مکاتبه برای حذف سقف حقوق اساتید
![مکاتبه برای حذف سقف حقوق اساتید](https://titionline.ir/wp-content/uploads/2025/02/1530005_475.jpg)
سید جلیل حسینی ضمن تشریح دستاورد های ۴۶ ساله نظام آموزشی در حوزه سلامت تأکید کرد: رسانه فرصتی ارزشمند برای ارتباط دوسویه با مردم و معرفی دستاورد ها و چالش های حوزه سلامت است.
وی با اشاره به افزایش حقوق دستیاران و کارورزان و همچنین رسمیت یافتن دوره دستیاری به عنوان یک شغل اظهار داشت: از ابتدای سال ۱۴۰۴ در صورت تصویب در صحن مجلس شورای اسلامی دوره دستیاری به عنوان یک شغل به رسمیت شناخته می شود و دستیاران می توانند از مزایای شغلی و بیمه بهره مند شوند.
*تسهیلگری برای دانشجویان و اعضای هیئت علمی
معاون آموزشی وزارت بهداشت از نقش تسهیلگری این معاونت برای دانشجویان و فراگیران خبر داد و افزود: با بررسی چالش ها و مشکلات دانشجویان درصدد کاهش دغدغه های آنان هستیم. همچنین برای حذف سقف حقوق اساتید مکاتباتی انجام داده ایم که امیدواریم در هماهنگی با وزارت علوم به نتیجه برسد.
*افزایش ظرفیت آموزشی پس از انقلاب
دکتر حسینی ادغام آموزش با بهداشت و درمان را یکی از مهم ترین دستاورد های انقلاب در حوزه آموزش پزشکی دانست و گفت: پس از انقلاب تعداد دانشکده های پزشکی از ۹ به ۷۰ مورد افزایش یافت. همچنین تعداد دانشجویان پزشکی از ۲۵ هزار نفر به ۲۵۰ هزار نفر و اعضای هیات علمی از ۲۹۰۰ نفر به ۲۲۵۰۰ نفر رشد داشته است.
وی با اشاره به افزایش حضور بانوان در دانشگاه ها افزود: ورودی بانوان به دانشگاه ها افزایش داشته به نحوی که ۵۰ درصد دانشجویان و اساتید بانوان هستند که دستاوردی ارزشمند محسوب می شود. بسیاری از این فارغ التحصیلان در سطح ملی و بین المللی به جایگاه های برجسته ای دست یافته اند.
*تحول در برنامه های آموزشی
معاون آموزشی وزارت بهداشت تغییر رویکرد برنامه های آموزشی از درمان به پیشگیری را از مهم ترین تحولات پس از انقلاب دانست و گفت: برنامه های آموزشی متناسب با نیاز جامعه اصلاح شده اند. به عنوان مثال تربیت پزشکان اجتماعی و پرستاران سالمندی از جمله این تغییرات است.
وی همچنین از راه اندازی مراکز توسعه آموزش پزشکی و برنامه های آموزشی مستمر برای پزشکان خبر داد و افزود: پس از انقلاب آموزش مداوم پزشکان الزامی شد و تاکنون حدود ۳ میلیون برنامه آموزشی طراحی و اجرا شده است.
*جایگاه بین المللی ایران در آموزش پزشکی
معاون آموزشی وزارت بهداشت اعتباربخشی مراکز آموزشی و دانشگاه ها و جایگاه مهم ایران در فدراسیون جهانی آموزش پزشکی را از دیگر دستاورد های این حوزه برشمرد و تأکید کرد: ادغام سیستم بهداشت و درمان با آموزش پزشکی باعث شده تا دانشگاه ها به محض وقوع یک همه گیری از آن مطلع شده و بر آن تمرکز کنند. این مدل مورد توجه فدراسیون جهانی آموزش پزشکی قرار گرفته و در عین حال برنامه های پزشکی عمومی توسط فدراسیون جهانی آموزش پزشکی تایید شده است و به همین جهت ایران میتواند برنامه های آموزش پزشکی کشور های منطقه را ارزیابی و اعتبار بخشی کند.
*گسترش آموزش های تخصصی و فلوشیپ
وی با اشاره به رشد چشمگیر ظرفیت های آموزشی در حوزه تخصصی گفت: ظرفیت پذیرش دستیاران تخصصی از ۴۰۰ نفر در سال ۵۸ به ۵۰۰۰ نفر افزایش یافته است. همچنین در ابتدای انقلاب هیچ برنامه فوق تخصصی و فلوشیپ وجود نداشت اما اکنون ۹۵ رشته فلوشیپ ۲۶ رشته فوق تخصصی و بیش از ۱۱۰۰ فارغ التحصیل در این مقاطع داریم.
حسینی همچنین از توسعه رشته های فلوشیپ بر اساس نیاز کشور خبر داد و افزود: رشته هایی مانند پیوند کبد ناباروری پیوند کلیه و اورولوژی ترمیمی بر اساس نیاز های درمانی کشور راه اندازی شده اند.
*رشد آموزش دندانپزشکی
وی با اشاره به رشد دانشجویان دندانپزشکی گفت: در ابتدای انقلاب تنها ۱۰۰ دانشجوی عمومی و ۲۰ دانشجوی تخصصی دندانپزشکی داشتیم. اما اکنون بیش از ۱۷۰۰۰ دانشجوی عمومی و ۱۵۲۵ دانشجوی تخصصی در این رشته مشغول به تحصیل هستند. همچنین تعداد دانشکده های دندانپزشکی به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.
*چالش ها و چشم انداز آینده
معاون آموزشی وزارت بهداشت رشد علمی ایران را پشتوانه ای ارزشمند خواند و تصریح کرد: اساتید و دانشجویان توانمند ما و ارتباط با انجمن های علمی دنیا جایگاه آموزش پزشکی کشور را برجسته کرده است. بااین حال برخی مشکلات مانند بدهی دانشگاه ها و عدم تامین بودجه افزایش بیست درصد پزشکان بر توانایی و خلاقیت مدیران تأثیر منفی گذاشته که امیدواریم با حمایت دولت این چالش ها برطرف شود.
وی در پایان تأکید کرد: هوش ایرانی و برنامه ریزی اساتید موجب شده تا همچنان در کیفیت آموزش پزشکی پیشرو باشیم و نیروی متخصص برای تأمین سلامت مردم تربیت کنیم.