علم و سلامت

چه بخوریم که به آب مروارید مبتلا نشویم؟

آیا چشمان شما تمام مواد مغذی مورد نیاز برای جلوگیری از آب مروارید و سایر بیماری های چشمی را دارد؟

به گزارش تی تی آنلاین، چشم ها نیز به مواد مغذی نیاز دارند و این مواد می توانند از بیماری هایی مانند آب مروارید، دژنراسیون ماکولا و سایر بیماری های چشمی جلوگیری کنند. بنابراین بیایید بپرسیم برای سلامت چشم چه غذاهایی مصرف می کنیم.

بر اساس گزارش دفتر فرهنگ جامعه تغذیه وزارت بهداشت، اینها توصیه های تغذیه ای برای حفظ سلامت چشم است؛

– کلم پیچ: برگ های سبز این کلم سرشار از لوتئین و زآگزانتین است که مربوط به ویتامین A و بتاکاروتن است. تحقیقات نشان داده است که این ترکیبات از شبکیه چشم در برابر خطرات نور خورشید محافظت می کنند و خطر ابتلا به آب مروارید و دژنراسیون ماکولا را کاهش می دهند. سایر منابع خوب این مواد مغذی شامل سبزیجات با برگ سبز تیره مانند کلم پیچ، اسفناج، کلم پیچ، کیوی، انگور قرمز، پرتقال، ذرت، پیازچه و خربزه است.

در عین حال، بدن ما برای جذب لوتئین و زآگزانتین چربی دارد. بنابراین خوردن این منابع باید با کمی چربی همراه باشد. کلم غذای ساده ای نیست، اما این سبزی حاوی ویتامین C و بتاکاروتن نیز می باشد که از مواد مغذی مفید برای چشم می باشد.

سیب زمینی منبع خوبی از بتاکاروتن است که پیشرفت دژنراسیون ماکولا را کند می کند. بدن شما بتاکاروتن را به ویتامین A تبدیل می کند و این ویتامین از خشکی چشم و شب کوری جلوگیری می کند. بتاکاروتن و ویتامین A نیز به کاهش خطر عفونت چشم کمک می کند. اگر سیب زمینی دوست ندارید، سعی کنید بتاکاروتن خود را از غذاهای دیگری مانند هویج و کدو حلوایی یا غذاهای سبز رنگ مانند اسفناج دریافت کنید. جگر، شیر و تخم مرغ منابع عالی دیگر ویتامین A و همچنین لوتئین و زآگزانتین، بتاکاروتن و ویتامین A هستند که با چربی سالمی مانند روغن زیتون مصرف شوند.

– توت فرنگی: توت فرنگی تازه غذای خوبی برای چشم شماست. این میوه حاوی مقدار زیادی ویتامین C است که یک آنتی اکسیدان است که می تواند خطر ابتلا به آب مروارید را کاهش دهد. همچنین، مطمئن شوید که سایر غذاهای غنی از ویتامین C، از جمله فلفل دلمه ای، بروکلی، مرکبات مانند نارنگی و گریپ فروت را در طول روز در بشقاب خود بگنجانید.

– ماهی قزل آلا: اگر چشمان شما خشک است، به اندازه کافی امگا 3 مصرف کنید تا مشکل شما حل شود. به طور روزانه می توانید چربی کافی از ماهی سالمون یا انواع دیگر ماهی، گردو حاوی ویتامین E که برای چشم نیز مفید است و دانه کتان مصرف کنید. ماهی سالمون همچنین منبع خوبی از ویتامین D است که به محافظت در برابر دژنراسیون ماکولا کمک می کند. ویتامین D را می توان از ساردین، شیر و آب پرتقال غنی شده با ویتامین D نیز به دست آورد.

– چای سبز: یک فنجان چای سبز بیش از یک نوشیدنی آرامش بخش و خوشمزه است. به راحتی می تواند خطر ابتلا به آب مروارید و دژنراسیون ماکولا را کاهش دهد. چای سبز حاوی مواد تقویت کننده سلامتی به نام کاتچین است که دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است. سایر غذاهای حاوی کاتچین عبارتند از: شراب قرمز، شکلات، انواع توت ها و سیب. چای سیاه نیز حاوی کاتچین است، اما مقدار آن کمتر از چای سبز است.

پیام پایانی

دکمه بازگشت به بالا