مستاجران نگران تابستان! – تی تی آنلاین

مستاجران نگران تابستان! - ایسنا

مقامات گزارش می دهند که درآمدها هر سال بیش از 50 درصد افزایش یافته است و نرخ های جدیدی در اوایل تابستان امسال شناسایی شد. در این راستا نمایندگان مجلس بر این باورند که اگر از ابتدای سال تصمیمی برای مدیریت بازار وجود نداشته باشد، تا پایان سال شاهد افزایش چشمگیر بازدهی خواهیم بود.

به گزارش تی تی آنلاین، افزایش 50 درصدی درآمد مسکن برای شهرک نشینان مشکل ایجاد کرد که یکی از چالش هایی است که نمایندگان مجلس در دیدار با وزیر راه و شهرسازی مطرح کردند. نمایندگان فکر می کنند در خلاء، اجاره بها روز به روز افزایش می یابد.

نرخ نقل و انتقالات هنوز آغاز نشده است و تغییرات در نرخ اجاره خریداری شده در سال گذشته محسوس بود. طبق گزارش بانک مرکزی در اسفندماه سال گذشته در تهران، درآمد نسبت به بهمن ماه 0.4 درصد افزایش داشته و رشد سالانه آن 46 درصد بوده است. این ارقام به ترتیب 1.2 و 50 درصد از کل منطقه گزارش شده است.

احتمالا اواخر خرداد در زمان ورود مستاجر نرخ های جدیدی پیدا می شود. اگرچه قیمت مسکن تا حدودی تثبیت شده و رشد سالانه به 16 درصد رسیده است، اما کارشناسان پیش‌بینی کردند که کمترین اجاره بها در قیمت مسکن باشد.

در این صورت، بسیاری از زوج‌های جوان در رفع خواسته‌های انبوه صاحبان خود با مشکل مواجه هستند. سال گذشته مستاجران که اکثراً در کنترل هستند، روزهای سختی را پشت سر گذاشتند و در حالی که درآمد آنها با افزایش عمومی درآمد و درآمد مطابقت نداشت، امید چندانی به بهبود وضعیت آنها در سال جاری وجود ندارد.

وضعیت مستاجران با هر تغییر در شرایط اقتصادی در حال تغییر است. زیرا عوامل مختلفی مانند بانکداری، تورم عمومی، قیمت مسکن و رشد دستمزدها بر این بازار تأثیر می گذارد. به دلیل نرخ بهره پایین تر، بانک ها ترجیح می دهند در صورت خرید با مستمری، مستمری بیشتری نسبت به پول نقد دریافت کنند. از سوی دیگر، به دلیل تورم بیش از 40 درصدی اقتصاد ایران، میزان پرداختی که مستاجران وام مسکن به صاحبانشان می‌دهند، هر ساله افزایش می‌یابد. بنابراین آنها همچنان بازی خود را از دست می دهند.

دولت در دو سال گذشته برای اجاره تسهیلات سپرده مسکن و همچنین می توان سقف اجاره بها را 25 درصد افزایش داد که تأثیر کمی بر بازار اجاره دارد.

پیشنهاد فعلی قانونگذاران را بر آن داشت تا از وزیر راه و شهرسازی درباره وضعیت بازار مسکن سوال کنند. اسماعیل حسین زهی نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس نیز در این خصوص با اشاره به وضعیت نامناسب مسکن در سال جاری گفت: متأسفانه در سال های اخیر شاهد افزایش چشمگیر درآمد مسکن بوده ایم. امسال هم این پیشرفت ها به حدی ادامه داشته که صدای خود را به گوش مردم رسانده است. این موضوع گلایه های جدی اعضای کمیسیون عمران از وزیر راه و شهرسازی را در پی داشت که در دیدار با وی به آن دامن زدند.

وی با بیان اینکه مالیات مسکن به نفع ناظران خالی از سکنه افزایش می یابد، افزود: دولت به شدت در حال افزایش است و اجازه افزایش افسارگسیخته مستمری را نمی دهد.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: برخی از دولتمردان مدعی هستند که با ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی در چارچوب نهضت ملی مسکن تعادل نسبی بازار و قیمت ها به هم می خورد اما درست نیست. سود زمان زیادی می برد و اکنون که بخش بزرگی از جوانان به دنبال اجاره خانه پس از ازدواج هستند که در چنین قیمت هایی مشکل بزرگی است، ارزشش را دارد.

حسین زهی گفت: وزارت راه و شهرسازی و وزارت صمت باید از خانه های بلندمرتبه بهره مند شوند و اگر از ابتدای سال برای اداره بازار تدبیری اندیشیده نشود شاهد افزایش چشمگیر اجاره بها خواهیم بود. آخر سال.”

قیمت مسکن در تهران در سال 1396 با افزایش 600 درصدی به 1400 در سال 1396 رسیده است و کاهش قیمت مسکن، روند رشد اجاره بها، افزایش فروش در بخش فروش که در سال گذشته اتفاق افتاده و رشد مستمری بازنشستگان حدوداً افزایش یافته است. 12 درصد در دهه 1400 اول و در همان سال در اواخر سال به 50 درصد رسید.

وضعیت ساخت و ساز به عنوان عاملی در بازار مسکن چندان مناسب نیست. محمود محمودزاده – معاون وزیر راه و شهرسازی از رسیدن به نیم میلیون واحد در کل کشور در سال گذشته خبر داد و گفت: در سال 1300 به 520 هزار واحد مسکونی رسیده است اما این رقم. با اوج مقایسه شد. تولید مسکن طی سال 1392 که 809 هزار واحد مسکونی ساخته شده است، 38 درصد کاهش داشته است.

آمارهای بی نام حاکی از وضعیت بازار مسکن در دو بخش خرید و فروش و اجاره است که نیازمند سه نیرو در برنامه ریزی و اجرای تمهیدات لازم است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا