اقتصادی

با عراقی‌ها باید نقدی معامله کنیم

یکی از اعضای هیئت مدیره اتاق بازرگانی ایران و عراق می گوید با توجه به برخی سوابق که در گذشته وجود داشته، منطقی است که ما با عراق به صورت نقدی برخورد کنیم.

سید حمید حسینی در گفت وگو با تی تی آنلاین، اظهار کرد: اگر بتوانیم از 1.6 میلیارد دلار درخواستی ایران که در عراق آزاد شده است برای تسویه بدهی گاز ترکمنستانی ایران استفاده کنیم، اتفاق قابل تقدیر و مثبتی است. گازها در بانک تجاری عراق وضعیت متفاوتی خواهند داشت.

به گفته وی، اگر این پول در بانک سپرده شود، در واقع محدود به عراق است و این محدودیت ها آنها را قادر می سازد تا به اهداف اقتصادی دست یابند و به ثبات در بازار ارز در داخل کشور کمک کنند.

یکی از اعضای اتاق بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه این تجربه برای برخورد نقدی با عراق ضروری است، توضیح داد: عملکرد بررسی های چند سال گذشته به خوبی این موضوع را ثابت می کند. زمانی که صادرات گاز به عراق در دوران روحانی کاهش یافته است، دولت عراق هزینه واکسن اجباری را پرداخت می کند. حتی در پایان سال حدود یک میلیارد دلار از بدهی ایران را در قالب دارایی پرداخت کرد.

حسینی ادامه داد: به این ترتیب دولت عراق می تواند در زمان کمتر و با توجه به نیاز اقتصاد ایران بدهی خود را بازپرداخت کند.

او گفت: “راه حل نهایی برای تقاضای گاز و برق در عراق، صادرات این دارایی ها به بخش خصوصی است.” اینها توافقات دولتی است. اگر بخواهیم صادرات این محصولات در مدیریت اداری و مبادلاتی بانک مرکزی خارجی قرار نگیرد باید به سمت خصوصی سازی در این حوزه برویم.

حسینی افزود: تحریم های بخش خصوصی در دریافت پول صادرات به عراق دخالتی ندارد و اگر صادرات گاز و برق به این بخش منتقل شود، قطعاً می توان انتظار داشت که ارقام کلان در قالب بلوکه باقی نمانند و در عراق نیز وجود نخواهد داشت. “

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا