علم و سلامت

ورامین از مناطق آندمیک «سالک» در تهران / شناسایی و درمان ۴۸ بیمار تاکنون

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه تمامی مراکز بهداشتی درمانی آماده ارائه خدمات به بیماران مبتلا به سالک هستند، گفت: مراکز بهداشتی این بیماری را کنترل و از شر جوندگان آلوده و سگ های کنترلی خلاص می کنند.

به گزارش تی تی آنلاینسهرابی – معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یکی از دغدغه‌های اصلی در حوزه سلامت را احتمال ابتلا به بیماری‌های عفونی و ورامین یکی از مناطق بومی و اندمیک سالک در تهران اعلام کرد. یک لوله در این استان گزارش شده است.

معاونت بهداشتی دانشگاه حفاظت فردی و رعایت بهداشت را عامل اصلی پیشگیری از سالک و استفاده از شبکه، پمادهای دافع حشرات و برخی داروهای دیگر در این زمینه دانسته و نشان می دهد که در این زمینه نیز موثر است. کنترل مراکز بهداشتی و درمانی جوندگان و سگ های آلوده صید شده در این مسیر قدم برمی دارند.

وی خاطرنشان کرد: سالک انگلی توسط سگ ها و جوندگان مانند موش ایجاد می شود و سالک ناشی از بیماری ناشی از انگل انگلی خاک است.

وی از ساکنان مناطق بومی لیشمانیوز خواست تا از تورها به عنوان پشه و دفع حشرات در منازل خود استفاده کنند.

سهرابی با اشاره به نقش آفرینی مراکز بهداشتی درمانی برای مهار بیماری و تلاش برای از بین بردن پناهگاه های آلوده در مناطق بومی وی گفت: به عنوان ناقل بیماری لیشمانیوز گره، کنترل آن مشکل است، شهروندان باید در این زمینه هوشیار باشند و سایر نهادها نیز در این زمینه اطلاع رسانی لازم را انجام دهند.

وی گفت: افرادی که در نواحی باز بدن مانند صورت، دست ها و پاها به دلیل گزش پشه دچار زخم های مزمن هستند، به ویژه در مناطقی که سالک شیوع دارد، باید به پزشک یا مرکز بهداشت مراجعه کنند.

بختیاری رئیس شبکه بهداشت و درمان ورامین نیز در این خصوص گفت: سالک سال هاست که در منطقه جنوب ورامین و جوادآباد و در روستاهای قلعه بلند، محمدآباد، حصار بالا و حصارگلی بومی است.

به گفته وی، تعداد مبتلایان به سالک طی دو سال گذشته تغییر چندانی نداشته است. در سال 1377، 44 مورد تشخیص و در سال 1378، 33 بیمار در این منطقه شناسایی و تحت درمان قرار گرفتند.. در سال جاری تاکنون 48 مورد ثبت و درمان شده است که هیچکدام اثر غیرقابل برگشت لیشمانیوز نداشته است.

دکتر. بختیاری خاطرنشان کرد: سالک مخزنی در منطقه جنوب ورامین توسط جوندگانی که در مزارع روستایی و پارک های پسته این مناطق زندگی می کنند ذکر شده است.

به گفته وی، این منطقه کشاورزی دارای وسعت بسیار وسیعی است که به دلیل تجمع کشاورزی حاصلخیز، رشد بیش از حد آب، نخاله ها و مقررات دفن، زیستگاه مناسبی برای پشه خاکی محسوب می شود که همه این موارد توسط پزشک برای توصیه های جامع بهداشتی ارائه شده است. مرکز خدمات در محمد آباد. انجام شده است.

دکتر. بختیاری، آموزش و آگاهی بخشی به انسان را به عنوان یکی از مهمترین اقدامات برای کنترل بیماری سالک و پیشگیری از اقدامات انجام شده در این استان برای کنترل و پایش وضعیت زمین، تدوین طرحی برای ریشه کن کردن موش ها به صورت چهره به چهره عنوان کرد. آموزش و پرورش باغ پسته کارفرمایان حمایت از کارگران در مقابل پزشکان و بهورزان، برپایی نمایشگاه مقالات آموزشی برای افراد، غربالگری و شناسایی موارد در روستاها را ذکر کرده است.

وی حضور کارگران فصلی و خارجی در استان را یکی از چالش‌های درمان این بیماری عنوان کرد و آموزش‌های لازم را ارائه کرد، اما با اذعان به اینکه در این کشورهای پهناور آموزش‌های منظمی در حال انجام است.

دکتر. بختیاری تاکید کرد: در مناطق بومی بیماری ها به دلیل انتقال بیماری ها از نیش پشه، ساکنان می توانند با حفاظت فردی و با استفاده از شبکه، کیف پول و حشره کش از ابتلا به این بیماری جلوگیری کنند.

وی خاطرنشان کرد: طی دو سال آینده ضمن تلاش برای کنترل و پیشگیری از بیماری های عروق بیماری کرونا قلب و واکسیناسیون در شبکه بهداشت و درمان ورامین، سایر اقدامات بهداشتی و روتین متوقف نشده است.

دکتر. بختیاری با اشاره به اقدامات لازم برای اداره بیماری سالک در منطقه ورامین گفت: علاوه بر اقدامات پیشگیرانه و پیشگیرانه، سعی شده است آموزش های همگانی و ریشه کنی سیستم جوندگانی که تعداد مبتلایان را کاهش می دهد، ایجاد کنیم. سال گذشته.

اضافه این بیماری در صورت تشخیص به موقع و ارائه داروهای لازم برای درمان سالک به صورت رایگان در سایت های سلامت به بیماران قابل درمان است.

دکتر. بختیاری اشاره می کند که در نوع روستایی دوره کمون سالک 8-2 هفته است او گفت؛ از زمان نیش پشه، عفونت دو تا هشت هفته طول می کشد تا زمانی که بیماری خود را به شکل زخم نشان دهد که بیشترین تأثیر را در درمان بیمار با پزشک دارد.

وی خاطرنشان می کند: مظنون پس از ارجاع به مرکز بهداشت جامع کشاورزی به آزمایشگاه مرکزی ارجاع و کلیه آزمایشات لازم برای وی رایگان انجام می شود. در صورت تشخیص بیماری، درمان شروع می شود و پس از دو تا سه ماه بیماری به طور کامل بهبود می یابد.

به گفته دکتر برای بختیاری، تشخیص و درمان به موقع مهم است. اگر زخم به موقع التیام نیابد، زخم ممکن است بزرگ و عمیق شود و اسکار یا اسکار همیشه در پوست بیمار باقی بماند.

وی با اشاره به نحوه تشخیص لیشمانیاسین توسط بیماران گفت: بیماران به صورت فعال و غیرفعال مشخص می شوند. ابتدا روستاییان توسط همکاران مشاغل بهداشتی و درمانی و بهورزان روستایی و دروازه بانان حفاظت می شوند و در این فرآیند آموزش های لازم به تک تک افراد ارائه می شود. در مرحله بعد پس از آموزش افراد به مراکز بهداشتی درمانی ارجاع داده می شوند تا ببینند آیا علائم و نشانه های بیماری را مشاهده می کنند.

دکتر. علی لک – متخصص عفونی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیلیشمانیوز یک بیماری مسری است که در اثر نیش پشه خاکی آلوده ایجاد می شود.

به گفته وی لیشمانیوز به دو صورت پوستی و احشایی است که در انگل لیشمانیوز در اندام های داخلی ایجاد می شود و در مورد انگل در پوست پوست که باعث ایجاد زخم طولانی در پوست می شود. معمولاً زخم نامیده می شود. آنها در جستجوی نامیده می شوند.

دکتر. لک راه انتقال لیشمانیوز به انسان را از طریق نیش شن‌ها، سگ‌ها و جوندگان آلوده به عنوان پناهگاهی برای بیماری‌ها توصیف کرده است.

این فوق تخصص بیماری های عفونی در خصوص علائم این بیماری گفت: پس از نیش پشه در ناحیه عفونی، اگزمای فرد باعث افزایش تاول یا تاول می شود که به تدریج بزرگ شده و آسیب می بیند. یک زخم آتشفشانی وجود دارد و دارای مخاط فعال است.

وی گفت: زخم لیشمانیوز نیاز به درمان اختصاصی از طریق تزریق زیر جلدی دارد. اگر تحت فشار باشد، زخم عمیق‌تر نفوذ می‌کند و عروق کوتیکول مسدود می‌شود و جای زخم یا اسکار روی پوست باقی می‌ماند. اگر زمان مراجعه به پزشک فرا رسیده باشد، می توان زخم را با تزریق موضعی بهبود بخشید.

وی با اشاره به وجود بیماری سالک در برخی از کشورهای ایران، هشدار داد: سالک در برخی مناطق و استان های کشور بومی است و در نقاطی مانند اصفهان شیوع بیشتری دارد.

طبق گزارشات مردمی دانشگاه علوم پزشکی دکتر شهید بهشتی لک رعایت ایمنی عمومی و ایمنی فردی را از راهکارهای پیشگیری از شیوع این بیماری عنوان کرد و گفت: رهایی از سگ های آلوده، حفظ سلامت جامعه و جمع آوری زباله های شهری. در مناطق روستایی، استحمام منظم فاضلاب و ظروف، نابودی لیشمانیوز را از بین می برد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه در پایان سخنان خود هشدار داد: انتقال سالک از طریق نیش پشه منتقل می شود و از فردی به فرد دیگر منتقل نمی شود. بنابراین حفظ سلامت عمومی و مراجعه به موقع به پزشک و استفاده از پشه بند و توری و روش های از بین بردن پشه حشرات بهترین راه برای درمان این بیماری در مناطق آندمیک است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا