هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک تیگو ۷ : بررسی جزئیات فنی و هزینه ها
گیربکس اتوماتیک یکی از اجزای حساس و پیچیده در هر خودرو است و تیگو ۷ خودرویی با تکنولوژی پیشرفته از برند چری از این قاعده مستثنی نیست.
گیربکس اتوماتیک تیگو ۷ به عنوان یکی از اجزای کلیدی در انتقال قدرت از موتور به چرخ ها وظیفه مهمی در عملکرد خودرو دارد.
این گیربکس علاوه بر نیاز به دقت و نگهداری صحیح به دلیل پیچیدگی های فنی خاص خود می تواند هزینه های بالایی برای تعمیر و نگهداری به همراه داشته باشد.
ساختار و عملکرد گیربکس اتوماتیک تیگو 7
گیربکس اتوماتیک تیگو ۷ از نوع CVT (Continuously Variable Transmission) است که به طور ویژه برای خودروهایی با عملکرد بالا طراحی شده است.
این سیستم گیربکس به جای استفاده از دنده های ثابت از یک سیستم تسمه ای یا هیدرولیک برای تغییر دنده ها بهره می برد. این نوع گیربکس به طور معمول عملکرد روان تری دارد و از مصرف سوخت کمتری برخوردار است اما در صورت بروز مشکل تعمیر آن نیازمند تخصص و دقت بالاست.
دلایل خرابی گیربکس اتوماتیک چری
خرابی گیربکس اتوماتیک چری ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. یکی از شایع ترین دلایل خرابی عدم تعویض به موقع روغن گیربکس است. روغن گیربکس نقش بسیار مهمی در خنک سازی و روان سازی اجزای داخلی گیربکس ایفا می کند.
عدم تعویض روغن یا استفاده از روغن نامناسب می تواند باعث افزایش دمای داخلی گیربکس و در نتیجه خرابی های عمده شود.
از دیگر دلایل خرابی می توان به مشکلات الکترونیکی اشاره کرد. گیربکس های اتوماتیک به سیستم های الکترونیکی پیشرفته متکی هستند که به تنظیمات دقیق دنده ها و کنترل قدرت کمک می کنند.
خرابی در این سیستم ها می تواند عملکرد گیربکس را تحت تاثیر قرار دهد و نیاز به تعمیر گیربکس چری یا تعویض قطعات الکترونیکی داشته باشد.
هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک تیگو 7
هزینه های تعمیر گیربکس تیگو 7 بسته به نوع خرابی میزان آسیب دیدگی و نوع قطعات تعویضی می تواند متفاوت باشد.
برای مثال اگر گیربکس دچار مشکل جزئی مانند سوختن روغن شود هزینه ها ممکن است محدود به تعویض روغن و فیلتر گیربکس باشد که معمولاً هزینه ای در حدود ۲ تا ۳ میلیون تومان دارد.
اما اگر گیربکس به طور کامل دچار خرابی شده باشد و نیاز به بازسازی یا تعویض قطعات داخلی داشته باشد هزینه تعمیرات می تواند به بیش از ۱۰ میلیون تومان برسد.
تعویض قطعات و کارکردهای کلیدی گیربکس
در برخی موارد گیربکس اتوماتیک تیگو ۷ نیاز به تعویض قطعات کلیدی مانند پمپ روغن تسمه ها سوپاپ ها و موتور الکتریکی خواهد داشت. هزینه های این تعویض ها می تواند به شرح زیر باشد :
- پمپ روغن: تعویض پمپ روغن در گیربکس اتوماتیک به دلیل پیچیدگی بالای کار می تواند حدود ۳ تا ۵ میلیون تومان هزینه داشته باشد.
- تسمه CVT: تعویض تسمه CVT که بخش اصلی سیستم انتقال قدرت در گیربکس های اتوماتیک است معمولاً در حدود ۴ تا ۶ میلیون تومان هزینه دارد.
- قطعات الکترونیکی: در صورتی که قطعات الکترونیکی دچار مشکل شوند هزینه تعویض آنها ممکن است به ۲ تا ۴ میلیون تومان برسد.
نکات مهم در نگهداری گیربکس اتوماتیک تیگو 7
برای کاهش هزینه های تعمیراتی و طول عمر بیشتر گیربکس اتوماتیک تیگو ۷ رعایت نکات زیر ضروری است :
- تعویض روغن به موقع : یکی از مهم ترین اقدامات برای حفظ سلامت گیربکس تعویض دوره ای روغن گیربکس است. طبق توصیه سازنده روغن گیربکس تیگو ۷ باید هر ۴۰,۰۰۰ تا ۶۰,۰۰۰ کیلومتر تعویض شود.
- بررسی سیستم الکترونیکی: به طور مرتب سیستم های الکترونیکی گیربکس را چک کنید تا از بروز مشکلات پیشگیری شود.
- اجتناب از فشار زیاد به گیربکس: در رانندگی های پر فشار یا شرایطی که گیربکس تحت بار زیادی قرار می گیرد باید مراقب دمای گیربکس باشید تا از آسیب های جدی جلوگیری شود.
مقایسه گیربکس اتوماتیک تیگو 7 با سایر خودروها
در مقایسه با سایر خودروهای هم رده خود در بازار گیربکس اتوماتیک تیگو ۷ از نظر عملکرد و هزینه های نگهداری در وضعیت مناسبی قرار دارد.
به عنوان مثال خودروهایی مانند هیوندای توسان و کیا اسپورتیج نیز از گیربکس های CVT استفاده می کنند اما هزینه تعمیرات آنها ممکن است به دلیل دسترسی به قطعات و شبکه گسترده خدمات پس از فروش در ایران کمی کمتر از تیگو ۷ باشد.
مزایا و معایب گیربکس اتوماتیک تیگو 7
مزایا:
- عملکرد روان و بدون تکان: سیستم CVT عملکردی نرم و یکنواخت دارد و در مقایسه با گیربکس های اتوماتیک معمولی انتقال قدرت به شکل بهتری انجام می شود.
- صرفه جویی در مصرف سوخت: این گیربکس به دلیل تنظیم پیوسته نسبت دنده ها مصرف سوخت کمتری دارد.
- کاهش نیاز به تعمیرات دوره ای: برخلاف گیربکس های دستی یا نیمه اتوماتیک گیربکس CVT کمتر دچار مشکلات مکانیکی پیچیده می شود.
معایب: - هزینه تعمیرات بالا: در صورت بروز خرابی های جدی هزینه تعمیر گیربکس CVT می تواند به شدت بالا باشد.
- حساسیت به روغن نامناسب: استفاده از روغن های نامناسب یا عدم تعویض به موقع روغن می تواند به راحتی باعث خرابی سیستم شود.
- دوره تعمیرات طولانی: فرآیند تعمیر یا بازسازی گیربکس های CVT زمان بر و پیچیده است.
تجربیات کاربران تیگو ۷ در زمینه گیربکس
برخی از کاربران تیگو ۷ تجربه های متفاوتی در خصوص گیربکس این خودرو دارند. در حالی که بسیاری از آنها از عملکرد روان و کم صدا بودن گیربکس راضی هستند برخی دیگر از مشکلاتی مانند تعویض کند دنده ها یا بروز اختلالات الکترونیکی در سیستم گیربکس گلایه دارند. این مشکلات معمولاً به دلیل عدم سرویس به موقع یا استفاده از روغن بی کیفیت رخ می دهند.
نتیجه گیری
هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک تیگو ۷ می تواند بسته به نوع خرابی و شدت آن بسیار متغیر باشد. با این حال رعایت نکات نگهداری صحیح و استفاده از قطعات اورجینال می تواند به طولانی تر شدن عمر گیربکس و کاهش هزینه های تعمیرات کمک کند.
در مجموع هزینه های تعمیر گیربکس در تیگو ۷ نسبت به سایر خودروهای هم رده در بازار مناسب به نظر می رسد به شرطی که مشکلات به موقع شناسایی و برطرف شوند.
پرسش و پاسخ
- چه زمانی باید روغن گیربکس اتوماتیک تیگو ۷ را تعویض کنیم؟ روغن گیربکس باید هر ۴۰,۰۰۰ تا ۶۰,۰۰۰ کیلومتر تعویض شود تا از بروز مشکلات جلوگیری گردد.
- چگونه می توانم از خرابی گیربکس اتوماتیک تیگو ۷ پیشگیری کنم؟ رعایت نکات نگهداری مانند تعویض به موقع روغن بررسی سیستم الکترونیکی و اجتناب از فشار زیاد به گیربکس و مراجعه به تعمیرگاه های معتبر از جمله تعمیرگاه پاور گیربکس می تواند از خرابی ها پیشگیری کند.
- هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک تیگو ۷ چقدر است؟ بسته به نوع خرابی هزینه ها از ۲ تا ۱۰ میلیون تومان یا بیشتر متغیر است.