علم و سلامت

کمبود ویتامین D در ۸۰ درصد ایرانیان / چه کسانی باید «مکمل» مصرف کنند؟

رئیس انستیتوی غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه ویتامین D خودسرانه نیست، گفت: برای اینکه بدانیم چقدر مکمل ویتامین D مصرف می کنیم باید آزمایشی انجام دهیم و نتیجه را نشان دهیم. دکتر در افرادی که کمبود ویتامین D ندارند و رژیم غذایی معمولی دارند و به اندازه کافی در معرض آفتاب قرار می گیرند، برای جلوگیری از پوکی استخوان یا شکستگی نیازی به مصرف مکمل های ویتامین D نیست.

دکتر. افشین استوار در گفت وگو با تی تی آنلاین. وی با بیان میزان دریافت ویتامین D برای داشتن استخوان های سالم و قوی گفت: ویتامین D از طریق تغذیه و نور به بدن انسان می رسد. میزان قرار گرفتن در معرض نور خورشید در میزان تولید ویتامین D موثر است. پوشاندن بدن، قرار نگرفتن در معرض آفتاب، آلودگی هوا و غیره می تواند میزان ویتامین D را از طریق پوست کاهش دهد. بنابراین این مقدار باید توسط مواد مغذی جبران شود.

وی خاطرنشان کرد: نکته اصلی این است که کسانی که کمبود ویتامین D ندارند نیازی به مصرف مکمل های ویتامین D برای جایگزینی میزان ویتامین D ندارند و اگر فردی تغذیه مناسب داشته باشد ویتامین D کافی دریافت می کند اما برای کسانی که کمبود ویتامین D دارند، این کمبود باید با مکمل ها جبران شود.

وی با اشاره به اینکه کمبود ویتامین D در بین مردم کشور ما بسیار زیاد است، گفت: مطالعات مختلف نشان داده است که گاهی تا 80 درصد افراد دچار کمبود ویتامین D هستند. در مناطق روستایی که قرار گرفتن در معرض آفتاب خوب است، کمبود ویتامین D به طور طبیعی در پوست جبران می شود، اما برای کسانی که در شهرها زندگی می کنند و کمتر در معرض نور خورشید قرار می گیرند، انجام آزمایش ویتامین D توصیه می شود. در صورت کمبود، مکمل تجویز شده توسط پزشک.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به میزان کمبود ویتامین D، دوز مکمل ویتامین D متفاوت است و برای اینکه بدانیم چقدر مکمل ویتامین D مصرف می کنیم، باید آزمایش انجام دهیم و نتیجه را به پزشک نشان دهیم. نکته اصلی این است که در افرادی که کمبود ویتامین D ندارند و دارای رژیم غذایی طبیعی و قرار گرفتن کافی در معرض نور خورشید هستند، برای جلوگیری از پوکی استخوان یا شکستگی نیازی به مصرف مکمل های ویتامین D نیست. بنابراین مصرف خودسرانه مکمل های ویتامین D توصیه نمی شود.

رئیس پژوهشکده غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان خاطرنشان کرد: برای مبتلایان به پوکی استخوان یا زنان یائسه روزانه کلسیم و ویتامین D به همراه داروهای اصلی درمان پوکی استخوان تجویز می شود. بحث های علمی زیادی در مورد تأثیر ویتامین D در درمان بیماری ها از سرطان گرفته تا کووید-19 وجود دارد، اما هیچ مدرک علمی قوی وجود ندارد که ویتامین D بتواند از این بیماری ها جلوگیری کند.

پیام پایانی

دکمه بازگشت به بالا