بهینه‌سازی رفتار ساختمان‌های چندطبقه هنگام وقوع زلزله

بهینه‌سازی رفتار ساختمان‌های چندطبقه هنگام وقوع زلزله

بهینه‌سازی رفتار ساختمان‌های چندطبقه هنگام وقوع زلزله

طرح «تحلیل ارتعاشی سیستمی از ورق‌های موازی به طور الاستیک متصل‌به‌هم با استفاده از روش مربع‌سازی دیفرانسیلی» به همت بنیاد ملی علم ایران در دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه صنعتی اصفهان اجرا شد.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، علیرضا آریایی، عضو هیئت‌ علمی گروه مهندسی مکانیک دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه اصفهان درباره طرح تحقیقاتی خود درباره زلزله توضیح داد: پدیده ارتعاشات همواره برای محققان و مهندسان دارای اهمیت بوده است. هنگامی‌که یک سازه تحت ارتعاش قرار می‌گیرد، ممکن است مشکلات بزرگی نظیر کاهش عملکرد، کارکرد نادرست، نویز و یا شکست در آن ایجاد شود.

وی افزود: در دهه‌های اخیر به‌خاطر کاربرد زیاد ورق مستطیلی در کشتی‌سازی و هواپیماسازی، تحقیقات و پژوهش‌های فراوانی روی ارتعاشات آن‌ها انجام شده است. یافتن ویژگی‌های ارتعاشی دستگاه‌های گوناگون همواره دارای اهمیت بوده است؛ اما یکی از سیستم‌هایی که کمتر مورد توجه قرار گرفته، سیستم ورق‌هایی است که به طور الاستیکی متصل‌به‌هم هستند.

این محقق اضافه کرد: تحلیل ارتعاشی این سیستم‌ها با توجه به کاربردهای فراوانی که دارند این امکان را به طراح می‌دهد که با پیش‌بینی رفتار ارتعاشی اجزای مختلف سیستم، طراحی مطلوبی برای بازدهی حداکثری و کاهش خسارات مالی و جانی وارد بر اثر ارتعاشات نامطلوب داشته باشد.

وی افزود: همچنین، بررسی ارتعاشات صفحات موازی می‌تواند در طراحی و نگهداری سازه‌های مختلفی همچون توربین‌ها، بال‌های هواپیما یا سازه‌های عمرانی در هنگام وقوع زلزله استفاده شود.

آریایی ادامه داد: مدل‌سازی و تعیین معادلات حاکم بر چند ورق به‌طور الاستیکی متصل‌به‌هم و ارائه روشی جدید جهت تحلیل و جداسازی معادلات متصل‌به‌هم ورق‌ها، از اهداف انجام این طرح بوده است. همچنین در این طرح به بررسی تأثیر پارامترهای گوناگون همچون سفتی لایه‌های الاستیک بر ویژگی‌های ارتعاشی سیستم نیز پرداخته شد. 

وی اضافه کرد:علاوه بر این، در این طرح به پیش‌بینی و جلوگیری از آسیب‌های ناشی از ارتعاش سازه‌های ساخته شده از ورق‌های موازی متصل‌به‌هم و امکان بهینه‌سازی رفتار ساختمان‌های چندطبقه در هنگام وقوع زلزله نیز پرداختیم و خوشبختانه این تحقیقات، نتایج مطلوبی را در پی داشته است.

این دانش‌آموخته دکتری تخصصی مهندسی مکانیک (طراحی کاربردی – دینامیک کنترل)تصریح کرد: چاپ مقاله در نشریات معتبر به دلایل مختلفی نظیر تحریم‌ها، یکی از چالش‌های موجود در انجام این طرح بود. در سایر موارد با کمک دانشجویانم، توانستیم تحلیل‌های مناسب را ارائه دهیم تا این تحقیق مثمرثمر واقع شود.

 

دکمه بازگشت به بالا