بین الملل

پوتین با سفر به آسیا چه پیامی به آمریکا و چین داد؟

به گزارش تی تی آنلاین از تی تی آنلاین، رئیس‌جمهور روسیه هفته گذشته که ابتدا به کره شمالی سفر کرده بود، ضمن دیدار با «کیم جونگ اون» رهبر این کشور، توافقنامه مشارکت راهبردی جامع را با پیونگ‌یانگ امضا کرد. او سپس این شهر را به مقصد هانوی، پایتخت ویتنام ترک کرد و علاوه بر دیدار با رئیس‌جمهور این کشور، بیانیه مشترکی را منتشر کردند که حاکی از تعمیق روابط میان طرفین بود.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی با اشاره به سفر رئیس‌جمهور پوتین به آسیا می‌نویسد: «چهار روز در آسیا؛ این همان چیزی بود که ولادیمیر پوتین توانست با آن خشم واشنگتن را برانگیزد. ابتدا کره شمالی، کشور مجهز به سلاح هسته‌ای که مرتبا همسایه‌هایش را تهدید می‌کند، ناگهان با وعده‌های روسیه برای کمک‌های نظامی پیچیده و یک پیمان دفاعی متقابل قدرت می‌گیرد. سپس ویتنام، کشوری که اهمیت فزاینده‌ای هم برای چین و هم برای ایالات متحده دارد.»

این روزنامه آمریکایی، سفر پوتین را هم «جسورانه» و هم «مخل» می‌خواند و می‌نویسد: این سفر نشان داد که رقابت برای قدرت که گاهی از آن به عنوان یک جنگ سرد جدید بین ایالات متحده و چین تعریف می‌شود، کمتر صرفا دو طرفه است و بسیاری از کشورها در منطقه را در بر می‌گیرد.

طی سالهای اخیر منطقه هند-آرام به دلیل وجود رقابت‌های ژئوپلیتیکی میان ایالات متحده و چین بر سر مالکیت جزیره تایوان و استقرار نظامی چین در دریای چین جنوبی چالش‌هایی را به خود دیده است. برای مثال، چین در ماه مه رزمایش‌های قدرتمند آبی و هوایی را در اطراف تایوان تحت عنوان «اقدام تنبیهی» علیه این جزیره برگزار کرد. لازم به ذکر است که این رزمایش‌ها به دنبال مراسم تحلیف رئیس‌جمهور غرب‌گرای جدید تایوان برگزار شد که گفته بود می‌خواهد از «حاکمیت سرزمین خود» دفاع کند.

پوتین با سفر به آسیا چه پیامی به آمریکا و چین ارسال کرد؟

پوتین و کیم در پیونگ‌یانگ

نیویورک تایمز با اشاره به وضعیت موجود در منطقه و سفر پوتین به آسیا می‌نویسد: «اکنون سفر آقای پوتین به آسیا و به آغوش کشیدن کره‌ شمالی و مجهز ساختن ارتش کیم جونگ اون قاعدتا به بحران‌های احتمالی در آسیا و نگرانی‌ها دامن می‌زند.»

مقامات کره جنوبی و ژاپن به عنوان «دشمنان مسلم کره شمالی» نگران هستند. هر ۲ کشور آسیایی پیشتر از تحکیم روابط دفاعی با آمریکا و نزدیک‌تر شدن به آن خبر داده‌ بودند و دلیل خود را «لفاظی‌های کیم و رفتار خصمانه او» عنوان کردند.

«رام امانوئل» سفیر آمریکا در ژاپن، سفر پوتین به آسیا را اینگونه توصیف می‌کند: «بدترین ترسهای شما (آمریکا) در حال تحقق است. کاری که روسیه انجام داد این بود که به ما گفتند می‌توانند سازمان‌دهندگان اصلی کشورهایی باشند که سلاح هسته‌ای تولید و معاهدات منع اشاعه را نقض می‌کنند و هم‌چنین به کشورهای تحت تحریم سازمان ملل اجازه می‌دهد تا از این تحریم‌ها خارج شوند.»

روزنامه نیویورک تایمز در قسمت دیگری از این گزارش با اشاره به جایگاه چین در جریان سفر پوتین به آسیا می‌نویسد: «برخی از تحلیلگران معتقدند که پوتین با سفرش و به آغوش کشیدن کیم جونگ اون هم ایالات متحده را ترساند و هم نسبت به رئیس‌جمهور چین ابراز ناامیدی کرد که کار زیادی برای کمک به روسیه جهت پیروزی در جنگ اوکراین انجام نداده است.»

«ساموئل گرین» استاد سیاست روسیه در کینگز کالج لندن می‌گوید: «اگر پوتین نتواند همه چیز را از پکن به‌دست بیاورد، او به سمت دیگری خواهد رفت. کره شمالی یکی از این موارد است. نکته این است، درحالیکه پوتین وابستگی خود را به چین قبول دارد، اما اجازه نمی‌دهد پکن مسیر جنگ را به او دیکته کند زیرا همانطور که جنگ پیش می‌رود، پوتین نیز به مسیر خود ادامه می‌دهد.»

پوتین با سفر به آسیا چه پیامی به آمریکا و چین ارسال کرد؟

«تو لام» رئیس‌جمهور ویتنام و پوتین در هانوی

روزنامه نیویورک تایمز تاکید می‌کند: «سفر پوتین به آسیا یادآور روابط نظامی دیرینه روسیه است؛ کره شمالی، هند و ویتنام جزو معدود کشورهایی هستند که دهه‌هاست شدیدا به تجهیزات روسیه وابسته هستند.»

سفر پوتین به هانوی بر معاملات متمرکز بود اما برخی تحلیلگران پیش‌بینی کردند که شاید این قضیه به مسائل دفاعی نیز مربوط باشد.

«دِرک گراسمن» تحلیلگر ارشد دفاعی در اندیشکده «رَند» می‌گوید: «ویتنام سال‌هاست که به‌روزرسانی عمده‌ای در نیروهای نظامی خود انجام نداده است، اما ظاهرا این اقدام را انجام دهد. شاید هم‌ شاهد خرید تانک‌های روسی از جانب ویتنام باشیم.»

۳۱۰۳۱۰

دکمه بازگشت به بالا