علم و سلامتکسب و کار ویژه

چه زمانی دیسک کمر نیاز به عمل دارد؟

چه زمانی به جراحی دیسک کمر نیاز دارم؟

دیسک ستون فقرات نقش مهمی در قسمت پایین کمر دارد و به عنوان ضربه گیر بین مهره ها عمل می کند، قسمت بالایی بدن را پشتیبانی می کند و دامنه حرکتی را در همه جهات افزایش می دهد. اگر دیسک فتق کند و مقداری از مواد داخلی آن نشت کند، به جای اینکه زندگی روزمره را آسان کند، دیسک می تواند به سرعت به اعصاب فشار وارد کند و باعث کمردرد و احتمالاً علائم ساق پا و عصبی شود.

علائم فتق دیسک معمولاً بدون دلیل ظاهری شروع می شود. همچنین ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که شخصی چیز سنگینی را بلند کند یا خم شود (حرکاتی که فشار بیشتری بر دیسک ها وارد می کند). فتق دیسک کمر یک مشکل شایع پزشکی است که بیشتر افراد بین 35 تا 50 سال را تحت تاثیر قرار می دهد. برای عمل دیسک کمر خود حتما به یک متخصص حرفه ای مانند جراح ستون فقرات شیراز مراجعه کنید.

علائم دیسک کمر

علائم و نشانه ها به محل دیسک و فشار دیسک روی عصب بستگی دارد. این علائم معمولا یک طرف بدن را درگیر می کند.

درد در بازو یا پا:

اگر فتق دیسک در ناحیه کمر باشد، معمولا بیشترین درد را در ناحیه باسن، ران و ساق پا احساس خواهید کرد. همچنین ممکن است در یک قسمت از پای خود درد داشته باشید.

آرام یا فریاد:

افرادی که فتق دیسک دارند اغلب در قسمتی از بدن که توسط اعصاب آسیب دیده عصب دهی می شود احساس بی حسی یا گزگز می کنند.

ضعف:

عضلات فعال شده توسط اعصاب آسیب دیده ضعیف می شوند. این می تواند باعث شود که شما زمین بخورید یا بر توانایی شما در بلند کردن یا نگه داشتن اشیا تأثیر بگذارد. فتق دیسک کمر می تواند بدون علامت رخ دهد. اگر در تصویربرداری ستون فقرات شما نشان داده نشود، ممکن است ندانید که دیسک کمر دارید.

چه زمانی جراحی دیسک کمر توصیه می شود؟

اگر درد و سایر علائم ناشی از ستون فقرات کمری پس از شش هفته ادامه یابد، اغلب جراحی توصیه می شود. ستون فقرات کمری شایع ترین علت جراحی ستون فقرات در بزرگسالان در محل کار است.

جراحی ممکن است در موارد زیر توصیه شود:

اگر درد شدید وجود داشته باشد، فرد در حفظ سطح طبیعی فعالیت های روزانه مانند ایستادن یا راه رفتن مشکل دارد.

فرد علائم عصبی مداومی مانند ضعف یا بی حسی پا را تجربه می کند.

عملکرد روده و مثانه از بین می رود.

دارو، فیزیوتراپی یا سایر درمان های غیرجراحی علائم را به طور قابل توجهی کاهش ندادند.

در برخی موارد، قبل از اینکه بیماران بتوانند شش هفته درمان غیرجراحی دریافت کنند، جراحی لازم است.

روش میکرودیسککتومی برای فتق دیسک کمر

دو روش کم تهاجمی، میکرودیسککتومی و میکرودیسککتومی آندوسکوپی، معمولا برای دیسک کمر توصیه می شود. این تکنیک‌ها فشار را از روی ریشه عصبی برداشته و به دیسک اجازه بهبود می‌دهند.

معمولاً فقط بخش کوچکی از دیسک که به ریشه عصبی فشار می‌آورد باید برداشته شود و بیشتر دیسک سالم می‌ماند.

در جراحی میکروسکوپی از برش های کوچک استفاده می شود. برای جراحی میکروسکوپی لاپاراسکوپی، ابزارها از طریق یک لوله نازک به بدن وارد می شوند تا اختلال در بافت اطراف به حداقل برسد. ممکن است یک دوربین کوچک از طریق یک لوله برای ارائه تصاویر به جراح وارد شود.

هر دو نوع جراحی به صورت سرپایی و با یک شب اقامت در بیمارستان انجام می شود. اکثر بیماران می توانند در عرض یک تا سه هفته به کار و فعالیت خود بازگردند.

موفقیت در جراحی دیسک

جراحی دیسک کمر دارای درصد موفقیت بالایی است. در یک مطالعه پزشکی بزرگ، نتایج خوب یا عالی برای 84٪ از کسانی که میکرودیسککتومی و 80٪ از کسانی که میکرودیسککتومی اندوسکوپیک انجام داده بودند، گزارش شد.

میکرودیسککتومی و میکرودیسککتومی آندوسکوپی به ویژه در تسکین درد پا که معمولاً به عنوان سیاتیک شناخته می شود مفید هستند. این روش ها در تسکین کمردرد ناموفق هستند و در صورتی که درد کمر مشکل اصلی باشد، عموماً از آنها استفاده نمی شود.

ادبیات پزشکی مزایای جراحی را نسبت به درمان غیرجراحی نشان داده است، اگرچه در برخی موارد این تفاوت با گذشت زمان کاهش می یابد. یک مطالعه بزرگ نشان داد افرادی که تحت عمل جراحی دیسک کمر قرار گرفته‌اند نسبت به افرادی که تحت درمان غیرجراحی قرار گرفته‌اند، علائم بهتری برای دو سال دارند.

در حالی که جراحی میکروسکوپی و میکروسرجری لاپاراسکوپی به عنوان روش های کم خطر در نظر گرفته می شوند، همه جراحی ها دارای خطرات قابل توجهی هستند.

حدود 10 درصد از بیماران میکرودیسککتومی دچار فتق دیسک دیگری در همان محل می شوند. به احتمال زیاد عود در سه ماه اول رخ می دهد، اما ممکن است سال ها بعد نیز رخ دهد. عودهای متعدد معمولاً با جراحی فیوژن کمر برطرف می شوند. با این کار تمام محتوای دیسک حذف می شود و دیسک از حرکت می ایستد.

دکمه بازگشت به بالا