عمومیکسب و کار ویژه

چرا رنگ پریود قهوه ای است

چرخه و جزئیات مربوط به آن، یکی از چیزهایی است که زنان هر ماه چند روزی با آن درگیرند. هر زنی از آغاز شدن تا زمان ، ممکن است تغییرات زیادی را در قاعدگی خود مشاهده کند. از اختلال در نظم قاعدگی گرفته تا و تغییر در میزان خونریزی. یکی از مسائلی که در مورد پریود بارها مورد سوال بانوان قرار گرفته، رنگ پریود است. اینکه هر رنگ خون قاعدگی چه معنایی دارد؟ انواع رنگ قاعدگی چیست؟ هر رنگ خون پریودی نشانه چیست؟ و این رنگ پریود درباره سلامتی چه می‌گوید؟

بدیهی است که اتفاق روتینی مثل پریود و جزئیات مربوط به آن بتواند دغدغه بسیاری از بانوان باشد. در ادامه این نوشته قصد داریم درباره رنگ پریود به طور کامل صحبت کنیم. اگر این مسئله جزو نگرانی‌‌های شما هم هست، تا پایان این نوشته با ما همراه باشید تا به سوالات شما پاسخ دهیم.

قهوه لاته دکتر بیز برای لاغری از کافئین موجود در محتویاتش کمک می گیرد.

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

پریود چیست و چطور اتفاق می‌افتد؟

پیش از آن که درباره رنگ و تفسیر آن حرف بزنیم، باید اول این اتفاق را به طور دقیق بشناسیم. اینکه خونریزی چرا و چگونه اتفاق می‌افتد؟ دوران قاعدگی که با نام‌های عادت ماهانه و پریود هم شناخته می‌شود، خونریزی ماهیانه‌ای است که برای خانم‌ها اتفاق می‌افتد. در دوره پریود، دیواره رحم یا آندومتر، ریزش کرده و به صورت خون از دهانه رحم خارج می‌شود. این خونریزی گاهی همراه با لخته‌های خون است. در واقع خونی که خارج می‌شود، ترکیبی از خون و بافت رحم است. گاهی حتی در این خونریزی، ممکن است لخته‌ای مانند تکه گوشت دیده شود که معمولا طبیعی است و جای نگرانی ندارد. بیشتر بخوانید:

سیکل قاعدگی طبیعی از حدود 24 تا 38 روز است و قاعدگی اغلب بین سه تا هفت روز طول می‌کشد. سن شروع پریود در خانم‌ها متفاوت است، اما به طور میانگین از دوازده سالگی آغاز می‌شود. دوره پریود علاوه بر خونریزی و درد جسمانی، با تغییرات روحی نیز همراه است، تغییراتی مثل غم و اندوه، ، و خشم.

انواع رنگ پریود

یکی از چیزهایی که زنان در دوران قاعدگی باید به آن توجه نشان دهند رنگ خون پریود است. البته اگر در طول مدت پریود خود با رنگ‌های متفاوتی مواجه می‌شوید وحشت نکنید. خون همیشه نباید قرمز باشد. از طرفی رنگ‌های متفاوت، لزوما نشانه‌ای از وجود مشکل نیستند. گاهی تغییرات قابل توجه در رنگ این خون می‌تواند از دلایل مختلفی ناشی شود و نیازمند بررسی است.() انواع رنگ پریود شامل:

خون پریود قرمز روشن

رنگ روشن خون از تازه بودن آن حکایت می‌کند. در واقع این خون خیلی سریع از رحم عبور کرده و خارج شده است. خون قرمز روشن معمولا در آغاز پریود دیده می‌شود. زمانی که خونریزی با درد پریود همراه است. در هر صورت، این رنگ خون کاملا طبیعی است و جای هیچ نگرانی ندارد.

خون پریود صورتی رنگ

خون به رنگ صورتی گاهی در ابتدا یا انتهای قاعدگی دیده می‌شود. این رنگ خون می‌تواند ناشی از یک اختلال هورمونی باشد و نیازمند بررسی توسط پزشک است. گاهی ممکن است به صورت لکه، بین سیکل قاعدگی و یا بر اثر ایجاد خراش در حین ، این خون مشاهده شود. در این مواقع، خون با ترشحات واژن ترکیب شده و به رنگ صورتی درآمده است.

اگر لکه خون صورتی در دوران بارداری دیده شود ممکن است نشانه سقط جنین باشد و باید به پزشک مراجعه شود. عوامل دیگری مثل کاهش وزن، کم خونی و رژیم غذایی بد نیز می‌توانند دلیلی بر صورتی شدن خون قاعدگی باشند.

خون پریود نارنجی رنگ

نارنجی بودن خون معمولا نرمال نیست و باید علت آن توسط پزشک بررسی شود. خون نارنجی پریود معمولا به وجود عفونت باکتریایی در واژن اشاره دارد. این عفونت ممکن است به هر دلیلی ایجاد شده باشد. در صورت مشاهده خون نارنجی، بهتر است بیشتر دقت کنید و اگر علائم دیگری از عفونت، مثل یا را در خود دارید، حتما برای درمان اقدام کنید. عفونت واژن با استفاده از داروهای آنتی بیوتیکی که پزشک تجویز می‌کند، قابل درمان است.

خون قرمز تیره یا قهوه ای رنگ

هرچه خون بیشتر در رحم بماند رنگ تیره‌تری می‌گیرد زیرا در این مدت اکسید می‌شود و تغییر رنگ می‌دهد. در مواردی، دیدن این رنگ پریود ممکن است نشانه‌ای از به هم خوردن تعادل استروژن و پروژسترون باشد و یا به وجود اشاره کند. بنابراین باید از لحاظ اختلال هورمونی و سلامت رحم مورد بررسی و آزمایش قرار بگیرید.

پریود قهوه ای در روز اول

در روز اول پریود ممکن است خون قهوه ای و تیره‌تری از واژن خارج شود و این کاملا طبیعی است. خون پریود قبل تا شروع قاعدگی در رحم مانده و اکسید شده و طبیعی است که در روز اول رنگ تیره داشته باشد. بنابراین جای نگرانی ندارد.

خون پریود خاکستری رنگ

خون خاکستری معمولا نشانه‌ای از عفونت است. عفونتی که در نتیجه به هم خوردن تعادل باکتری‌های واژن ایجاد شده است. اگر رنگ پریود خاکستری را تجربه می‌کنید و همچنین علائم دیگری مثل خارش یا ، و یا بوی بدی مثل بوی ماهی را دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید

هات چاکلت دکتر بیز در واقع نوشیدنی گرم با طعم لذیذ شکلات به همراه قارچ گانودرما لوسیدوم می‌باشد.

خون پریود سیاه رنگ

خیلی از خانم‌ها با دیدن خون سیاه وحشت می‌کنند اما در بسیاری از موارد این رنگ خون جای نگرانی ندارد. همانطور که قبلا هم اشاره کردیم خون در اثر ماندن در رحم اکسید شده و تیره‌تر می‌شود. حتی ممکن است در آغاز یا در طول دوران قاعدگی شاهد دانه‌های سیاه مانند قهوه در خون خود باشید.

در موارد نادر ممکن است خون سیاه نشانه‌ای از وجود انسداد واژن باشد. اگر خون سیاه را زیاد مشاهده می‌کنید و این موضوع شما را دچار اضطراب کرده، بهتر است توجه کنید که آیا علائمی مثل بوی بد، ، مشکل دفع ادرار و یا خارش را در خود می‌بینید یا خیر. در صورت مشاهده این علائم برای بررسی و حصول اطمینان به پزشک مراجعه کنید.

معمولا رنگ خون پریود نارنجی و خاکستری نشانه وجود عفونت هستند و فرد پس از مشاهده باید مورد آزمایش و معاینه پزشک قرار گیرد. خون طبیعی پریود قرمز، قهوه‌ای و گاهاً سیاه است.

بیشتر بخوانید:

چه عواملی بر تغییر رنگ پریود تاثیر دارند؟

همانطور که در موارد بالا ذکر کردیم تغییر رنگ خون پریودی می‌تواند تحت تاثیر عوامل و شرایط گوناگونی اتفاق بیفتد. برخی از این عوامل کاملا طبیعی هستند، مثل خونی که در رحم مانده و اکسیده شده و رنگ تیره‌تری پیدا کرده. برخی دیگر اما باید جدی گرفته شوند و ممکن است نشانه‌ای بر وجود عفونت یا بیماری باشند.

اما به طور کل می توان به کاهش وزن، ، اختلال هورمونی و عفونت باکتریایی واژن، به عنوان عواملی اشاره کرد که بر رنگ پریود تاثیرگذارند.

چه زمانی برای رنگ قاعدگی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر چندین بار تغییر رنگ خون در پریود خود مشاهده کرده‌اید و به خصوص اگر در کنارش علائم دیگری را هم دارید، حتما برای بررسی به پزشک مراجعه کرده و درمان تجویز شده را پیش بگیرید.

علاوه بر رنگ خون، موارد دیگری وجود دارند که در صورت مشاهده آنها باید به پزشک مراجعه کنید و آزمایش انجام دهید. مواردی مثل: چرخه نامنظم قاعدگی (چرخه قاعدگی نرمال بین 24 تا 38 روز است)، پریود نشدن برای ماه‌های متوالی، بین دو قاعدگی، خروج لخته‌های بزرگ از واژن، مشاهده لکه‌های خون خاکستری، خونریزی شدید.

همچنین اگر قاعدگی شما بیش از هفت روز طول می‌کشد، درد شدید شکمی دارید، بوی خیلی بدی در قاعدگی خود حس می‌کنید و یا دچار تب و می‌شوید، حتما مشکل خود را با مشورت یک پزشک پیگیری کنید.

بیشتر بخوانید:

جمع بندی

در این نوشته سعی کردیم درباره قاعدگی، رنگ پریود، عواملی که بر تغییر رنگ خون پریود تاثیر می‌گذارند و همچنین مواردی که برای بررسی آنها باید به پزشک مراجعه شود صحبت کنیم. بدیهی است که اکثر بانوان در سالهایی که قاعدگی را تجربه می‌کنند تا قبل از یائسگی، ممکن است با تغییرات و مشکلات مختلفی مواجه شوند. اما به خاطر داشته باشید که اقدام به موقع، چکاپ منظم و مشورت با پزشک برای رفع هر مشکلی می‌تواند از بروز مشکلات حاد جلوگیری کرده و سلامت شما را حفظ کند.

رنگ خون پریود نشانه چیست؟

خون پریود ممکن است در رنگ‌هایی متفاوت از قرمز دیده شود. مثل قهوه‌ای، نارنجی، قرمز روشن، خاکستری یا سیاه. در برخی از موارد این تغییر طبیعی است و در برخی دیگر ممکن است نشانه عفونت یا بیماری باشد.

رنگ پریود به عوامل مختلفی مانند سن، سلامت عمومی، تغذیه، داروهای مصرفی و بیماری‌های مزمن وابسته است. به طور کلی، پریود رنگ قرمز تا قهوه‌ای تیره دارد و این رنگ می‌تواند در طول هر دوره از پریودی شما تغییر کند.

چه عواملی بر رنگ پریود تاثیر دارند؟

عوامل متعددی مثل کاهش وزن، استرس، زمان پریود (ابتدا یا انتها)، عفونت باکتریایی واژن و غیره می‌توانند بر رنگ پریود تاثیر بگذارند.

پریود به عنوان یکی از مهم ترین اتفاقات در زندگی هر خانمی شناخته می شود و به طور متوسط از ۱۲ سالگی شروع شده و تا دوران یائسگی ادامه پیدا می کند. مدت خونریزی ۸-۳ روزبوده و هر ۳۵-۲۱ روز یکبار تکرار میشود. علاوه بر تمامی مسائل مهمی همچون پی ام اس در دوران پریود، رنگ خون پریودی نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و می تواند نشانه ای از سلامت و یا عدم سلامت جسمی خانمها باشد. به همین دلیل توصیه می کنیم که با مطالعه این مطلب به صورت کامل، اطلاعات خود را در رابطه با رنگ خون در پریود بالا ببرید.

برای خرید قهوه گانودرما اصل از سایت اصلی شرکت کلیک کنید.

تعریف قاعدگی

به طور کلی می توان گفت که قاعدگی که با نام های دیگری همچون پریود و یا عادت ماهیانه نیز شناخته می شود که به معنای خونریزی ماهیانه در خانم هاست. اصولا، پوشش داخلی دیواره رحم یا آندومتر در این دوران، دچار ریزش شده و همراه با جریان خونی از طریق دهانه رحم خارج می شود. به همین دلیل هم هست که خروج لخته های خون در پریود وجود دارد. احتمالا در بسیاری از شرایط و به ویژه در روزهای اول ، خروج تکه گوشتی کوچک همراه خون قاعدگی، توجه شما را به خود جلب می کند. باید بگوییم که این موضوع، کاملا طبیعی است،در ادامه مقاله توضیحات کامل تری از این موضوع ارائه داده ایم…
در بیشتر مواقع، دوران قاعدگی بین ۷-۳ روز زمان خواهد برد. همان طور که گفته شد، شروع این دوران نیز معمولا از ۱۲ سالگی اتفاق خواهد افتاد که البته ممکن است این سن در خانم های مختلف، بنابر عوامل متفاوتی، متغیر باشد. علاوه بر تغییرات جسمانی که در دوران قاعدگی در خانم ها به وجود می آید، این دوره، تغییرات روانی بسیاری را نیز به همراه دارد که از میان آنها می توان به احساس غم و اندوه، بی قراری، اضطراب، تنش، خستگی و بی حالی، افزایش و یا کاهش ، عدم تمرکز و خواب آلودگی، افزایش تحریک پذیری، حساس و زودرنج بودن، احساس خشم و عصبانیت و… اشاره کرد.

 

 

 

 

 

دکمه بازگشت به بالا