وقت سفارت چیست و چرا باید وقت سفارت بگیریم؟

وقت سفارت چیست؟

افرادی که تصمیم سفر به کشورهای اروپایی و یا آمریکایی را داشته باشند جهت اقدام به اخذ ویزای آن کشور می‌بایست به سفارت مراجعه کرده و مدارک مورد نیاز را به سفارت ارائه دهد. پیش از مراجعه به سفارت متقاضی می‌بایست در ابتدا وقت بگیرد. دریافت وقت سفارت دانمارک و دیگر کشورها عمدتا باعث کاهش هرج و مرج، بی‌نظمی، شلوغی، ایجاد صف‌های طولانی و در کل باعث کاهش اتلاف وقت می‌شود.

مراحل و نحوه دریافت اخذ وقت سفارت

جهت دریافت وقت سفارت می‌بایست مراحل زیر به ترتیب انجام شود:

· انتخاب کشور

تصمیم‌گیری در خصوص اینکه به چه کشوری سفر کنیم گاهی می‌تواند دشوار باشد چون تنها به خواسته و تمایل ما بستگی ندارد. جهت انتخاب کشور برای سفرهای تفریحی می‌بایست به عوامل متعددی ازجمله، هزینه سفر، هزینه دریافت ویزا، راحتی و یا دشواری دریافت ویزا نیز اشاره کرد. به همین دلیل قدم اول انتخاب کشور مدنظر و متناسب با شرایط است.

· اخذ وقت سفارت

پس‌ از انتخاب کشور مورد نیاز باید در خصوص قوانین و مقررات سفارت آن کشور کسب اطلاعات کرد. چنانچه برای سفر و دریافت ویزا زمان کمی داشته باشید می‌بایست وقت سفارت فوری بگیرید. در ادامه متن به‌صورت کامل انواع وقت سفارت را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

· دریافت تایید وقت و مراجعه به سفارت

پس از دریافت وقت سفارت می‌بایست به سفارت مراجعه کرده و مدارک موردنظر را ارائه دهید. پس‌ از آن باید منتظر بررسی مدارک توسط سفارت بمانید. متقاضیان دریافت وقت سفارت به‌طورکلی از دو روش می‌توانند اقدام کنند.

  • وقت سفارت عادی

گاهی اوقات افراد تصمیم به سفر گرفته‌اند اما زمان دقیق آن مشخص نیست و برنامه‌ریزی خاصی برای آن نکرده‌اند و عجله‌ای در پیشروی فرآیند دریافت ویزای خود ندارند؛ بنابراین چنین افرادی می‌بایست اقدام به درخواست دریافت وقت سفارت عادی کنند. در این حالت متقاضی زمان بیشتری جهت مراجعه به سفارت داشته و در این زمان بدون عجله می‌تواند تمامی مدارک خود را جمع‌آوری و ترجمه آن را آماده کند.

  • وقت سفارت فوری

گاهی اوقات پیش می‌آید که متقاضی بنا به دلایل متفاوتی و تحت شرایط مختلفی (به‌عنوان مثال حضور در سمینار) مجبور است که کمتر از زمان دو هفته به سفارت کشور موردنظر جهت اقدام به دریافت ویزای خود مراجعه کند، به همین دلیل وی باید درخواست دریافت وقت سفارت فوری دهد.

*در اکثر موارد هزینه هر دو روش یکسان است.

منظور از وقت سفارت آنلاین و یا حضوری چیست؟

برخی از کشورها مانند کانادا، انگلیس و کانادا در ایران سفارت‌خانه‌ای ندارند، بنابراین در چنین حالتی اگر متقاضی قصد سفر به این کشورها را داشته باشد جهت دریافت وقت سفارت باید به کشورهای همسایه سفرکرده تا بتواند فرآیند دریافت ویزا را آغاز کند. سه کشور ذکرشده در کشورهای همسایه مانند ارمنستان، ترکیه، امارات و … دارای سفارت هستند.

به‌عنوان مثال فرض کنید متقاضی ویزای کشور انگلیس هستید. جهت دریافت وقت سفارت انگلیس باید چه کرد؟ در چنین شرایطی با توجه به قوانین کشور انگلیس باید جهت فرآیند انگشت‌نگاری به وک مراجعه کنید. در واقع وک یک مرکز اداری در کشورهای همسایه می‌باشد و متقاضی با مراجعه به این مرکز می‌تواند مراحل اخذ ویزا را آغاز و طی کند. در این حالت متقاضی به دو صورت می‌تواند وقت بگیرد و پس‌ از آن به مراکز وک مراجعه کند:

· مراجعه حضوری

در چنین حالتی فرد شخصا به دفاتر وک مراجعه می‌کند و درخواست دریافت وقت جهت انگشت‌نگاری را می‌دهد. در چنین حالتی فرد یک سفر اضافی را بر خود تحمیل کرده است چرا که در زمانی دیگر برای انجام عملیات انگشت‌نگاری باید به آن دفتر مراجعه کند. پر واضح است که در این روش هزینه‌های بیشتری جهت سفر و اقامت نیز باید پرداخته شود.

· مراجعه غیرحضوری و به‌صورت آنلاین

روش غیرحضوری و آنلاین روشی است که متقاضی بدون سفر کردن به کشورهای همسایه و متحمل شدن هزینه‌های اضافی می‌تواند از طریق بستر اینترنت اقدام به دریافت وقت جهت انگشت‌نگاری کند. این روش در برابر روش حضوری مزایایی از جمله سریع‌تر بررسی شدن مدارک و تصحیح و ویرایش فرم قبل از ثبت را داراست. به این نکته نیز باید اشاره شود که جهت پرداخت هزینه در این روش متقاضی باید از یک کارت بین المللی بانکی استفاده نماید.

نکات کلیدی مهم وقت سفارت

  • وقت‌شناس باشید!
  • پول نقد همراه داشته باشید.
  • با لباس رسمی وارد شوید.
  • آرامش خود را حفظ کنید.
  • وسایل ممنوعه (انواع سلاح گرم و یا سرد) را با خود حمل نکنید.
  • صادق باشید.

اما چرا باید وقت سفارت را از آژانس های مسافرتی بگیریم؟

بنا به دو دلیل توصیه می‌شود که جهت اخذ وقت سفارت از آژانس‌های مسافرتی کمک بگیرید. دلیل اول آن این است که آژانس های مسافرتی بنابر تجربه‌های متعددی که در زمینه دریافت وقت سفارت کشورهای متعددی دارند و زمان دقیق باز شدن وقت سفارت را می‌دانند باعث کاهش سردرگمی و اتلاف زمان متقاضی می‌شود. دلیل دوم آن تسلط کارشناسان روی نحوه پر کردن فرم‌های مدنظر است. چرا که اگر در پر کردن فرم جهت دریافت وقت سفارت مغایرتی ایجاد شود ممکن است باعث رد شدن درخواست ویزای متقاضی توسط آفیسر شود.

سؤالات متداول و ناگفته‌های تعیین وقت سفارت

آیا باید وقت سفارت را از آژانس‌های مسافرتی بگیریم؟ این سؤال همیشگی بسیاری از افرادی است که برای نخستین‌بار قصد سفر به کشور‌های خارجی را دارند. در پاسخ باید گفت که به‌صورت کلی، نحوه گرفتن وقت سفارت چندان پیچیده نیست و خودتان هم می‌توانید آن را انجام دهید. هرچند، در زمان دریافت نوبت فوری، کار کمی پیچیده‌تر می‌شود و احتمالا لازم باشد از شرکت‌های معتبری که چندین سال در این حوزه فعالیت داشته و دارای اعتبار نزد سفارتخانه‌های مختلف هستند، کمک بگیرید.

مدارکی که در اختیار سفارتخانه یا کنسولگری قرار می‌گیرد، باید کامل و بدون هرگونه نقص باشد. معمولا سفارتخانه‌ها روی این زمینه بسیار حساس هستند و در صورت وجود هرگونه اشکال یا نقص در مدارک، درخواست شما را ریجکت خواهند کرد. به‌عنوان‌مثال، تصاویری که ارائه می‌کنید، باید حتما ظرف شش ماه گذشته گرفته شده و بدون هرگونه خط‌خوردگی باشند. علاوه بر این، تصویر چهره شما در عکس هم باید کاملا واضح باشد.

در مراجعات حضوری، هزینه‌ها باید بر حسب دلار یا یورو پرداخت شود؛ پس قبل از مراجعه به سفارت، از هزینه‌ها اطلاعات کافی کسب کرده و تمام مبالغ را به‌صورت دقیق پرداخت کنید. آراستگی و حضور به‌موقع به همراه رعایت قوانین مختلف مانند همراه نداشتن وسایل آتش‌زا، تلفن هوشمند، ساعت دیجیتالی، لوازم تیز و … اهمیت زیادی در پیشرفت کار‌ها دارد. در صورت استفاده از عناوین جعلی نیز علاوه بر ریجکت شدن درخواست، احتمالا کارتان به مراجع قضایی کشیده خواهد شد.

برگرفته از:

iran.um.dk

visa.vfsglobal.com

دکمه بازگشت به بالا