علم و سلامتکسب و کار ویژه

هزینه عمل سیاه شدن استخوان لگن

مفصل محل اتصال استخوان های مجاور به یکدیگر است و بدون عملکرد صحیح این قسمت مهم، حرکات مختلف اندام های حرکتی امکان پذیر نخواهد بود. یک تصمیم می تواند به دلایل مختلفی مشکل ساز باشد. به عنوان مثال: مفصل ناحیه لگن که محل اتصال استخوان ران و لگن است به دلایل مختلف آسیب دیده است و جراح ارتوپد باید با تعویض مفصل ران این قسمت حساس را ترمیم کند. در ادامه در مورد نحوه انجام این عمل و مراقبت صحبت می کنیم.

آناتومی لگن چیست؟

لگن ساختاری حلقوی دارد و از سه مفصل اصلی تشکیل شده است. لگن به عنوان پل ارتباطی بین قسمت های فوقانی و تحتانی بدن عمل می کند و به دلیل وجود اندام های حساس در این ناحیه از جمله: دستگاه تناسلی، قسمت هایی از اندام های داخلی مانند دستگاه گوارش و دستگاه ادراری بسیار مهم است. استخوان ران بزرگ ترین و حجیم ترین استخوان بدن است و از طریق مفصل به لگن متصل می شود.

کدام افراد به جراحی تعویض مفصل لگن نیاز دارند؟

آرتروپلاستی کامل هیپ که به اختصار THA یا آرتروپلاستی هیپ نامیده می شود، یکی از موثرترین روش های جراحی است. با انجام عمل تعویض مفصل ران، بیمار می تواند پس از دوره نقاهت به فعالیت های روزانه خود بازگردد. حال این سوال پیش می آید که کاندیدای این عمل چه کسانی هستند؟ برای پاسخ اجمالی می توان گفت که این عمل برای افرادی که مفاصل ران آنها آسیب جبران ناپذیری دیده است ضروری است. اما در ادامه به تفصیل به این آسیب می پردازیم.

آرتریت: این یک بیماری نسبتا شایع در مناطق مختلف است و اغلب افراد مسن را درگیر می کند. ابتدا غضروف در ناحیه مفصل آسیب می بیند و سپس استخوان مفصل درگیر می شود. آرتریت باعث ساییدگی، التهاب و تورم مفاصل می شود. اگر این ساییدگی در مفصل ران (ران) رخ دهد، آرتروز نامیده می شود. سیاه شدن مفصل لگن مهمترین مفصل لگن یعنی مفصل ران را درگیر می کند و بیمار در این ناحیه درد شدیدی را تجربه می کند. در نهایت فرد دچار درد عصبی، لنگیدن و محدودیت های مشابه در راه رفتن می شود.

علاوه بر افزایش سن که عامل اصلی آرتریت است، عوامل دیگری نیز خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند:

استفاده مداوم از پله ها برای مدت طولانی

جابجایی اجسام سنگین

و مهمتر از همه، ژنتیک خودتان

شکستگی، شکستگی یا آسیب های دیگر در لگن در اثر حوادث مختلف: اگر فرآیند اتصال استخوان ها به درستی انجام نشود. پس از مدتی بیمار نیاز به تعویض مفصل ران دارد.

نکروز (Osteonecrosis): در صورتی که به دلایلی جریان خون به لگن نرسد، دریافت اکسیژن و مواد لازم برای سلول ها به تمام اندام ها و قسمت های مختلف بدن اهمیت دارد. سلول های استخوانی در این ناحیه دچار نکروز خواهند شد.

روماتیسم: روماتیسم یک بیماری خودایمنی است. در این بیماری سیستم دفاعی بدن به استخوان ها و مفاصل بدن حمله می کند. اگر مفصل ران در این بیماری متورم و آسیب دیده باشد، درمان با تعویض مفصل ران انجام می شود.

تعویض مفصل ران چگونه انجام می شود؟

پروتز هیپ توسط متخصص ارتوپد ساخته می شود که طی آن پزشک مفصل آسیب دیده بیمار را برمی دارد و یک مفصل مصنوعی جایگزین آن می کند. این جراحی 1 تا 2 ساعت طول می کشد و بسته به پیچیدگی جراحی برای بیماران مختلف متفاوت است.

مفصل از قسمت های مختلفی که به یکدیگر متصل هستند به ترتیب شامل یک کاسه فلزی، یک کاسه پلاستیکی، یک سر فلزی، یک گردن فلزی و یک دسته تشکیل شده است. برای ساخت قطعات مفصل مصنوعی می توان از سرامیک یا پلی اتیلن استفاده کرد.

قبل از عمل، متخصص بیهوشی در اتاق عمل، بیمار را بیهوش می کند و تا پایان عمل نمی خوابد. او هیچ یک از مراحل را نمی فهمد. سپس در حین عمل، ارتوپد قسمت آسیب دیده لگن را از بدن بیمار خارج کرد و از طریق دسته تنه، یک توپ آهنی را برای جایگزینی قسمت آسیب دیده لگن وارد کرد. استخوان ها را به هم می چسباند. سپس جراح قسمت اتصال بین استابولوم را از غضروف ها و قسمت های آسیب دیده تمیز می کند و در نهایت حفره استابولوم را مانند یک نیمکره می سازد که ابتدا یک ظرف فلزی داخل آن قرار می گیرد و سپس یک ظرف پلاستیکی در ظرف فلزی قرار می گیرد. در نهایت با قرار دادن سر فلزی در ظرف پلاستیکی، سر فلزی در جهات مختلف حرکت می کند.

برای تعویض مفصل ران چه چیزی لازم است؟

همانطور که قبلا ذکر شد، مفاصل ممکن است به دلایل مختلفی دردناک باشند. او در حین انجام فعالیت های روزانه آسیب دیده و درد شدیدی در ناحیه لگن، کشاله ران و ستون فقرات خود دارد. در برخی موارد، بسته به شدت آسیب، فرد ممکن است درد شدیدی را حتی در هنگام استراحت یا خواب بدون وارد کردن فشار به ناحیه لگن تجربه کند. به طور کلی سن بیمار در این عمل مهم نیست، اگر درمان های اولیه مانند فیزیوتراپی نتیجه کافی نداشته باشد و درد مزمن ادامه داشته باشد، فرد به عمل نزدیک می شود. ممکن است تسکین درد بعد از عمل بهترین مزیت این جراحی در نظر گرفته شود، اما جایگزینی قسمت آسیب دیده با مفصل مصنوعی باعث بهبود عملکرد قسمت می شود و مشکلاتی مانند راه رفتن و خم شدن ایجاد می شود. . حل. در نهایت مرد به زندگی روزمره خود باز می گردد.

آیا نیاز به جراحی لگن دارم؟

هرکسی که دچار آسیب و درد مفاصل لگن و ران شده است باید با متخصص ارتوپد مشورت کند تا علت اصلی درد و ناتوانی در انجام فعالیت های عادی را مشخص کند. خوشبختانه همه دردها جراحی نیستند. در بیشتر موارد با تغییر سبک زندگی و یادگیری نکات لازم با نظر پزشک. بعد از مدتی درد از بین رفت. اما دارو اگر با وجود ورزش و فیزیوتراپی وضعیت بیمار بهبود نیافت، با تشخیص پزشک معالج، تعویض مفصل ران انجام می شود.

آیا طول عمر مفصل مصنوعی دائمی است؟

تعویض مفصل ران با دکتر مهرداد منصوری یکی از موفق ترین جراحی ها در بدن انسان است و مطالعات نشان می دهد که اگر جراح تجربه کافی برای انجام این عمل را داشته باشد، نتایج آن بین 15 تا 20 سال باقی می ماند. در این روش، توانایی جراح برای قرار دادن مفصل مصنوعی. این مهمتر از نوع و سازنده پروتز است. در نهایت، مراقبت های بعد از عمل تحت کنترل بیمار می تواند در حفظ اثربخشی طولانی مدت پروتز بسیار موثر باشد.

اگر تعویض مفصل ران انجام نشود چه مشکلاتی پیش خواهد آمد؟

مانند درد در نقاط مختلف بدن که همه آنها نیاز به مداخله جراحی ندارند، برخی از دردهای احتمالی در ناحیه لگن نیز با فیزیوتراپی، کاردرمانی و غیره قابل درمان هستند. اما در برخی موارد درد بیمار هیچ تسکینی ندارد و پس از مدتی نسبت به مسکن ها مقاوم می شود. طبق تشخیص پزشک، این افراد کاندیدای اصلی برای تعویض مفصل ران هستند. برخی از بیماران به جای حل مشکل و پذیرش جراحی، مشکل را برطرف کرده و فعالیت های روزانه خود را برای کاهش درد محدود می کنند. به دلیل محدودیت و کم تحرکی انسان، سرانجام استخوان های بدن ضعیف می شوند و احتمال شکستگی استخوان لگن با یک ضربه کوچک وجود دارد. مفصل ران آسیب دیده عملکرد طبیعی خود را از دست می دهد و به مرور زمان فشار زیادی به مفاصل اطراف مانند مفاصل پشت و زانو وارد می کند که تاثیر منفی بر سلامت این مفاصل می گذارد.

آمادگی لازم قبل از جراحی تعویض مفصل ران

لازم است بیمار قبل از ورود به اتاق عمل آمادگی روحی و جسمی داشته باشد و پزشک در صورت اطلاع کامل از وضعیت بیمار می تواند بهترین نتیجه را بعد از عمل بدهد. این اطلاعات شامل:

تست راه رفتن، لنگیدن و سایر محدودیت های حرکتی

شرایط فیزیکی و توانایی تغییر شکل بدن و همچنین کوتاهی پایین تنه را در نظر بگیرید.

معاینه مفصل ران بیمار و اندازه گیری درد

رادیوگرافی ها و تصاویر سی تی اسکن را برای بررسی دقیق وضعیت مفصل ران بررسی کنید

بررسی آنالیزهای آزمایشگاهی (ادرار و خون).

بررسی ECG بیمار

تصویر قفسه سینه بیمار را بررسی کنید.

دکمه بازگشت به بالا