول سال ۲۰۰۰ و «لبوفسکی بزرگ» (The Big Lebowski) محصول سال ۱۹۹۸ قابل مقایسه است. این در حالی است که تریشا کوک معتقد است «دختران فراری» شباهت بسیاری به «بزرگ کردن آریزونا» (Raising Arizona)، عنوان جنایی کمدی محصول سال ۱۹۸۷ با بازی نیکلاس کیج، دارد.
با این حال، بسیاری از منتقدان و طرفداران، «دختران فراری» را در سطح شاهکارهای قبلی کوئن ها نمی دانستند. این فیلم، با وجود جذابیت های خاص خود، نتوانست همان تأثیر و جایگاه ماندگار آثار کلاسیک آن ها را به دست آورد. این مسئله شاید به دلیل تفاوت در رویکرد کارگردانی انفرادی و نبود مشارکت خلاقانه جوئل کوئن در این پروژه باشد.
چشم انداز آینده: سه گانه دالز و افق های جدید
یکی از هیجان انگیزترین جنبه های مربوط به فیلم «رانندگی (دختران فراری)»، تأیید رسمی اتان کوئن و تریشا کوک مبنی بر اینکه این فیلم آغاز یک سه گانه سینمایی است. این خبر نه تنها به طرفداران امیدواری برای تماشای ماجراهای بیشتر شخصیت های «دالز» می دهد، بلکه نشان دهنده یک برنامه بلندمدت و جاه طلبانه از سوی سازندگان است.
کوئن و کوک دلیل جالبی برای تصمیم خود مبنی بر ساخت یک سه گانه ارائه داده اند. کوئن به شوخی گفته است که هیچ کس دو فیلم از یک سری نمی سازد، بنابراین ما مجبوریم سه تا بسازیم! این شوخی، در عین حال، نشان دهنده تعهد آن ها به توسعه این دنیا و شخصیت ها در طول چند فیلم است. آن ها همچنین تأیید کرده اند که کار نگارش فیلمنامه دومین عنوان از این تریلوژی را نیز به اتمام رسانده اند. این موضوع، سرعت و جدیت آن ها در پیگیری این پروژه را نشان می دهد و می توان انتظار داشت که قسمت بعدی سه گانه نیز در آینده نزدیک وارد مرحله تولید شود.
این سه گانه به کوئن و کوک اجازه می دهد تا با آزادی بیشتری به کاوش در تم های مورد علاقه خود، به ویژه در مورد شخصیت های کوئیر و اقلیت ها، بپردازند. این رویکرد می تواند فیلم های بعدی را نه تنها از نظر داستانی بلکه از نظر اجتماعی نیز غنی تر کند. انتظار می رود که قسمت های بعدی نیز با همان سبک کمدی-جاده ای و جنایی، اما با پیچش های داستانی جدید و شخصیت های جذاب، ادامه یابد. این سه گانه می تواند نشان دهنده مسیر جدیدی در کارنامه اتان کوئن باشد و پلتفرمی برای او و تریشا کوک برای بیان داستان هایی باشد که سال ها در ذهن داشته اند.
نکات جالب و حواشی دختران فراری
«رانندگی (دختران فراری)» علاوه بر جذابیت های داستانی و سینمایی، دارای نکات جالب و حواشی خاصی است که آن را بیش از پیش متمایز می کند.
* اولین کارگردانی انفرادی اتان کوئن: بدون شک، مهم ترین نکته پیرامون این فیلم، این است که «دختران فراری» اولین تجربه کارگردانی اتان کوئن بدون همکاری برادرش جوئل است. این اتفاق برای بسیاری از علاقه مندان به سینما و طرفداران برادران کوئن، یک رویداد مهم محسوب می شود و کنجکاوی برای دیدن سبک مستقل او را افزایش می دهد. این موضوع نشان می دهد که اتان کوئن به دنبال کشف هویت هنری خود به صورت مستقل است.
* انگیزه های شخصی کارگردان و نویسنده: همانطور که تریشا کوک، همسر و همکار اتان کوئن در نگارش فیلمنامه، اشاره کرده است، یکی از انگیزه های اصلی ساخت این سه گانه، ساخت فیلم هایی با محوریت شخصیت های کوئیر و اقلیت ها بوده است. آن ها می خواستند فیلم هایی را بسازند که فرزندانشان در آینده بتوانند تماشا کنند و از آن لذت ببرند. این رویکرد شخصی و فرهنگی، لایه های بیشتری به فیلم اضافه می کند و آن را فراتر از یک کمدی صرف قرار می دهد.
* شباهت به آثار پیشین کوئن: اتان کوئن خود «دختران فراری» را با برخی از آثار کلاسیک برادران کوئن مانند «لبوفسکی بزرگ» و «ای برادر، تو کجایی؟» مقایسه کرده است. این مقایسه ها انتظاراتی را در مخاطبان ایجاد می کند، اگرچه فیلم دارای سبک و هویت خاص خود است. تریشا کوک نیز فیلم را با «بزرگ کردن آریزونا» مقایسه می کند که نشان دهنده ریشه های کمدی جنایی آن است.
اتان کوئن پیشتر درباره پروژه خود و همسرش گفته است: مردم هیچ وقت دو فیلم از یک سه گانه را نمی سازند، بنابراین ما مجبوریم سه فیلم بسازیم.
این نکات جالب، «دختران فراری» را به اثری فراتر از یک فیلم کمدی معمولی تبدیل کرده و آن را در کانون توجهات سینمایی قرار داده است.
چرا دختران فراری ارزش تماشا دارد؟
فیلم «رانندگی (دختران فراری)» با وجود نقدهای مختلطی که دریافت کرده، همچنان دلایل محکمی برای تماشا دارد که آن را به یک تجربه سینمایی قابل توجه تبدیل می کند.
* تجربه یک کمدی-جاده ای متفاوت: اگر به دنبال فیلمی هستید که ژانر کمدی جاده ای را با عناصر جنایی و طنز سیاه به شکلی نوین ترکیب کند، «دختران فراری» گزینه ای عالی است. این فیلم از فرمول های کلیشه ای دوری کرده و یک ماجراجویی غیرقابل پیش بینی را به تصویر می کشد.
* سبک خاص اتان کوئن: برای طرفداران برادران کوئن، این فیلم فرصتی است تا برای اولین بار شاهد کارگردانی انفرادی اتان کوئن باشند. این اثر، هرچند با برخی از شاهکارهای قبلی آن ها تفاوت دارد، اما همچنان امضای کوئن را در دیالوگ ها، موقعیت های کمدی و شخصیت پردازی ها به همراه دارد.
* بازی های قوی و شیمی بین بازیگران: مارگارت کوالی و گرالداین ویسونافن، با بازی های پرانرژی و شیمی باورنکردنی خود، قلب داستان را تشکیل می دهند. حضور بازیگران نامداری چون پدرو پاسکال و مت دیمون نیز به جذابیت های فیلم می افزاید.
* آغازی بر یک سه گانه: این فیلم تنها یک اثر مستقل نیست، بلکه قسمت اول از یک سه گانه برنامه ریزی شده است. تماشای آن به شما اجازه می دهد تا از همان ابتدا درگیر دنیایی شوید که اتان کوئن و تریشا کوک قصد دارند آن را بسط دهند. این موضوع می تواند برای کسانی که به دنبال دنبال کردن یک داستان بلندمدت در سینما هستند، جذاب باشد.
* مضامین عمیق تر در پوشش کمدی: زیر لایه های کمدی و اکشن، فیلم به مضامینی چون رهایی، هویت، دوستی و مواجهه با ناشناخته ها می پردازد. این جنبه ها، فیلم را از یک کمدی صرف فراتر برده و آن را به اثری قابل تأمل تبدیل می کند.
این فیلم برای علاقه مندان به کمدی سیاه، فیلم های مستقل با سبک خاص، و البته دوستداران آثار برادران کوئن که کنجکاوند اولین پروژه انفرادی اتان کوئن را ببینند، بسیار مناسب است.
نتیجه گیری
«رانندگی (دختران فراری)» به عنوان اولین تجربه کارگردانی انفرادی اتان کوئن، یک نقطه عطف در کارنامه هنری او و یک تجربه سینمایی متمایز در ژانر کمدی-جاده ای محسوب می شود. این فیلم با داستانی پرهیجان از گریز و ماجراجویی، همراه با طنز سیاه و بازی های درخشان، مخاطبان را به سفری غیرمنتظره می برد. با وجود دریافت نقدهای مختلط، «دختران فراری» موفق می شود امضای خاص کوئن را به نمایش بگذارد و دریچه ای نو به سوی سبک و سیاق آینده آثار او بگشاید.
همچنین، تأیید آن به عنوان آغاز یک سه گانه، انتظارات را برای دیدن ادامه ی ماجراهای شخصیت های «دالز» و بسط جهان بینی اتان کوئن و تریشا کوک افزایش می دهد. این فیلم نه تنها یک سرگرمی جذاب است، بلکه تلاشی برای کاوش در مضامین عمیق تر در بستری از کمدی و هیجان محسوب می شود. تماشای «دختران فراری» برای تمامی علاقه مندان به سینمای متفاوت و کسانی که به دنبال تجربه جدیدی از ژانر کمدی-جاده ای هستند، توصیه می شود. این فیلم، با تمام نقاط قوت و ضعفش، قطعاً ارزش دیدن و بحث و تبادل نظر را دارد.
برای کشف فیلم های کمدی بیشتر و آثار مشابه، می توانید به لیست های بهترین فیلم های کمدی سال یا مقالات معرفی فیلم های جدید مراجعه کنید تا تجربه سینمایی خود را تکمیل نمایید.