هوش مصنوعی در ورزش باعث اشتغال زایی می شود/ فناوری جدید می تواند عملکرد ورزشکار را پیش‌بینی کند

رئیس مرکز مطالعات و پژوهشهای راهبردی وزارت ورزش و جوانان:

هوش مصنوعی در ورزش باعث اشتغال زایی می شود  فناوری جدید می تواند عملکرد ورزشکار را پیش‌بینی کند
هوش مصنوعی در ورزش باعث اشتغال زایی می شود  فناوری جدید می تواند عملکرد ورزشکار را پیش‌بینی کند

رئیس مرکز مطالعات و پژوهشهای راهبردی وزارت ورزش و جوانان گفت:در حوزه ورزش با استفاده از فناوری و هوش مصنوعی می توانیم اشتغال زایی خوبی انجام دهیم.

امیر حسین واعظی در گفت وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری آنا، درباره هوش مصنوعی و تکنولوژی در ورزش اظهار کرد: این فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی که در توسعه ورزش مد نظر مقام عالی وزارت است، در آخر جای خود را در رشته های مختلف ورزشی باز می کند و طبیعتاً ما هم به عنوان یک کشوری که در رشته های ورزشی مختلف در سطح بین المللی فعالیت می کنیم، نمی‌توانیم خود را از این تکنولوژی جدا کنیم. برای اینکه بتوانیم در آینده در سطح بین المللی در رقابت با کشور های پیشرو باقی بمانیم، باید از زمینه های کاربردی هوش مصنوعی در برنامه ریزی ورزشی بهره مند شویم. از زمینه های کاربردی می توان به کنترل عملکرد ورزشکاران، برنامه ریزی های دقیق تمرینی مخصوص هر ورزشکار و پیشگیری از آسیب های ورزشی آنها اشاره کرد. 

با هوش مصنوعی می توانیم نقاط ضعف و قدرت ورزشکار را شناسایی کنیم

وی افزود: بحث پیشرفت در مکمل های غذایی و تکنولوژی های کمک کننده به تحلیل ورزشی و سنسور های لباس های هوشمند‌ برای ورزشکاران، از قابلیت هایی است که فناوری جدید به ما می‌دهد. این موارد باعث می شود که ما با استفاده از الگوریتم های تحلیل داده به سمتی برویم که وضعیت عملکرد ورزشکاران را بتوانیم پیش بینی کنیم و با این پیش بینی ها به سمت بهینه سازی برنامه های تمرینی و تغذیه ای و شخصی سازی پیشرفته برنامه های ورزشکاران برویم. این موارد مستلزم آن است که بتوانیم از این فناوری استفاده کنیم. بخش دیگر این فناوری مربوط به کنترل سلامت ورزشکاران است که با آنالیز دقیق ورزشکاران انجام می شود و نقاط ضعف و قدرت ورزشکار را شناسایی می کند.

بحث ایمنی بسیار مهم است

واعظی درباره امنیت و ملاحظات اخلاقی برای استفاده از فناوری های به روز تصریح کرد: یک بخشی از این تکنولوژی مربوط به حریم شخصی است. این حق هر ورزشکار است که حریم خصوصی او محترم شمارده شود و اطلاعات او به شکل درست و مسئولانه استفاده شود. بحث ایمنی این فناوری ها نیز مهم هستند چراکه نباید امنیت ورزشکار توسط این فناوری به خطر بیفتد. سوالی که به وجود می آید این است که آیا باید این فناوری دست همه افراد باشد و در دسترس همه قرار گیرد؟ باید در آینده به پاسخ این سوالات برسیم.

اشتغال زدایی خیر اما اشتغال زایی بله 

رئیس مرکز مطالعات و پژوهشهای راهبردی وزارت ورزش و جوانان در پاسخ به این سوال که آیا هوش مصنوعی باعث نمی شود برخی مشاغل از بین بروند گفت: در ورزش قطعا با استفاده از این فناوری می توانیم اشتغال زایی خوبی انجام دهیم. تمام افرادی که در ورزش شاغل هستند باید از این تکنولوژی بهره مند شوند. در تلاش هستیم که این دانش را از شرکت های داخلی دانش بنیان به دست آوریم و یا حتی آن را از کشور های دیگر وارد کنیم. 

وزارت بهداشت و درمان باید نظارت دقیقی بر روی مکمل ها داشته باشد

او درباره تأمین امنیت استفاده از مکمل ها برای ورزشکاران و بدنسازان اظهار کرد: بحث تأمین امنیت مکمل های ورزشی بسیار پیچیده است. بخش اصلی آن برعهده وزرات بهداشت و درمان است که باید نظارت دقیقی را بر روی آنها اعمال کند. بخشی که به وزارت ورزش مربوط می شود بحث دوپینگ و نیروزا است که مربوط به فدراسیون پزشکی_ورزشی است. 

دکمه بازگشت به بالا