اقتصادی

واردات نفت کوره عربستان از روسیه ۱۰ برابر شد

عربستان سعودی ماه میلادی گذشته، حجم بالایی نفت کوره تخفیف دار از روسیه وارد کرد که بر مبنای سالانه، افزایش ۱۰ برابری داشت.

به گزارش تی تی آنلاین، آمار شرکت تحلیل انرژی کپلر نشان داد که عربستان سعودی در ژوئن، ۹۱۰ هزار تن (معادل ۱۹۳ هزار بشکه در روز) نفت کوره از روسیه وارد کرده است.

این کشور در پی ممنوعیت واردات فرآورده های نفتی روسیه به اتحادیه اروپا، واردات نفت کوره از روسیه را امسال افزایش داده است. طبق آمار موجود، واردات نفت کوره از روسیه به عربستان سعودی در نیمه اول سال ۲۰۲۳، از کل واردات سال ۲۰۲۲ که ۱.۶۳ میلیون تن بود، فراتر رفته است. برای روسیه، تجارت نفت رو به رشد با عربستان سعودی، به حفظ تولید و عرضه نفت این کشور با وجود تحریمهای غربی، کمک می کند.

روی استون هوان، تحلیلگر شرکت “انرژی اسپکتس” در این باره گفت: محموله های نفت کوره حاوی گوگرد بالای روسیه در نهایت، به نیروگاههای نفت سوز عربستان سعودی ختم می شوند.

عربستان سعودی ماه میلادی جاری اعلام کرد که کاهش تولید یک میلیون بشکه در روز که برای ژوییه اعلام کرده بود را در اوت هم به منظور تقویت قیمتها، ادامه می دهد.

به گفته هوان، تصور می رود ارتباطی با این کاهش وجود داشته باشد زیرا عربستان سعودی می خواهد صادرات نفت را در اولویت قرار دهد. بنابراین، استفاده از نفت کوره در نیروگاهها را به استفاده از نفت ترجیح می دهد.

بازرگانان و تحلیلگران می گویند عربستان سعودی، نفت کوره و همچنین دیزل ارزان روسیه را وارد کرده و به منظور سودآوری بیشتر، صادرات را افزایش داده است.

بر اساس گزارش رویترز، طبق آمار کپلر، پیش بینی می شود عربستان سعودی، صادرات نفت کوره را در ژوییه به ۱.۲ میلیون تن، در مقایسه با ۷۵۰ هزار تن در ژوئن، افزایش دهد.

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد هستم. به شما اطلاعات و نظراتی را ارائه می‌دهم که با کیفیت و قابل اطمینان هستند تا شما بتوانید در مسائل اقتصادی بهترین تصمیمات را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا